2026-09-29, 15:51
Medlem
Jo jag vet alla generella tips men det är riktigt svårt och tidskrävande att hitta, veta var man ska leta och var man kan gå utan att någon markägare blir putt osv. Jag hade turen att upptäcka ett mycket rikt bestånd för flera år sedan men den plöjdes upp och min skörd norpades sedan en bekants pojkvän när jag förvarade den hos dem en period. Jag har inte tid eller möjlighet att leta själv men kan resa en bit om det finns söker tillgång. Har främst ett stort behov pga hälsoskäl. Så om någon har tips att dela med sig av är jag extremt tacksam. 🐸🙏🏼

Fick tidigare tips om att "de växer i hela Hedemora, typ året om" men långt att åka om man inte vet mer specifikt var. 🥲
Citera
2026-09-29, 16:06
Medlem
Att dem växer någonstans hela året om är en lögn tyvärr. Dem växer endast när temperaturen tillåter vilket brukar vara höst/vår men även kall sommar dock aldrig under vintern. Toppisar behöver lägre temperaturer och det är just dem lägre temperaturerna och skiftningar i temperaturer som toppisar kräver som gör det svårt att odla toppisar själv.

Folk brukar inte vilja ge bort sina ställen så tyvärr tror jag du får leta själv men använd Google maps för att kolla mark och hitta hagar som är säkra sen markerar du dem och besöker dem en efter en.

Alternativt kan du använda sporecast men för guds skull betala inte för dem flesta ställen som dem markerar har noll och där det finns markering att någon har hittat lär alla som använder den appen gå till och plocka så det lär vara tomt.

Jag rekommenderar att du börjar odla själv, det är inte så svårt som det låter även om det krävs en del läsande för att komma igång och när du väl har grejerna så är risken lägre eftersom du inte behöver springa ut och leta i allmänhet utan dem växer hemma.
Senast redigerad av ThunderJunkie 2026-09-29 kl. 16:08.
Citera
2026-09-29, 16:21
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunderJunkie

Jag rekommenderar att du börjar odla själv, det är inte så svårt som det låter även om det krävs en del läsande för att komma igång och när du väl har grejerna så är risken lägre eftersom du inte behöver springa ut och leta i allmänhet utan dem växer hemma.

Hur odlar man egen svamp?
Man måste väl ha rätta sporer?
Citera
2026-09-29, 16:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Till skillnad från många matsvamparna har denna inget "kompisträd" man kan spana efter.

"Den är en saprotrof som bryter ner dött organiskt material i marken, framförallt gamla gräsrötter."
Så ängsmarker och välgödd yngre lövskog är två bra platser.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-09-29 kl. 16:30. Anledning: Stavvel
Citera
2026-09-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis

Det finns några olika metoder men den mest nybörjare vänliga metoden och den enda jag rekommenderar för nybörjare är den klassiska "pf tek". Det är den enda metoden som faktiskt fungerar relativt bra utan att använda agar och petriskålar för att rensa sporerna. Du får inte lika mycket svamp som med bulk metoderna men som sagt behövs kunskap om hur man rensar mycelium på agar i en still air box för lyckade bulk grows och det kan du absolut lära dig men kör pf tek så får du åtminstone svampar under tiden du lär dig.

Här är guiden jag körde när jag började https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/24179086

Men du behöver inte ens alla redskapen som beskrivs och denna guiden är mycket mer ingående än den bör vara. Jag som kan metoden vet att det är så mycket simplare än han beskriver och exempelvis SAB behövs inte direkt till pf tek metoden förutom om du ska använda agar (eftersom du måste lyfta locket) för att inokulera det men kan du göra ren agar är bulk bättre vilket fall som.
Citera
2026-09-29, 16:39
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Det finns några olika metoder men den mest nybörjare vänliga metoden och den enda jag rekommenderar för nybörjare är den klassiska "pf tek". Det är den enda metoden som faktiskt fungerar relativt bra utan att använda agar och petriskålar för att rensa sporerna. Du får inte lika mycket svamp som med bulk metoderna men som sagt behövs kunskap om hur man rensar mycelium på agar i en still air box för lyckade bulk grows och det kan du absolut lära dig men kör pf tek så får du åtminstone svampar under tiden du lär dig.

Här är guiden jag körde när jag började https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/24179086

Men du behöver inte ens alla redskapen som beskrivs och denna guiden är mycket mer ingående än den bör vara. Jag som kan metoden vet att det är så mycket simplare än han beskriver och exempelvis SAB behövs inte direkt till pf tek metoden förutom om du ska använda agar (eftersom du måste lyfta locket) för att inokulera det men kan du göra ren agar är bulk bättre vilket fall som.

