2026-09-30, 15:03
Medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en Linder Catch 445, men har ingen plats att förvara den inomhus.
Går det bra att låta den stå ute på trailern hela vintern?

Jag kan ta in elmotorn och batterierna och underhållsladda batterierna inomhus.
Båten ska täckas med en presenning som sitter luftigt för att undvika mögel, och lutas så att allt vatten kan rinna ut.

Är det något särskilt jag bör göra med motorn inför vinterförvaringen?
Och är det något annat jag bör tänka på med båten eller trailern (förutom lås)?

(Stockholms område)
Tack på förhand
Citera
2026-09-30, 16:46
Medlem
idiamindadas avatar
Du fick med allting. Kör bara.
Citera
2026-09-30, 17:03
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadesvll
Hej!
Jag funderar på att köpa en Linder Catch 445, men har ingen plats att förvara den inomhus.
Går det bra att låta den stå ute på trailern hela vintern?

Jag kan ta in elmotorn och batterierna och underhållsladda batterierna inomhus.
Båten ska täckas med en presenning som sitter luftigt för att undvika mögel, och lutas så att allt vatten kan rinna ut.

Är det något särskilt jag bör göra med motorn inför vinterförvaringen?
Och är det något annat jag bör tänka på med båten eller trailern (förutom lås)?

(Stockholms område)
Tack på förhand

Vilken typ av motor?
Citera
2026-09-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Vilken typ av motor?

30 hk av märket Mercury, Yamaha, Suzuki eller Tohatsu, det som ingår i båten när jag hittar en Linder Catch att köpa.
Citera
2026-10-01, 00:52
Medlem
Ja det går jättefint. Här kommer lite tips:

Öppna dyvikan, så vatten kan rinna ut från båten när den står på land. Måste skruvas in igen före sjösättning.
Sötvattenkör motorn med spolmuff & trädgårdsslang och spola av den med sötvatten
multispray på insidan av motorn och på utsatta delar, exempelvis bultar som utsätts för väta. Spraya däremot inte anoder eller kamrem.
Motorkonservering i cylindrarna/fogging oil. inte jätteviktigt, men skadar aldrig
Ta in växelhuset för 1. stöldrisk 2. om det skulle råka vara vatten i växelhuset eller byt växelhusolja efter upptagtningen, om växelhuset ska stå utomhus.
Ha motorn nedtiltad
Ta eventuellt bort länspumpen, så den inte fryser fast om den sitter lägre än Dyvikan
Senast redigerad av Swedishexpert 2026-10-01 kl. 01:04.
Citera
2026-10-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishexpert
Ja det går jättefint. Här kommer lite tips:

Öppna dyvikan, så vatten kan rinna ut från båten när den står på land. Måste skruvas in igen före sjösättning.
Sötvattenkör motorn med spolmuff & trädgårdsslang och spola av den med sötvatten
multispray på insidan av motorn och på utsatta delar, exempelvis bultar som utsätts för väta. Spraya däremot inte anoder eller kamrem.
Motorkonservering i cylindrarna/fogging oil. inte jätteviktigt, men skadar aldrig
Ta in växelhuset för 1. stöldrisk 2. om det skulle råka vara vatten i växelhuset eller byt växelhusolja efter upptagtningen, om växelhuset ska stå utomhus.
Ha motorn nedtiltad
Ta eventuellt bort länspumpen, så den inte fryser fast om den sitter lägre än Dyvikan

Öppna dyvikan och spola av med vattenslang verkar vara enkelt.

Men att ta loss växelhuset verkar svårare, eller åtminstone att montera tillbaka det, efter kollat på youtube.
Istället för att ta bort växelhuset, räcker det att tömma växelhusoljan och fylla på under våren, eller ska man byta oljan direkt inför vintern?

Spaya innuti motorn får jag googla på.

Tack för svaren
Citera
2026-10-02, 12:18
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Släng skiten på backen, bara. Det är aluminium. Det rostar inte. Du kan ju dra över en presenning så att det inte blir ett badkar av båten men annars kan du bara luta den lite varstans så klarar den sig.
Citera
2026-10-02, 14:24
Medlem
För båten är det ok, men funderar över motorn så man inte gör något fel och sen får en massa problem när man är ute på sjön.
Citera
2026-10-03, 21:10
Medlem
Se till att motorn är ordentligt varmkörd innan sista gången den stängs av före vinterförvaring.
Om det är en fyrtaktare, byt motorolja och filter innan sista varmkörningen.
Byt växelhusolja innan vinterförvaringen, låt det inte stå tomt på olja över vintern.
Ta loss motorn från båten och förvara den inomhus på torrt ställe. Om kylkanalerna är ordentligt tömda behöver det inte vara frostfritt.

Om du väntar dig mycket snö kan det vara bra att förvara båten upp och ned, så slipper du att presenningen med ev stöd under trycks ner av snömassorna och du har en stor isklump i båten på vårkanten.

Om båttrailern har gummifjädrad axel så mår den bättre av att stå olastad. Eller uppallad så att hjulen hänger fritt.
Citera
2026-10-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Se till att motorn är ordentligt varmkörd innan sista gången den stängs av före vinterförvaring.
Om det är en fyrtaktare, byt motorolja och filter innan sista varmkörningen.
Byt växelhusolja innan vinterförvaringen, låt det inte stå tomt på olja över vintern.
Ta loss motorn från båten och förvara den inomhus på torrt ställe. Om kylkanalerna är ordentligt tömda behöver det inte vara frostfritt.

Om du väntar dig mycket snö kan det vara bra att förvara båten upp och ned, så slipper du att presenningen med ev stöd under trycks ner av snömassorna och du har en stor isklump i båten på vårkanten.

Om båttrailern har gummifjädrad axel så mår den bättre av att stå olastad. Eller uppallad så att hjulen hänger fritt.

Tack
Nu blir man mer tveksam att äga en båt när man inte har plats att förvara den inomhus och behöver plocka isär saker inför varje vinter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in