Citat:
Ursprungligen postat av
hejochhej06
Har ett USB minne som jag haft massa viktiga filer på, bland annat nycklar till kryptowallets.
Nu har jag raderat dessa filer, men dom kan väl återställas ändå?
Jag ska formatera USB minnet strax men även då kan väl filer återställas?
Vad jag förstår måste man lägga in massa skräpfiler på USB minnet och sedan radera dessa så att dom kryptonycklarns från första raderingen skrivs över.
Men hur mycket skräpfiler behövs?
Och blir det skillnad om jag raderar varje fil för sig mot för om jag raderar hela mappen som innehåller några hundra filer?
Vet ej om motsvarande finns på windows (om du kör det) men
är ett säkert kort.
Den operationen du föreslår, radera en fil eller radera hundra, är samma sak. De delar inte yta byte-för-byte. Man måste skriva över den raderade datan också för att det ska utplånas helt. Se mer här:
*klick*
Motsvarande manuellt hade väl varit att skriva över filerna med något som är lite större med samma namn och sedan radera det. Bara att peta in massa skräptext i en baloonad fil. Inte säkert de ersätter den exakta ytan, beror på fragmenteringen. Och med USB skulle jag personligen inte slita mer än nödvändigt. De har låg livslängd så det räcker utan att man ska behöva skynda på ett utbyte.
Mikrovågsugnen är en säker fallback. Sätt tiden på mindre än en panpizza så är saken biff.