Men hur får man tag på rätt sporsort?
Citera
2026-09-29, 16:41
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Du kan ju kolla runt på vanliga gräsmattor. De växer typ överallt.

Citat:

Ja, man kan så klart inte odla med enbart tankens kraft eller champinjonsporer... Man odlar i en låda som kan behålla hög luftfuktighet men ändå ha ett jämnt luftflöde. I denna låda har man ett steriliserat substrat vilket man inokulerar med sporer eller flytande kultur. Man kan även köpa ett färdigt kit, sk. grow box.

Sporer finns att köpa på massvis av ställen, det är bara att söka själv.
Citera
2026-09-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Du kan ju kolla runt på vanliga gräsmattor. De växer typ överallt.

Ja, man kan så klart inte odla med enbart tankens kraft eller champinjonsporer... Man odlar i en låda som kan behålla hög luftfuktighet men ändå ha ett jämnt luftflöde. I denna låda har man ett steriliserat substrat vilket man inokulerar med sporer eller flytande kultur. Man kan även köpa ett färdigt kit, sk. grow box.

Sporer finns att köpa på massvis av ställen, det är bara att söka själv.

Du är något på spåret men du har fel med vissa saker. Bulk är inte att rekommendera för en nybörjare då det kräver total sterilitet och tryckkokare osv för att uppnå det fram tills det är dags för spawn och nej substratet är inte steriliserat utan det är slarvigt pastöriserat med en bucket tek eller noggrannt pastöriserat kring 60-70°c när man odlar Panaeolus släktet och måste använda gödsel.

Agar och spannmålen som används (grains) är sterila efter tryckkokaren men ingen steriliserar bulk substratet förutom när man gör en AIO bag eller burk men då är det ändå samma process sen blandar man ut det i lådan, inokulerar du det i lådan blir det GARANTERAT förorenat.

Man inokulerar inte substratet med sporer eller LC man inokulerar spannmål med ren agar eller ren LC/LI vid bulk grows, låter det växa och sen efter det blandar du ut det i bulk i en låda. En låda är aldrig steril hur mycket du än tvättar den pga sporerna i vår luft.

Det är tar tid att lära sig bulk för det kräver mycket mer noggrannhet därav är pf tek ett mycket bättre alternativ att börja med.
Citera
2026-09-29, 17:05
Medlem
Citat:
Men hur får man tag på rätt sporsort?

Köp online utrikes eller skicka ett DM till mig så hjälper jag dig lösa det
Citera
2026-09-29, 17:12
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Du är något på spåret men du har fel med vissa saker. Bulk är inte att rekommendera för en nybörjare då det kräver total sterilitet och tryckkokare osv för att uppnå det fram tills det är dags för spawn och nej substratet är inte steriliserat utan det är slarvigt pastöriserat med en bucket tek eller noggrannt pastöriserat kring 60-70°c när man odlar Panaeolus släktet och måste använda gödsel.

Agar och spannmålen som används (grains) är sterila efter tryckkokaren men ingen steriliserar bulk substratet förutom när man gör en AIO bag eller burk men då är det ändå samma process sen blandar man ut det i lådan, inokulerar du det i lådan blir det GARANTERAT förorenat.

Man inokulerar inte substratet med sporer eller LC man inokulerar spannmål med ren agar eller ren LC/LI vid bulk grows, låter det växa och sen efter det blandar du ut det i bulk i en låda. En låda är aldrig steril hur mycket du än tvättar den pga sporerna i vår luft.

Det är tar tid att lära sig bulk för det kräver mycket mer noggrannhet därav är pf tek ett mycket bättre alternativ att börja med.

Jag har odlat mycket svamp från grunden och beskrev bara kortfattat hur det går till för att han/hon skulle få en bild av hur det fungerar. Ditt utdragna svammel med, för den oinvigde, konstiga termer hjälper knappast någon.

God afton.
Citera
2026-09-29, 17:16
Medlem
Vitiss avatar
Svamp växer i inomhusväxters krukor, i komposter, i mossa.
I humusrik jord.
I med rätt sporer, håll fuktigt, se till att det inte torkar ut.
Eller hur?
Citera
2026-09-29, 17:24
Medlem
zombie-nations avatar
Trodde det var lite tidigt, men en i Mariestad hade hittat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in