2026-09-28, 07:43
Medlem
Någon annan som spekulerar i silver? Ser ut som ett bra köp läge nu för silver, speciellt om man köper fysiskt och kan hålla längre.

Kommer köpa lite pappers silver och höja min position både om priset går upp och ner.
Ser det som väldigt osannolikt att silver går under 30$ även under 50$.

Men eftersom marknaden är så manipulerad är det inte omöjlig att vi går under 50$ för en mycket kort tid.

Vad tror ni andra om prisutvecklingen på silver för oss som vill spekulera både på kort tid och längre tid?
Citera
2026-09-28, 08:27
Medlem
Tidvinds avatar
Har du några vettiga belägg för dina påståenden eller är det bara magkänsla?

Det sagt, ädelmetaller har länge haft ett stabilt pris och är därför det investeras i som säkerhet, även om börsen har slagit det över tid.
Citera
2026-09-28, 08:31
Medlem
Min "mag känsla" är att du måste jobba
lite med dina "sär skrivningar".

I övrigt betyder silver andraplatsen - och vem kommer ihåg en förlorare?
Citera
2026-09-28, 08:49
Medlem
Jagarjagarens avatar
Ja, jag investerar i (fysiskt ägande av) silver. Jag har gjort det i typ 20 år.

De flesta åren har det varit "halvbra", men fungerat bra som hedge mot framförallt inflation. Så - förra året steg priset som bekant jättehögt, jättesnabbt.

Jag tror att det pga brist i framförallt silverkrävande industri - att priset kan gå upp igen, men jag tror inte att det - som förra året - stiger mer än 100% på några månader, under något mer år under min livstid - där är det så att säga "kört" nu.

Jag tror på en uppgång, men _mycket_ mer modest än vi såg mellan september och december förra året.
Citera
2026-09-28, 09:03
Medlem
Miners är bättre än silver.
Citera
2026-09-28, 09:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Min "mag känsla" är att du måste jobba
lite med dina "sär skrivningar".

I övrigt betyder silver andraplatsen - och vem kommer ihåg en förlorare?

"Köp silver" då tänkte jag faktiskt på silver-provare, dessa kostar multum att köpa. Bara folk som är numismatiker samt i guldsmedsbranschen har dylika..

Men silver som en bevarare av förmögenhet är bra. Men inte "papperssilver" utan det ska gälla ÄS, äkta silver.

Jag har "sparat" i silver sedan jag var liten kille. Började att byta sedlar i bank och post till mynt, kollade vilka som var silver, skrotet åkte med till baken för att byta till nya rör. På det tiden var det 40% silver i silvermynten bara, tidigar 1940 samt tidigare ändå, 80%.

Började samla USA-dollar, 90% som tio-årig, sedan "trade dollars" på 0.999%, en uns. Väldigt bra pris på den tiden, bara att beställa, typ 100 SEK per uns.

Mindre mynt har jag också, med 90% silver, som man kan ha om att skulle skita sig..

Så att silver inte är något att ha, det beror på okunskap.
"Pappers-silver" är inget att ha, börsen är bättre för sådant.
Citera
2026-09-28, 09:22
Medlem
TheGretaResets avatar
-4.92% i nuläget. köp en fallade kniv

Dock är man riktigt tuff finns det nog pengar att tjäna om man vågar köpa på sig på vägen ner.
Men det är just det ingen är
Citera
2026-09-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Köp silver" då tänkte jag faktiskt på silver-provare, dessa kostar multum att köpa. Bara folk som är numismatiker samt i guldsmedsbranschen har dylika..

Men silver som en bevarare av förmögenhet är bra. Men inte "papperssilver" utan det ska gälla ÄS, äkta silver.

Jag har "sparat" i silver sedan jag var liten kille. Började att byta sedlar i bank och post till mynt, kollade vilka som var silver, skrotet åkte med till baken för att byta till nya rör. På det tiden var det 40% silver i silvermynten bara, tidigar 1940 samt tidigare ändå, 80%.

Började samla USA-dollar, 90% som tio-årig, sedan "trade dollars" på 0.999%, en uns. Väldigt bra pris på den tiden, bara att beställa, typ 100 SEK per uns.

Mindre mynt har jag också, med 90% silver, som man kan ha om att skulle skita sig..

Så att silver inte är något att ha, det beror på okunskap.
"Pappers-silver" är inget att ..ha, börsen är bättre för sådant.
Ser att du justerat i texten.
Nu är det bara rubriken kvar att justera!

Hur köper man en signal för silver?
Ah, du menar köpsignal?
Citera
2026-09-28, 09:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Ser att du justerat i texten.
Nu är det bara rubriken kvar att justera!

Hur köper man en signal för silver?
Ah, du menar köpsignal?

Har inte ändrat något alls.
Citera
2026-09-28, 14:31
Medlem
Av alla som svarat här på tråden; jag tänker inte servera allt på silverfat till er, de är bara och läs på nätet.
Tänkte främst om de var någon annan som delade min uppfattning och hade något nytt att komma med.

Skall man inte hålla länge sin silver skall man definitivt inte köpa fysiskt silver för man betalar premie och moms bär man skall sälja. Köper man fysiskt skall man hålla flera år.
Däremot kan man ju handla till direkt med personer och slippa premie.
Dock kan de vara en risk också, man kan bli lurad eller rånad.

Vet ej hur man skulle göra detta riskfritt, någon som vet?
Citera
2026-09-28, 14:38
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Av alla som svarat här på tråden; jag tänker inte servera allt på silverfat till er, de är bara och läs på nätet.
Silver är nere 4.5% för dagen, så marknaden delar inte din uppfattning att silvret är på väg upp.
Citera
2026-09-28, 14:42
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Tänkte främst om de var någon annan som delade min uppfattning och hade något nytt att komma med.

Skall man inte hålla länge sin silver skall man definitivt inte köpa fysiskt silver för man betalar premie och moms bär man skall sälja. Köper man fysiskt skall man hålla flera år.
Däremot kan man ju handla till direkt med personer och slippa premie.
Dock kan de vara en risk också, man kan bli lurad eller rånad.

Vet ej hur man skulle göra detta riskfritt, någon som vet?

Moms betalar du bara när du köper, inte när du säljer.
Men en viss premie och/eller spread blir det ju alltid sett till spotpris.

Utan att uppmana till brott så kan man köpa silver i ett land som ej har moms på visst silver, tex vårt grannland Norge.

3500 kr är tullfritt om du kör bil så om man ändå semestrar i vårt trevliga grannland kan man passa på att köpa några Canadian Maple Leafs eller American Silver Eagles utan att behöva betala moms.

Tavex är legit och har 3 butiker i Norge.

Har själv ca 10% av min portfölj i fysiska ädelmetaller. Men jag köpte det mesta silvret när man fortfarande kunde köpa momsfritt från tex Estland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in