Igår, 10:52
Medlem
Gauls avatar
34-åring från Hörby köper massor med fyrverkerier och öppnar upp dem för att bygga ihop en jätteraket. Fyrverkerierna exploderar och skadar hans hand.

https://www.sydsvenskan.se/skane/skaning-sprangde-bort-sin-egen-hand-pa-nyar-doms-att-betala-skadestand/

Många frågor uppstår. Det är såklart vanligt med fyrverkeriskador, men är det inte märkligt att syssla med detta när man är 34 år gammal? Vad jag minns så var det i 14-18 års åldern man gjorde "annat" med fyrverkerier. De i vuxen ålder som köper fyrverkerier brukar bara använda dem på korrekt sätt.

En annan fråga är hur det kan antända. För många år sedan var det ju någon som skulle göra en rörbomb med krut från smällare, och då smällde det hela när han stod med en vinkelslip mot röret som han av någon anledning redan fyllt med krut. Här verkar han bara ha öppnat på raketer i papp, och då finns ju inget som skapar en gnista.

Och för de som undrar så verkar det ha varit vänsterhanden som sprängts, så han kan fortsätta spela skinnflöjt.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
34-åring från Hörby köper massor med fyrverkerier och öppnar upp dem för att bygga ihop en jätteraket. Fyrverkerierna exploderar och skadar hans hand.

https://www.sydsvenskan.se/skane/skaning-sprangde-bort-sin-egen-hand-pa-nyar-doms-att-betala-skadestand/

Många frågor uppstår. Det är såklart vanligt med fyrverkeriskador, men är det inte märkligt att syssla med detta när man är 34 år gammal? Vad jag minns så var det i 14-18 års åldern man gjorde "annat" med fyrverkerier. De i vuxen ålder som köper fyrverkerier brukar bara använda dem på korrekt sätt.

En annan fråga är hur det kan antända. För många år sedan var det ju någon som skulle göra en rörbomb med krut från smällare, och då smällde det hela när han stod med en vinkelslip mot röret som han av någon anledning redan fyllt med krut. Här verkar han bara ha öppnat på raketer i papp, och då finns ju inget som skapar en gnista.

Och för de som undrar så verkar det ha varit vänsterhanden som sprängts, så han kan fortsätta spela skinnflöjt.
Fyrverkerier har bara krut, jättekonstigt att det plötsligt exploderade.

Jag tror att han försökte fixa en bomb.
Citera
Igår, 11:02
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Gaul

Ja tänk att vissa aldrig lär sig, oavsett ålder. Begåvningsreserven firade nyår.

Det finns många förklaringar till att den antände tidigare än tänkt: statistik elektricitet genom kläder i icke kompatibla syntetiska material, cigarett i mungipan, vill kolla hur krutet fungerade och tände på lite på en sked från ett levande ljus. Ja och tusen och en förklaringar till är möjliga.

Den gudarna älskar dör ung.
Citera
Igår, 11:08
Medlem
J.Doessons avatar
Kan han ha varit rökare och tände en cigg medans han packade upp och nån pytteliten glödgrejs var orsaken att det blev som det blev?
Citera
Igår, 11:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Troligen använde han krut från flera bomber och skulle göra en stor bomb och utsatte krutet för tryck.

Min far berättade om när han var ung så tillverkade de eget svartkrut och gjorde "bomber" av.
De var flera killar som höll på med sådant på landsbygden.
Men en dag gick det fel. En kompis till min far hade fyllt ett vattenledningsrör, typ 2-3 dm med svartkrut.
Höll det mot en bänk och skulle slå ner en plugg i ena änden.
Han slog för hårt och det small. Ena armen fick amputeras och halva ansiktet blev svårt skadat.
Splitter från röret gick in i kroppen.
Han dog efter några dagar och de som höll på med liknande slutade med sina bomber.

Min far berättade det när jag var ung och gillade fyrverkerier och för att få mig att fatta att man mixtrar inte med smällare utan låter dem vara som de tillverkats.
Citera
Igår, 11:13
Medlem
Krut dammar och kan antändas på avstånd, är extremt lättantändligt
Det är riktigt korkat att tillverka egna smällare
Därför är jag inte speciellt förvånad
Citera
Igår, 11:19
Medlem
Det är inte bara han själv som blir drabbad, utan även en massa onödiga kostnader för sjukvården med operation och rehabilitering. Och sjukskrivning. Jag skulle skämmas.
Citera
Igår, 11:23
Medlem
Citat:
men är det inte märkligt att syssla med detta när man är 34 år gammal? Vad jag minns så var det i 14-18 års åldern man gjorde "annat" med fyrverkerier. De i vuxen ålder som köper fyrverkerier brukar bara använda dem på korrekt sätt.

Oftast iaf. Det var ju en babbe i 30-årsåldern som sköt ihjäl en 15åring på nyår för några år sedan. Han hade köpt en olaglig fyrverkeripjäs ur en skåpbil och placerade den på fel håll innan han tände på om jag minns rätt.
Citera
Igår, 12:04
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Känns taskigt att dömma han till skadestånd istället för att låta udda vara jämnt med tanke på att han saknar stora delar av sin vänsterhand.

Sen tycker jag att folk BÖR ha barnasinnet kvar. Det är kul med saker som sprängs, det är kul att sitta och mixtra med olika dumma prylar helt utan vettig anledning.
Citera
Igår, 12:26
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Känns taskigt att dömma han till skadestånd istället för att låta udda vara jämnt med tanke på att han saknar stora delar av sin vänsterhand.

Sen tycker jag att folk BÖR ha barnasinnet kvar. Det är kul med saker som sprängs, det är kul att sitta och mixtra med olika dumma prylar helt utan vettig anledning.

Jag håller med. Det räcker som straff att han skadades. Han skriver dessutom att han lärt sig en läxa från detta.
Citera
Igår, 12:35
Medlem
HaraldH8rdr8des avatar
Citat:
Jag håller med. Det räcker som straff att han skadades. Han skriver dessutom att han lärt sig en läxa från detta.
Problemet är att det blir kollektiv bestraffning då det kostar miljoner i vård

Jag tyckte det var skitkul med fyrverkier som liten och har alla fingar kvar otroligt nog

Helt galet att man kan köpa fyrverkerier utan någon som helt kurs eller utbildning
samma med elscooter
Citera
Igår, 13:00
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldH8rdr8de
Problemet är att det blir kollektiv bestraffning då det kostar miljoner i vård

Jag tyckte det var skitkul med fyrverkier som liten och har alla fingar kvar otroligt nog

Helt galet att man kan köpa fyrverkerier utan någon som helt kurs eller utbildning
samma med elscooter

Ingen vill spränga bort sin hand. De få som gör det kommer inte ruinera samhället. Det är en del av att växa upp att göra riskabla saker. Jag har stött på vuxna män som växte upp med bara en mamma och aldrig fick göra något farligt, och de är en betydligt större last för samhället än de få som skadads på något dumt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in