2026-09-27, 18:51
Medlem
mephedrons avatar
Scenario:

Jag tar alprazolam ganska ofta om än i perioder, i syfte att vara ångestfri och känna mig på gott humör. Runt 3-5 mg, börjar kanske med 3 men blir mer när man redan tagit i nån vecka. Allt är toppen förutom att jag ofta råkar somna ifall jag ligger ner.
Är pigg och nöjd så länge jag altiverar mig, men det är ju inte lätt alla dagar.
Hur som helst, jag vill inte diskutera doseringen utan undrar ifall jag ”sover bort” effekten eller ej?
Alltså, försvinner en del av/hela effekten om man sover ett par-tre timmar under dagen? Hur mycket jämfört med om man hade varit vaken dessa timmar?
Tack för svar.
Citera
2026-09-27, 18:59
Medlem
Balisers avatar
Generellt sett metaboliseras läkemedel annorlunda under sömn/natt, men allmän effekt påverkas inte.
Senast redigerad av Baliser 2026-09-27 kl. 19:01.
Citera
2026-09-27, 20:32
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-09-29, 23:27
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Förstår inte riktigt vad du menar? Om du av en dos alprazolam blir på gott humör i sex timmar och sover tre av dessa... Ja, då har du ju sovit bort halva tiden som preparatet gav effekt. Effekten pausas ju inte bara för att du tar en time out.

(Tiden ovan var bara ett exempel)
Citera
2026-09-30, 00:07
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Scenario:

Jag tar alprazolam ganska ofta om än i perioder, i syfte att vara ångestfri och känna mig på gott humör. Runt 3-5 mg, börjar kanske med 3 men blir mer när man redan tagit i nån vecka. Allt är toppen förutom att jag ofta råkar somna ifall jag ligger ner.
Är pigg och nöjd så länge jag altiverar mig, men det är ju inte lätt alla dagar.
Hur som helst, jag vill inte diskutera doseringen utan undrar ifall jag ”sover bort” effekten eller ej?
Alltså, försvinner en del av/hela effekten om man sover ett par-tre timmar under dagen? Hur mycket jämfört med om man hade varit vaken dessa timmar?
Tack för svar.
Nej, alltså själva dosen kan du ju inte sova av dig..

Däremot kan den påverkas av hur trött du redan är. Om du vilar några timmar kanske du upplever att den biter mindre fast det egentligen bara handlar om att du är trött när du tar din dos.
Citera
2026-10-01, 00:11
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Visst, du vet ju bäst så dissar INTE din åtgärd här, hoppas bara du noterade doserna jag skrev som ingen läkare i Sverige skulle skriva ut alltså har jag inte recept. Vet inte om det är viktigt för vilken kategori den bör vara i, så låt den stanna här om det fortfarande anses rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Förstår inte riktigt vad du menar? Om du av en dos alprazolam blir på gott humör i sex timmar och sover tre av dessa... Ja, då har du ju sovit bort halva tiden som preparatet gav effekt. Effekten pausas ju inte bara för att du tar en time out.

(Tiden ovan var bara ett exempel)
Det kanske bara är för mig, men benso har en enorm nocebo-effekt. Det är helt enkelt jättesvårt att avgöra när det gått ut, förutom när det övergår till riktig abstinens då förstås men är ett bra tag däremellan.
Problemet är att jag blir så fruktansvärt trött numera. Åldern? (Då detta inte hände så ofta då jag tog det tio år i rad under 10-talet).
Det sabbar lite. Sedan vet jag inte om jag fortfarande har effekt efter att ha sovit tre timmar.
Ibland känns det inte så, men när jag nykter dagen efter läser vad jag skrivit till vänner så inser jag att jag nog var ganska påverkad ändå… dock inte varje gång.
Jag kan inte låta bli att somna så länge jag inte aktiverar mig med något (stående eller obekvämt sittande position), så var det inte förr. Lägre doser känns inte lika bra när det kickar in (det är ju när det går ur som jag undrar över även om jag vet halveringstiden rent tekniskt). Förr åtminstone kunde effekten efter en ”hög” morgondos sitta ända fram till kvällen, men då sov jag inte emellan och det var lättare att avgöra att jag fortfarande kände mig bra.
Men det jag undrade kort sagt:
Om jag tar en dos kl 12, somnar kl 14, vaknar kl 17.
Har jag då samma ”rus” fortfarande jämfört med vad jag skulle haft om jag gjort allt likadant men varit vaken konstant?
Senast redigerad av mephedron 2026-10-01 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in