Idag, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Lågt blodsocker.

Hypotetiskt skulle man fastställa följande diagnos som huvudspår:
Intermittent explosiv störning (IED - Intermittent Explosive Disorder)

Det här är den diagnos i DSM-manualen som direkt avser individer som uppvisar återkommande, plötsliga utbrott av verbal eller fysisk aggression. För att den ska "fastställas" hypotetiskt i ett sånt här fall pekar man på tre kärnkriterier:

• Det oproportionerliga gensvaret: Det fysiska angreppet (strypgreppet i hotellhissen) är extremt överdrivet och helt oproportionerligt i förhållande till den utlösande faktorn (ett åtta år gammalt skämt i en humorshow).

• Impulsivt och affektstyrt: Utbrottet sker helt utan planering eller ekonomiskt/materiellt mål. Det är en ren och skär impulskontrollstörning där spärrarna släpper på en sekund.

• Känslan av kontrollförlust: Personen "tänder till" i korta ögonblick och upplever efteråt en stark ånger eller ett behov av att snabbt söka terapi, vilket stämmer väl överens med diagnosens kliniska bild.

Sekundära drag (Differentiell spekulation)

På forumet brukar man ofta diskutera IED som en "tilläggsdiagnos" till mer djupt liggande personlighetsstrukturer. I Holms fall spekuleras det i en krock mellan:

1. Sårbar narcissism (ur Narcissistiskt personlighetssyndrom): En extrem överkänslighet för kritik eller kränkningar av den egna prestationen/statusen, där ett skämt upplevs som ett direkt hot mot hela ens existens.
2. Rigida, autistiska personlighetsdrag: Den extrema fixeringen vid detaljer, oförmågan att släppa saker och ett extremt hyperfokus (som krävs för att bli bäst i världen på höjdhopp) slår i det civila livet över i en oförmåga att hantera social ironi och satir.
Citera
Idag, 15:16
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombooj
Skulle man köra en djupgående, hypotetisk DSM-profilering på Stefan Holm utifrån hans bakgrund så faller precis allt på plats:

1. Den totala återvändsgränden av perfektionism (Autistiska drag / Aspergers syndrom):
Stefan är formad i pappa Johnnys stenhårda, värmländska isoleringsskola i Kil. Han har i princip drillats som en robot i decennier - nötte exakt samma kurva, memorerade varenda millimeter och utvecklade ett extremt hyperfokus. Det som gjorde honom till OS-guldmedaljör (drag som starkt påminner om Aspergers syndrom) har i det civila livet slagit över i en grav oförmåga att anpassa sig till en flexibel värld. När hans rigida system störs och han får för sig att världen är skyldig honom något, låser sig hjärnan totalt. Att älta ett humorskämt från 2016 i åtta jävla år visar ju på en sjuklig, neuropsykiatrisk fixering.
2. Sårbar narcissism under Lego-fasaden (Narcissistiskt personlighetssyndrom):
Han har desperat byggt upp en image som hela Sveriges harmlösa helyllegubbe som bygger Lego, samlar muminmuggar och vinner På spåret. Men under den mysiga ytan döljer sig ett gigantiskt "Good Guy"-komplex vilket är skolat i den dolda, standardiserade sårbarheten hos en narcissist. När den ironiska Stockholmsmedian (via Emil Persson) vägrade dyrka marken han går på och istället skämtade om honom, kollapsade hans bräckliga självbild. SMS-avslöjandet där han skrek "Dra åt helvete!!!!!!" efter att ha fått en rak ursäkt bevisar svart på vitt hur djupt störd hans logik är. Han är helt besatt av sin egen offerkofta.
3. Skolboksexempel på Intermittent explosivitet (IED / Impulskontrollstörning):
Att flyga på någon bakifrån i en hotellhiss på Bokmässan och hålla ett 20 sekunder långt strypgrepp tills det blir röda märken på halsen är definitionen av Intermittent explosiv störning (IED). Det där är uppdämd, livslång aggression och en totalt dysfunktionell affektreglering. När bubblan spricker kokar det över direkt eftersom de neurokemiska spärrarna är helt bortblåsta.
Ja, där har du det. Bra summerat.
Holm försökte ju slå mynt av hur extremt intelligent han var inom allt möjligt efter sin karriär. Jag tror han möjligen har fotografiskt minne? På 90-talet fanns en stormästare i schack som avslöjades många år senare av sin lärarinna i grundskolan att han hade fotografiskt minne. Vilket kanske inte kan räknas som fusk, men som är en sjukt bra grej att ha när man spelar schack. Mästaren blev skogstokig när han fick frågor om det. Det skulle ju förminska hans egen intelligens och "bara" vara en slags superkraft. Någonstans fick jag för mig att Holm har fotografsikt minne. Han kan komma ihåg alla sidor i Nationalencyklopedin, men kan egentligen inte alla huvudstäder på riktigt. Om ni förstår hur jag tänker?
Citera
Idag, 15:17
Medlem
runkstrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi talar om Stefan Holm så det kan givetvis varit precis så. Han är en sådan person känns det som. Sedan kanske just spärrarna försvann om det blivit några öl innan.
Japp. Plus little-man-syndrome på det! 🙂
Citera
Idag, 15:17
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Sjöberg har yttrat sig om det och sagt att deltagarna inte ens hade lyckats genomföra en tävling - många hade väl försökt hoppa, men en och annan hade skiftat fokus till annat.
Jag ber om ursäkt, men det där är inte en begriplig mening. Kan du omformulera?
Citera
Idag, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombooj
Vad tror ni egentligen det är för psykisk störning Stefan Holm faktiskt lider av?

Uppenbarligen har du aldrig personligen mött Emil Persson, jag skulle säga att det är helt normalt att attackera honom, även om man är en mycket blyg och tillbakadragen person,så tar instinkterna över bara man kommer i närheten av Emil, man vill bara klämma den där halsen
Citera
Idag, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det finns inget att stå upp för, för det handlar om humor med och om Sjöberg, typ, berätta för oss hur knäpp du är Patrik.

Som andra skriver är det en metod för att få dem att prata om olika saker på ett humoristiskt sätt, vilket Sjöberg uppenbarligen förstod med en gång.

Man måste inte tycka att det är roligt, men det finns humor i det absurda. Har du inte varit med om sådant med kompisar? Man får höra, "fan vad sjuuk du är" och ger tillbaka med liknande mynt. Det är inte tänkt att man bara ska tolka orden på ytan, så att säga.

Det är sjukt stor skillnad mot att dra sådana skämt med polarna som du nämner. När någon okänd sitter och skämtar om att ens barn ska dö, i offentlig podd, är det en helt annan sak. Jag hade gett Emil en smäll på käften. Skämta om mig, men inte mina barn. Inga namngivna barn alls.

Med det sagt har Stefan Holm problem med att kontrollera sina impulser. Att man blir förbannad, det är en sak, men att gå till attack är en helt annan femma och tyvärr verkar han ha lätt att passera denna gräns.
Citera
Idag, 15:25
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Det där är inte en film, det är foton.
Det vet jag, men det är det enda jag har sett och ingen annan länkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in