Igår, 10:00
Medlem
glimmandes avatar
Kära Flashbackare!

Funderade idag på Stegra, Northvolt, CO2-infångning av Stockholm Exergi, E-bränsle, vindkraft osv.

Alla dessa är produkter av EUs planekonomiska beslut för sin Gröna Giv. Enorma belopp har investerats och precis som med alla andra investeringar förväntar man sig avkastning.

Har viss koll på projekten i Sverige och mig veterligen är 100% av dessa enorma förlustaffärer som helt enkelt inte är långsiktigt hållbara utan subventioner av olika slag eller ökad belåning. En ekonomisk totalkatastrof alltså som t ex beskrivits av Christian Sandström i en hel bokserie om Gröna Bubblor.

Men hur ser det ut i resten av EU? Då vi bedriver sådana här projekt över hela EU så borde ju en del av dem funka långsiktigt rent ekonomiskt? För t ex den enorma satsningen av EU på vätgas (totalt 400 miljarder euro har man tänkt sig) så verkar det inte funka alls där massor av massiva miljardsatsningar lagts ner senaste åren men det finns ju massor av andra områden som EU strösslar pengar över.

Tänkte att den här tråden inte ska fokusera på misslyckanden utan på lyckade satsningar som fungerar ekonomiskt långsiktigt utan att i bakgrunden bränna andras pengar. Tyvärr kommer jag inte på något projekt. Men hoppas att andra kan bidra.
Citera
Igår, 10:56
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ja, alla lyckade investeringar har radats upp så jag antar att tråden kan stängas.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Funderade idag på Stegra, Northvolt, CO2-infångning av Stockholm Exergi, E-bränsle, vindkraft osv.

Alla dessa är produkter av EUs planekonomiska beslut för sin Gröna Giv. Enorma belopp har investerats och precis som med alla andra investeringar förväntar man sig avkastning.
Generellt är det privata satsningar med viss bidrag. Inte som det du beskriver det.
Även kärnkraft ryms I princip I din uppställning då det är rätt generellt.

Jag misstänker att du endast skapat tråden för att på förnekarvis försöka påvisa att gröna energisatsningar är dömda att misslyckas.

Det finns massor av lyckosamma också, men det nog omöjligt att leta rätt på alla.

Misstänker att högerns köp av Nuon, som blev extremt dyrt, som gav oss härlig kolkraft inte räknas.
Citera
Igår, 18:42
Medlem
Batagares avatar
Politiker och företagande går inte ihop. När man inte behöver riskera något, är det lätt att ta risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in