2026-09-29, 22:39
Medlem
Jag har ett mellanrum på nedre delen av käken, inte mitten av tänderna men precis bredvid så är det mellanrum lika stort som en halv tand. Det känns som det vuxit med tiden, kan det hända? ingen av tandläkarna har konstaterat det eller sagt något om det isåfall. Jag tänkte just nyligen att det kändes som det satt fast något på baksidan av de tänderna men det var inget. Kollade i spegeln och ser att ena av mitten tänderna håller på att dra emot den andra och har typ gått in bakom den mer lutad åt det hållet = blir ju större mellanrum från andra tanden.? Vad kan det bero på och vad kan man göra åt det.
Citera
2026-09-29, 22:45
Medlem
Har du full uppsättning tänder (lika många på varje sida i käken)? Om det är en tand mindre på sidan med glipan, så kan det tänkas vara en tand som utvecklas sent och först nu börjar krypa fram så att de andra måste flytta på sig. Prata med tandläkaren om det, om det har gjorts en röntgen för inte alltför länge sen och bilderna är sparade kanske det går att se något där om tandläkaren vet vad han ska leta efter.
Citera
2026-09-29, 23:02
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Jag har ett mellanrum på nedre delen av käken, inte mitten av tänderna men precis bredvid så är det mellanrum lika stort som en halv tand. Det känns som det vuxit med tiden, kan det hända?
Jag börjar närma mig 50 och märker att med åren så verkar det bli större glipor mellan tänderna, hade inte lika stort behov av tandstickor när jag var yngre.
Citera
2026-09-29, 23:17
Medlem
5-Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Jag har ett mellanrum på nedre delen av käken, inte mitten av tänderna men precis bredvid så är det mellanrum lika stort som en halv tand. Det känns som det vuxit med tiden, kan det hända? ingen av tandläkarna har konstaterat det eller sagt något om det isåfall. Jag tänkte just nyligen att det kändes som det satt fast något på baksidan av de tänderna men det var inget. Kollade i spegeln och ser att ena av mitten tänderna håller på att dra emot den andra och har typ gått in bakom den mer lutad åt det hållet = blir ju större mellanrum från andra tanden.? Vad kan det bero på och vad kan man göra åt det.

Jag förstår att sånt där kan oroa. Men... tror du på riktigt att flashback kan ge dig bättre råd och förklaringar än din tandläkare? Även om det skulle finnas en tandläkare som botaniserar härinne, varför skulle denne vilja jobba gratis för att svara på dina frågor?

Byt tandläkare om du inte får de svar du söker. Önskar dig uppriktigt lycka till dock!
Senast redigerad av 5-Fatale 2026-09-29 kl. 23:22.
Citera
2026-09-29, 23:45
Medlem
Bra där!
Börjat med tandtråd på äldre dagar?

Tandköttet brukar dra sig tillbaka när man sköter tänderna.

Citera
2026-09-29, 23:58
Medlem
Jag var hos tandläkaren för några veckor sedan sa att det såg bra ut inga hål osv. Jag gick in och kollade röntgen bilderna men såg ingenting för det var typ bara sidorna och inte i mitten tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in