2026-09-28, 11:49
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan touchadelivstid

Jo, psykopater till chefer har man träffat på genom åren. Det är bara att dra vid bästa tillfälle för det kommer aldrig bli bättre.

Men...Vad är bästa tillfälle? Det här är mina jobberfarenheter från livet:

* Man drar när man blir utköpt och har pengarna på sitt bankkonto.
* Man säger upp sig när man har nytt jobb eller fått pengarna.
* När man ser att firman är på väg att kollapsa, så softar man runt, söker jobb, alltså lyfter lön med andra ord.

* Det där stora projektet får gå i botten eftersom det verkar göra det ändå. Se till att inte du blir ansvarig och får dåligt rykte.
* Säg aldrig upp dig själv, blir du uppsagd får du som nämnts ovan din A-kassa snabbt. Du kan också få andra stöd och har du tur blir din firma uppköpt, och det blir bättre.

* Börja planera för att flytta från orten till någon annanstans i landet där jobbutsikter finns.
* Starta eget aktiebolag så du kan börja frilansa. Det är lättare att få frilansjobb som är tillfälliga om du själv betalar dina arbetsgivaravgifter. Då behöver din uppdragsgivare inte anställa dig, och det ger dig mer jobb och intäkter.

Jag var i samma situation som du och sa upp mig som du för elva år sedan, det var ljuvligt! Ljuvligt understryker jag! Men jag hade nytt jobb att gå till samt startade egen firma också för att kunna ta jobb från andra platser och göra det på nätet. Det bästa jag gjort i livet!

Lycka till!
Citera
2026-09-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror att du måste hitta en bra väg som passar just dig. Det känns som att man blir lite kluven när du förklarar som du gör.
Om man vantrivs så mår man inte bra. Du säger själv att företaget kommer att kursa inom kort antagligen.
Från även att du har ekonomi för att kunna klara av Jag tror att det är 45 dagar och det kommer att bli avstängd.

Så är det ändå onödigt att använda sina besparingar om man säger så.
Det bästa du kan göra måste ju vara att du söker jobb när du har ett arbete. Det finns inga garantier för att du kommer att få ett arbete även att du har en bra utbildning.
Det läser man ju på tidningar och på nätet. Det är ju många som söker flera hundra jobb som inte ens får komma på en anställningsintervju.

Du skriver att du är arg på chefen och vill göra ett helvete för chefen. Jag tänkte på att du säger att du vill göra Livet svårt för dina chefer. Det kanske kan vara bra att bara hålla en låg profil. Problemet är att du kan få problem med om du ska ha någon som ska gå i god för dig för nya arbete.
Många chefer kan ställa till ett helvete bara för en enkel sak för att du gör något galet.
Detta kommer ju att följa med dig ganska länge även att du har en rimlig förklaring.

Ja jag försöker att dölja min irritation så långt jag kan. Självklart hade jag hellre använt mina besparingar till annat, poängen är mest att jag KAN säga upp mig förutsatt att jag hittar nytt inom ett halvår. Läget är på den nivån att jag hade kunnat ta ett jobb jag är överkvalificerad också, jag vill bara inte vara kvar här. Tack för din input

Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Om det ändå bara handlar om några månader tills du obönhörligen får sparken, då är det bara att sitta av tiden. Börja lalla runt på jobbet, gör det du hinner utan att anstränga dig extra, ta inte in någon stress för det är ändå skitsamma i slutändan. Vad ska de göra, ge dig sparken?

Haha ja det är ju en tanke också men jag är så central på min arbetsplats att det typ hade fuckat mig mer att börja lalla än att bara dra :/ tänker på referenser. Men jag har andra bra kollegor som jag kan fråga även om jag slutar försöka alls.

Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag är i exakt samma situation som dig fast jag bor i en stor stad. Jag valde dock att berätta för chefen om hur situationen är. Han gick som vanligt i försvarsställning men insåg nog snart att även han vill ha en god stämning på kontoret. Det har blivit bättre tillfälligt. Han lär dock glömma bort detta mötet så snart han blir på dåligt humör igen.

Aaaa det är exakt det där med att man inte får något som helst gehör när man berättar. Finns inte ens några pengar om chefen hade velat anställa fler t.ex. Dessutom är jag så arg att jag inte hade skött ett sånt samtal särskilt snyggt, iallafall inte i närtid...

Hur resonerar du? Vill/ska du säga upp dig? Eller är du lika kluven som jag är?
Citera
2026-09-28, 12:00
Medlem
Kan tillägga att jag inte är HELT hundra procent säker på att jag blir av med jobbet om några månader men jag är ganska säker på att projektet kommer misslyckas, eftersom jag är delansvarig för det och inte orkar bry mig och typ vill att det ska misslyckas (förutom att det från första början är helt orealistiskt och egentligen ska vara omöjligt för ett team med de givna resurserna).

