Jag tyckte det här var en väldigt intressant frågeställning, och gjorde faktiskt lite research på vad statistiken säger - både vad generationerna själva rapporterat som "högt värderat" enligt olika studier, och vad de faktiskt gör (exempelvis arbetade timmar) enligt SCB och kom fram till följande:
Gen X är den helt klart mest individualistiska generationen, vilken jag gissar är en motreaktion mot Boomer-generationens kollektivistiska åsikter. Gen X rankar individualism, självständighet och frihet betydligt högre än andra generationer (inklusive de yngre). De prioriterar även familjeliv och meningsfullhet längre än Millenials och Gen Z.
Gen X prioriterar som TS säger arbetslivet högt, men ser man till arbetade timmar per person så arbetar Millenials mer än Gen X. Millenials har däremot mer krav på "work-life balance" och att arbetet ska vara meningsfullt. Gen Z är ännu lite svåra att dra arbetsrelaterade slutsatser från eftersom alla inte ens kommit in i arbetslivet ännu. Men det som syns i trenden är att yngre generationer (Millenials och Gen Z) rankar familjeliv, sociala relationer och meningsfullhet högre än Gen X, vilket jag kan tänka resulterar i att inte bryr sig om arbetet i lika stor grad även om de faktiskt arbetar fler timmar.