Idag, 00:49
Medlem
Ja, det pratas ju mycket nu om att gå ner i arbetstid, slopad karensdag mm. Arbeta mindre helt enkelt. Det har nyligen slagit mig att vi som tillhör generation X nog är den sista generationen där de flesta är plikttrogna till arbete och tänker mer kollektivt än individuellt då det gäller bidra till vår välfärd, höja vårt BNP och betala skatt. De yngre tänker nästan bara, vad blir min personliga vinning? Annars engagerar de sig ej. Rent ärligt så är det nästan 100% av de jag växte upp med, de jag gick skola med, mina vänner o släkt i lika åldrar(jag är född senare delen 1960-talet) som verkligen presterat inom arbetslivet. När jag ibland sökt på jämnåriga jag kände min ungdom på internet, så poppar det nästan alltid upp en fulltecknad bakgrund utbildning och arbeten.
Håller ni med, X är sista generationen som bidrar till Sveriges välfärd i som grupp?
Citera
Idag, 05:19
Medlem
Z-TVs avatar
Sverige har i princip förstört deras liv. Vad har de för ansvar att ge tillbaka?
De kommer knappt få äga ett eget hus i framtiden, jag förstår dem.
Citera
Idag, 05:47
Medlem
Tungrodds avatar
Man ska inte dra alla över en kam, men många från senare generationer är lata och vill inte jobba, kan inte ta ansvar för nånting och "går in i väggen" för minsta motgång. Vet inte vad det beror på, men antar att de är uppfostrade av curlande föräldrar som dessutom inbillar dom att de är bäst på allting och kan klara av vad som helst. Sen får de ett chockartat uppvaknande när de upptäcker att verkligheten ser annorlunda ut, och tycker då att de kan skita i allt.
Citera
Idag, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z-TV
Sverige har i princip förstört deras liv. Vad har de för ansvar att ge tillbaka?
De kommer knappt få äga ett eget hus i framtiden, jag förstår dem.

En sund reaktion på ett samhälle oförmöget att anpassa sig till den teknologiska utvecklingen.

Individualiserad distansundervisning över nätet har varit möjlig i alla fall ett decenium - men samhället fortsätter att kräva klassrumsvärnplikt, skolskjutstidsslöseri och skolbyggnader som arbetsmarknadsåtgärd för att hålla lärarna borta från AF.

Kloning har funnits sedan 1994, men samhällseliten låtsas att det inte funkar på människor trots att det funkar på alla andra djur, så att våra religiösa institutioner skall kunna fortsätta att låtsas att människan är unik pga sin "själ".

Världens befolkning ökar med 80 miljoner människor per år, men samhället tvingar dem att sluta använda plastsugrör pga miljön. Hyckleriet vet inga gränser, och innerst inne vet Gen X.
Citera
Idag, 07:52
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashcanSweden
Ja, det pratas ju mycket nu om att gå ner i arbetstid, slopad karensdag mm. Arbeta mindre helt enkelt. Det har nyligen slagit mig att vi som tillhör generation X nog är den sista generationen där de flesta är plikttrogna till arbete och tänker mer kollektivt än individuellt då det gäller bidra till vår välfärd, höja vårt BNP och betala skatt. De yngre tänker nästan bara, vad blir min personliga vinning? Annars engagerar de sig ej. Rent ärligt så är det nästan 100% av de jag växte upp med, de jag gick skola med, mina vänner o släkt i lika åldrar(jag är född senare delen 1960-talet) som verkligen presterat inom arbetslivet. När jag ibland sökt på jämnåriga jag kände min ungdom på internet, så poppar det nästan alltid upp en fulltecknad bakgrund utbildning och arbeten.
Håller ni med, X är sista generationen som bidrar till Sveriges välfärd i som grupp?