Tack så mycket för era svar hittills, jag behöver verkligen argument från båda sidor. Jag söker aktivt nya jobb redan och det vore såklart det optimala om jag hittar nytt så snart som möjligt, så jag slipper bli arbetslös oavsett om det är på eget initiativ eller på arbetsgivarens.
Citera
2026-09-28, 12:01
Medlem
Sällan man tjänar på att säga upp sej själv, förutom frid i sinnet
Citera
2026-09-28, 12:26
Medlem
Monkey branch, så att säga. Sök jobb under tiden och hitta något nytt.
Citera
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Sällan man tjänar på att säga upp sej själv, förutom frid i sinnet
Frid i sinnet är väl ändå prio ett? I alla fall så länge man har tak över huvudet och mat för dagen.
Citera
Medlem
Du och alla andra som funderar över detta med att bli arbetslösa kolla in gruppen Varning för Arbetsförmedlingen:https://www.facebook.com/share/g/1Hn77SzKtp/

Läs där de arbetslösas egen upplevelse av att vara arbetslös, utbildade och outbildade postar där.
Citera
2026-09-28, 12:31
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
En viktig detalj:

Säger du upp dig får du ingen a kassa på 3 månader!

Blir du avskedad får du a kassa direkt.

Du verkar vara en hejar på detta ser det ut som. Kanske även vet dessa två frågor?

1. Ponera att TS jobbar och vid sidan även studerar (vi säger en enkel 7,5 hp varje termin). Helt plöstligt sparkas TS. Kan TS söka A-kassa?

2. Om TS (forfarnade jobbar och studerar vid sidan) är sparkad inte är medlem hos någon A-kassa men blir det efter ca 2 månader. Kommer TS få någon a-kassa om han anmäler sig om så är fallet hur mycket?
Citera
2026-09-28, 13:04
Medlem
NyaHenriksss avatar
1 Säg INTE upp dig!!!
För att ge rätt råd måste vi veta om företaget har kollektivavtal och om du är med i facket eller akassa.
Citera
2026-09-28, 13:10
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchadelivstid
Jag är så otroligt nära på att säga upp mig men behöver en reality check eftersom jag själv är väldigt arg och upprörd över min arbetssituation. Högsta chefen är en psykopat (legit, det måste vara något kliniskt fel på honom). Ni kan tänka en person som ubåtsmördaren Peter Madsen eller Oceangate-grundaren Stockton Rush eller typ Elon Musk. Företaget är i grunden misskött och affärsidén lirar inte med mina egna värderingar. Det känns som en tidsfråga innan någon myndighet kommer och granskar och skjuter ner hela verksamheten.

Just nu har vi ett väldigt stort projekt med hög arbetsbelastning som vi egentligen hade behövt vara dubbelt så många anställda för att lösa i tid. Jag har dessutom nyligen fått veta att om projektet inte lyckas så finns det inte pengar för att behålla oss som jobbar med det. Det rör sig om några månader tills vi är där och jag eventuellt får sparken pga arbetsbrist. Stämningen inom teamet är fruktansvärd och jag är stressad, arg och ledsen över situationen. Jag får ofta skulden för att jag "prioriterat fel" trots att jag gjort exakt som jag blivit tillsagd att göra. Jag har börjat självmedicinera med diverse substanser (utanför arbetstid). Jag känner ett förakt mot högsta chefen och har mycket låg arbetsmoral, och önskar innerst inne att det ska gå dåligt för företaget.

Samtidigt är det ett väldigt bra jobb på CVt. Jag trivs egentligen med själva arbetsuppgifterna och med övriga kollegor. Lönen är helt okej. Jag har inga enorma besparingar men tillräckligt för att klara mig tills a-kassen kommer. Jag kan dra ner på mina utgifter ganska mycket och har räknat på att jag klarar mig iallafall ett halvår utan arbetsinkomst.

Så, min fråga: Ska jag säga upp mig nu eller vänta tills jag eventuellt får sparken om några månader? Det hade varit så tillfredsställande att göra det nu eftersom det hade gjort livet väldigt mycket svårare för cheferna, men samtidigt är det ju jag som står utan jobb i slutet av dagen.

Grundfakta:
Jag har ett kvalificerat jobb på ett litet företag.
Jag bor i en mindre stad med begränsade möjligheter till liknande jobb här.

Blanda substanser på fritiden när det redan är hektisk på jobbet är absolut ingen bra kombination men förstår varför.
Bästa är att bita ihop tills du får ett annat arbete, det går ju även trycka på stress/psykisk ohälsa om det blir allt för jobbigt.
Citera
2026-09-28, 13:13
Medlem
Sig still i båten, ahera inte i affekt.
Citera
2026-09-28, 13:23
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchadelivstid
affärsidén lirar inte med mina egna värderingar

jag är stressad, arg

Jag har börjat självmedicinera med diverse substanser

Jag känner ett förakt mot högsta chefen och har mycket låg arbetsmoral, och önskar innerst inne att det ska gå dåligt för företaget

Säg upp dig redan idag du är ingen tillgång för företaget, utan en belastning!
Dylika gnällspikar finns det alldeles för många av i arbetslivet.
Testa parkbänken i stadsparken, duvorna behöver matas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in