2026-09-26, 14:45
Medlem
NCAA-säsongen i den amerikanska collegeidrotten har dragit igång, och det vimlar av svenskar i de olika sporterna som friidrott, simning, tennis, volleyboll och basket.

Jag tänker att det vore rimligt med en tråd för NCAA som helhet och då med primärt fokus på svenskarna som deltar i systemet, dvs oberoende av sport.

Inom friidrotten så kommer en uppsjö talanger i stil med Carmen Cernjul, Ayla Hallberg, Olivia Lundberg, Tilde Bjerager och Emma Häggblom tävla i Nordamerika.

Flera av Sveriges största baskettalanger, primärt den 198 cm centern Tilda Trygger (Washington) och guarden Elliot Cadeu (Michigan), befinner sig i Nordamerika och lirar i NCAA.

Inom tennisen så återfinns Max Dahlin, som nyligen debuterade för Sverige i Davis Cup, i NCAA. Han gjorde en sensationell säsong förra året med otroliga 27-3 i matchfacit. Han får sällskap i Nordamerika av den svenska stortalangen tillika hårdslående sluggern Linea Bajraliu (Georgia) som nyligen debuterade för sitt lag. Hon besegrade Osuigwe (NC State) med 6-3, 6-7, 6-4 https://www.youtube.com/watch?v=oocWkElSq34 och Charney (Michigan) med 6-2, 7-5 under gårdagen. https://www.youtube.com/watch?v=QVDq_LChvPk
Senast redigerad av kretinsky7 2026-09-26 kl. 15:01.
Citera
2026-09-26, 16:34
Medlem
Vad säger folket angående behovet av en NCAA-tråd?
Citera
2026-09-26, 21:28
Medlem
FNLSs avatar
Jag har överlevt i alla år utan. Bättre att skriva i respektive sports tråd om något viktigt händer
Citera
2026-09-27, 10:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Kan kanske kan vara en bra idé, då kan man skriva lite mera utförligt om den amerikanska collegeidrotten.

Själv följer jag friidrotten inom den amerikanska universitetsidrotten ganska utförligt, sedan följer jag simning, volleyboll och längdskidor lite till och från. Men när det gäller volleyboll så har jag inte alls koll på vilka svenskar det finns i USA, vore intressant om någon med kunskap om detta skrev lite mer om detta (dessa).

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag har överlevt i alla år utan. Bättre att skriva i respektive sports tråd om något viktigt händer
Fast poängen med en separat tråd är väl att ge utrymme inte bara för det "viktiga" utan även för analyser och kommentarer om trender, talangutveckling och sådant som inte betraktas som "viktigt".
Senast redigerad av Alkibiades 2026-09-27 kl. 11:03.
Citera
2026-09-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men när det gäller volleyboll så har jag inte alls koll på vilka svenskar det finns i USA, vore intressant om någon med kunskap om detta skrev lite mer om detta (dessa).

Erik Ask, som ingick i den svenska bruttotruppen till EM men fick utgå pga skada, spelar i NCAA för anrika Stanford. Ask var inte ordinarie sin första säsong förra året utan fick sporadiskt med speltid. Han blev dock MVP i iaf en av matcherna.

Sedan på damsidan så återfinns det stora centerlöftet Erica Muhizi, som ingick i det svenska EM-laget, hos Florida Gulf Coast Univ. i NCAA. Muhizi, född 2006, dominerade stundtals under den förra säsongen och fick en del uppmärksamhet för sitt starka blockspel. Florida spelar i Atlantic Sun Conference (ASUN).

Finns fler spelare, men de två ovanstående är de mest namnkunniga aktörerna.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-09-27 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in