Vi inom gen X (född tidigt 70-tal här) må vara annorlunda än dagens 25-åringar är men vi var unga i ett bättre Sverige och i ett bättre Europa. Tekniken var skoj! DBara en sådan sak. Det var primitiva speldatorer, tjock-TV som monitorer, bergsprängarna med kassettband bredvid, polarna i samma rum och inte "online" hemma i sina respektive bostäder. Tekniken idag med datahallarna är monstruös. Samhället ska ju vara ett fängelse med åsiktspolis. Det där är "välfärd" så varför ska någon arbeta för att finansiera detta dystopiska helvete?
Senast redigerad av KastlosaBerit Idag kl. 07:57.
Citera
Idag, 08:30
Medlem
Mechilas avatar
Är det inte Xennials mer exakt man säger om "supergenerationen". Dom kommer väl mellan Generation X och Millennials?

Generation X är ju "generellt" betydligt sämre på det digitala än Xennials som i princip är lika bra som Millennials, skillnaden är att Xennials klarar sig minst lika bra i den digitala världen som utanför. Millennials och efterföljande generationer tappar den sociala biten mer och mer och fastnar i sina skärmar. Klart de blir en katastrof i arbetslivet. 🥺
Senast redigerad av Mechila Idag kl. 08:34.
Citera
Idag, 09:44
Medlem
Citat:
Ja, det pratas ju mycket nu om att gå ner i arbetstid, slopad karensdag mm. Arbeta mindre helt enkelt.

Slopad karensdag/avdrag handlar inte om att jobba mindre utan om att inte straffa dem som har jag bb där man inte kan komma snorig eller ju bba hemma.

Är ju heller inte första gången, mellan 1987 och 1993 fanns det heller ingen karensdag.
Citera
Idag, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Generation X är ju "generellt" betydligt sämre på det digitala än Xennials som i princip är lika bra som Millennials, skillnaden är att Xennials klarar sig minst lika bra i den digitala världen som utanför.

Att de generellt skulle vara sämre håller jag inte med om men det är i denna generation den största klyftan finns för här finns både dem som faktiskt var tvugna att förstå hur datorn fungerade för att kunna använda den och dels de som lyckades ta sig genom hela grundskolan och gymnasiet utan att ha rört en dator.
Citera
Idag, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Man ska inte dra alla över en kam, men många från senare generationer är lata och vill inte jobba, kan inte ta ansvar för nånting och "går in i väggen" för minsta motgång. Vet inte vad det beror på, men antar att de är uppfostrade av curlande föräldrar som dessutom inbillar dom att de är bäst på allting och kan klara av vad som helst. Sen får de ett chockartat uppvaknande när de upptäcker att verkligheten ser annorlunda ut, och tycker då att de kan skita i allt.

Hur ska det gå med alla med "diagnoser". Var och varannan verkar ju ha det. Var ska de placeras med alla dess krav? Vid allra minsta avvikelser från det normala skyller de på en diagnos.

Många unga klagar på att boomers har förstört samhället. Men målen på den tiden var att få bra betyg, sommarjobb, en bra utbildning och ett jobb. Att sommarjobba på en korvfabrik var inga problem. Hur många vill göra det nu för tiden?

En allmän uppfattning verkar vara att betyg inte är viktigt, så därför behövs det inte läggas någon tid och energi på detta. De firar och är stolta när de tar studenten trots att de har urusla betyg.
Sedan blir det snyftartiklar om att de inte får något jobb trots att de inte har någon utbildning.

Att leva på existensminimum som ung tillhörde också livet för boomers. Läste att dagens ungdomar har fika och shopping som största fritidsintressen. Hur har de pengar till det? Söndercurlade.
Citera
Idag, 10:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Om din definition av att "vilja arbeta mindre" är att ta ställning för bättre arbetstagarrättigheter så var den sista arbetsvilliga generationen från 1800-talet, för det var i slutet av 1800-talet som man började jobba för 8 timmars arbetsdag, lagstadgad semester, mm.
Citera
Idag, 10:48
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Nej, jag tror boomers 1940-50 var den sista generationen som såg så på arbete.
Anledningen är väl mest för att det faktiskt lönade sig.
Citera
Idag, 10:49
Medlem
anarquistens avatar
All den propaganda och lögner vi 60-/70-/80-talister blev matade med under vår uppväxt verkar glädjande nog inte funka lika bra på yngre generationer. Tack vare internet så har de insett att det finns viktigare saker i livet än att jobba och betala skatt till "välfärden" i ett land som pissar dom i ansiktet som tack. Jag förstår dom till 100%!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in