Citat:
Ursprungligen postat av
Gaul
34-åring från Hörby köper massor med fyrverkerier och öppnar upp dem för att bygga ihop en jätteraket. Fyrverkerierna exploderar och skadar hans hand.
https://www.sydsvenskan.se/skane/skaning-sprangde-bort-sin-egen-hand-pa-nyar-doms-att-betala-skadestand/
Många frågor uppstår. Det är såklart vanligt med fyrverkeriskador, men är det inte märkligt att syssla med detta när man är 34 år gammal? Vad jag minns så var det i 14-18 års åldern man gjorde "annat" med fyrverkerier. De i vuxen ålder som köper fyrverkerier brukar bara använda dem på korrekt sätt.
En annan fråga är hur det kan antända. För många år sedan var det ju någon som skulle göra en rörbomb med krut från smällare, och då smällde det hela när han stod med en vinkelslip mot röret som han av någon anledning redan fyllt med krut. Här verkar han bara ha öppnat på raketer i papp, och då finns ju inget som skapar en gnista.
Och för de som undrar så verkar det ha varit vänsterhanden som sprängts, så han kan fortsätta spela skinnflöjt.
Troligen använde han krut från flera bomber och skulle göra en stor bomb och utsatte krutet för tryck.
Min far berättade om när han var ung så tillverkade de eget svartkrut och gjorde "bomber" av.
De var flera killar som höll på med sådant på landsbygden.
Men en dag gick det fel. En kompis till min far hade fyllt ett vattenledningsrör, typ 2-3 dm med svartkrut.
Höll det mot en bänk och skulle slå ner en plugg i ena änden.
Han slog för hårt och det small. Ena armen fick amputeras och halva ansiktet blev svårt skadat.
Splitter från röret gick in i kroppen.
Han dog efter några dagar och de som höll på med liknande slutade med sina bomber.
Min far berättade det när jag var ung och gillade fyrverkerier och för att få mig att fatta att man mixtrar inte med smällare utan låter dem vara som de tillverkats.