2026-09-27, 15:02
Medlem
Har ett USB minne som jag haft massa viktiga filer på, bland annat nycklar till kryptowallets.
Nu har jag raderat dessa filer, men dom kan väl återställas ändå?

Jag ska formatera USB minnet strax men även då kan väl filer återställas?
Vad jag förstår måste man lägga in massa skräpfiler på USB minnet och sedan radera dessa så att dom kryptonycklarns från första raderingen skrivs över.

Men hur mycket skräpfiler behövs?
Och blir det skillnad om jag raderar varje fil för sig mot för om jag raderar hela mappen som innehåller några hundra filer?
Citera
2026-09-27, 15:18
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Har ett USB minne som jag haft massa viktiga filer på, bland annat nycklar till kryptowallets.

Vad jag förstår måste man lägga in massa skräpfiler på USB minnet och sedan radera dessa så att dom kryptonycklarns från första raderingen skrivs över.

Och blir det skillnad om jag raderar varje fil för sig mot för om jag raderar hela mappen som innehåller några hundra filer?

Fyll det med skräpfiler, formatera, klart!
Citera
2026-09-27, 15:18
Medlem
che3s avatar
Citat:

Du får anskaffa ett program så att du kan radera minnet totalt
Citera
2026-09-27, 15:25
Medlem
Onanikrems avatar
Lägg in någon fil som upptar nästintill hela stickans kapacitet, förslagsvis en eller ett par filmer i valfritt format. Förslagsvis något med Tina Kay, formatera den och upprepa processen ett par gånger.

Annars finns program som gör jobbet.
Citera
2026-09-27, 15:46
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Använd windows inbyggda formatering, se till att klicka ur "snabbformatering" bara.
Windows fulla formatering är "zero-fill" så en full formatering skriver nollor över hela enheten.

Annars finns Rufus, när du väljer "formatera" för ditt USB minne i Rufus ftryck på "avancerade alternativ" och välj "Check device for bad blocks", välj "2 till 4 mönster/pass", det tvingar Rufus att skriva testdata över precis hela USB minnet för att kontrollera att det fungerar.
Som en bieffekt skrivs alla gamla data över helt och hållet.
Citera
2026-09-27, 15:54
Medlem
BackToHegels avatar
Vill du skriva över hela minnet finns det program som gör det, exempelvis dd under Linux men det finns även flera sätt att göra detta i Windows. Jag skulle inte sitta och manuellt kopiera skräpfiler. Det finns även program som säkert tar bort filer (shred brukar jag använda), då behöver man inte nödvändigtvis skriva över hela minnet.

Ett sätt att slippa det här problemet är att lagra känslig data (eller varför inte i princip all data?) krypterat till att börja med. Då är risken att man lämnar spår i klartext ganska liten.
Citera
2026-09-27, 16:01
Medlem
Rätt metod är att använda något som inte skriver filer, utan skriver direkt till disken. I linux kan man använda detta kommando:
Kod:
sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX bs=4M status=progress conv=notrunc

Här är en länk som verkar vara "lite bättre" eller något. Jag vet inte direkt fördelarna, men du kan ju kolla https://michael.kjorling.se/blog/2025/overwrite-storage-random-data-linux/

Där använder de cryptsetup och grejer. Vet inte riktigt vad det ska åstadkomma som dd inte gör.

Men om jag hade en usb-sticka där jag verkligen inte ville att den går att återställa så hade jag helt enkelt destruerat den och köpt en ny.
Citera
2026-09-27, 19:33
Medlem
Datat blir säkrare överskrivet om man skriver en enda fil som är exakt lika stor som minnets storlek än om man försöker fylla det med en massa småfiler.

Tänk dock på att alla flashminnen, USB-minnen lika väl som t ex minneskort eller SSD-diskar, har en viss överkapacitet (kan ryktesvis vara mellan 5 % och 30 % av minnets kapacitet), som inte påverkas av t ex en formatering eller andra "normala" kommandon en dator kan skicka till minnet. Styrkretsen i minnet mappar ständigt om mellan reservkapaciteten och "synligt" utrymme, dels för så att säga fördela slitaget jämnt och dels för att kunna mappa bort eventuella dåliga minnesceller utan att något data går förlorat eller användaren märker något. Minnestillverkarna har verktyg för att kunna läsa data som ev ligger i överkapaciteten, men de är dels specifika för varje fabrikat, typ och generation av minne och dels är de inget som vanligt folk får tillgång till. Däremot kan man räkna med att underrättelsetjänster och liknande myndigheter har möjlighet att komma åt sådant data på ett eller annat sätt om de verkligen vill.
Citera
2026-09-28, 07:06
Medlem
Citat:

Enligt äldre militära metoder för säker radering skrev man över lagringsmediet flera gånger med exempelvis nollor, ettor och slumpmässiga data.

På moderna USB-minnen används flashminne med bland annat wear leveling, vilket innebär att vanlig överskrivning inte nödvändigtvis når alla fysiska minnesceller. Därför ger ett stort antal överskrivningar inte automatiskt säkrare radering.

Har USB-minnet varit formaterat med FAT eller FAT32 och en fil endast har raderats på vanligt sätt, kan den ofta vara relativt enkel att återställa så länge dess datakluster inte har skrivits över. När en fil raderas i FAT markeras katalogposten som raderad genom att den första byten i filnamnet ändras till hexvärdet 0xE5. Själva filinnehållet kan fortfarande ligga kvar på lagringsmediet.
Citera
2026-09-28, 23:46
Medlem
Det snabbaste sätter är ju att radera filer man inte vill att någon ska se och sedan lägga in filer som skriver över större delen av minnet!
Citera
2026-09-28, 23:55
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:

Det låter ju som du borde förstöra den istället. Koka i olja, kör i mikron, slå sönder i småbitar och sen elda i napalm. Därefter sänka i havet.

Eller motsvarande.
Citera
2026-10-01, 05:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Vet ej om motsvarande finns på windows (om du kör det) men
Kod:
shred
är ett säkert kort.

Den operationen du föreslår, radera en fil eller radera hundra, är samma sak. De delar inte yta byte-för-byte. Man måste skriva över den raderade datan också för att det ska utplånas helt. Se mer här: *klick*

Motsvarande manuellt hade väl varit att skriva över filerna med något som är lite större med samma namn och sedan radera det. Bara att peta in massa skräptext i en baloonad fil. Inte säkert de ersätter den exakta ytan, beror på fragmenteringen. Och med USB skulle jag personligen inte slita mer än nödvändigt. De har låg livslängd så det räcker utan att man ska behöva skynda på ett utbyte.

Mikrovågsugnen är en säker fallback. Sätt tiden på mindre än en panpizza så är saken biff.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-10-01 kl. 05:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in