2026-09-29, 18:49
Medlem
-Nigger-s avatar
Jag försöker förstå hur ni resonerar. När jag läser vissa inlägg och kommentarer från vänsterhåll får jag ibland intrycket att en del mest vill provocera och trolla människor som försöker leva skötsamt och ta ansvar.

Så en ärlig fråga till er som har röstat på vänstersidan i valet 2026: Är det här faktiskt den politik och samhällsutveckling ni vill ha, eller handlar en del av det ni skriver mest om att provocera? Vet ni vad den politiken ni har röstat för innebär för er själva på längre sikt? Har ni svårt att förstå hur en budget går ihop?

Hur tänker ni att allt ska gå ihop? Eller tänker ni inte alls?
Citera
2026-09-29, 19:16
Moderator
Meijis avatar
Är inte vänster.

Vänstern har en helt annan världsbild än högern.

● Enligt vänstern så finns det obegränsat med resurser i samhället som kan och bör omfördelas.

● Stor omfördelning resulterar enl. vänstern INTE i några oönskade, besvärliga beteendeförändringar - t.ex. kapitalflykt, minskat arbetskraftsutbud eller att det startas färre företag i landet.

Höga skatter resulterar i ett lägre företagande en. högern. Men enligt vänstern så är det tvärtom! Stor omfördelning dvs höga skatter leder enl. vänstern till att det startas fler företag, eftersom människor är tryggare, om omfördelningen är stor.

Stor omfördelning (läs höga skatter = omfattande bidrag) --> tryggare människor --> fler företag startas enl. vänstern.
Citera
2026-09-29, 19:19
Medlem
Vänstern var väl dom enda som var emot NATO-medlemskap? Det hade jag kunnat tänka mig att rösta på.
Citera
2026-09-29, 19:28
Medlem
Människor som ställer frågor likt denna undrar egentligen "varför tycker inte alla människor som jag?", vilket beror på att de är helt andra inidivider än frågeställaren och därmed har olika erfarenheter och uppfattningar.

Så nej, de trollar inte, de har bara inte exakt samma gener och miljö som du, din mamma och din systerflickvän.
Citera
2026-09-29, 19:28
Medlem
Balisers avatar
Vänstern har en dogmatisk modell av världen. Till exempel förenar man utsatta grupper med individens val trots att det är samma människor. Exempelvis är kvinnor en utsatt grupp. Lägre lön, mäns våld mot kvinnor och så vidare. Men om de är muslimer och har slöja då är de inte det utan då är det ett individuellt val. Hur går detta ihop? Jo, Vänstern har bestämt att muslimer är en utsatt grupp i sig. Och då är inte muslimska kvinnor kvinnor längre. Jag vet att det låter paradoxalt och konstigt men det är så det blir när man har en dogmatisk syn på samhället.
Citera
2026-09-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är inte vänster.

Vänstern har en helt annan världsbild än högern.

● Enligt vänstern så finns det obegränsat med resurser i samhället som kan och bör omfördelas.

● Stor omfördelning resulterar enl. vänstern INTE i några oönskade, besvärliga beteendeförändringar - t.ex. kapitalflykt, minskat arbetskraftsutbud eller att det startas färre företag i landet.

Höga skatter resulterar i ett lägre företagande en. högern. Men enligt vänstern så är det tvärtom! Stor omfördelning dvs höga skatter leder enl. vänstern till att det startas fler företag, eftersom människor är tryggare, om omfördelningen är stor.

Stor omfördelning (läs höga skatter = omfattande bidrag) --> tryggare människor --> fler företag startas enl. vänstern.
Sverige rankas som ett av de bästa länderna i världen att starta nya företag i. Svensk företagsamhet blomstrar. Det råder ingen brist på nystartade eller stora och mycket framgångsrika företag i vårt land. Detta är en av de saker vi är kända för internationellt. Detta går inte att förneka.

Så då är frågan om detta beror på att vi inte har stor omfördelning och höga skatter i Sverige, eller på att Vänstern har rätt? Som du förstår så är det ett av dessa två alternativ som stämmer.
Citera
2026-09-29, 20:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Sverige rankas som ett av de bästa länderna i världen att starta nya företag i. Svensk företagsamhet blomstrar. Det råder ingen brist på nystartade eller stora och mycket framgångsrika företag i vårt land. Detta är en av de saker vi är kända för internationellt. Detta går inte att förneka.

Så då är frågan om detta beror på att vi inte har stor omfördelning och höga skatter i Sverige, eller på att Vänstern har rätt? Som du förstår så är det ett av dessa två alternativ som stämmer.

Inte säker på att jag förstår din fråga. Att "Sverige rankas som ett av de bästa länderna i världen att starta nya företag i" anser högern beror på, att Socialdemokraternas och den övriga vänsterns 1970-tals upplägg med höga marginalskatter, förmögenhetsskatt m.m. har rullats tillbaka.

Vänstern delar inte alls den uppfattningen utan vill återvända till höga marginalskatter, förmögenhetsskatt m.m. för att "minska klyftorna". Vänstern (och kanske du?) anser, att då skulle Sverige bli ett ännu bättre land att starta företag i.
Senast redigerad av Meiji 2026-09-29 kl. 20:15.
Citera
2026-09-29, 20:11
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Människor som ställer frågor likt denna undrar egentligen "varför tycker inte alla människor som jag?", vilket beror på att de är helt andra inidivider än frågeställaren och därmed har olika erfarenheter och uppfattningar.

Så nej, de trollar inte, de har bara inte exakt samma gener och miljö som du, din mamma och din systerflickvän.
Menar du att dom är för islamisering, massinvandring som bringar hit ännu mer problem än vad vi redan har?

Wow! Det visste jag inte...

Obs: varning för ironi!
Citera
2026-09-29, 20:12
Medlem
Jag röstade vänster den här gången för jag hade liksom inget val. Tidös politik har gjort att livet blivit misär.
Citera
2026-09-29, 20:13
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 444platform
Jag röstade vänster den här gången för jag hade liksom inget val. Tidös politik har gjort att livet blivit misär.
Har du testat ta ett hederligt jobb? Då ska du se att allt ordnar sig!
Citera
2026-09-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444platform
Vänstern kommer inte göra ditt liv bättre. Hur skulle de göra det?
De har avsikt att inte förbättra/återställa arbetslöshetsersättningen. (själv arbetslös)
Tidö har däremot minskat mina kostnader.
Citera
2026-09-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Har du testat ta ett hederligt jobb? Då ska du se att allt ordnar sig!

Jar försökt, har sökt flera tusen jobb de senaste åren.

Citat:
Ursprungligen postat av p125
Vänstern kommer inte göra ditt liv bättre. Hur skulle de göra det?
De har avsikt att inte förbättra/återställa arbetslöshetsersättningen. (själv arbetslös)
Tidö har däremot minskat mina kostnader.

Det vet jag inte men jag liksom inte rösta på några som säger att det är för lyxigt att vara arbetslös och tar bort a-kassan så jag måste söka socialbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in