2026-09-26, 14:13
Medlem
Han vaknar kl 6 på morgonen, full av energi och kåt. Inget tvingar honom att gå upp så tidigt, det är helt frivilligt och han har inte ens någon väckarklocka. För mig som är morgontrött känns det här djupt onaturligt. Jag behöver några timmars lugn på morgonen för att vakna till, men när jag vaknar har han redan varit vaken i flera timmar och är uttråkad. Han vill prata om allt han tänkt på under morgonen, samtidigt som jag helst skulle vilja gå och lägga mig och sova några timmar till.

Han är också extremt morgonkåt. Trots att jag suger av honom nästan varje kväll. Ibland, när han somnar innan mig, väcker jag honom med en avsugning och sen får han somna om. Trots det får jag en hård kuk tryckt mot min röv på morgonen oftare än inte.

Vi båda är 30-nånting. Hans sovtider är som en pensionärs.

Hur får jag honom att 1) sova några timmar till och 2) vara kåt på kvällen istället?
Citera
2026-09-26, 14:29
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigMus
Han vaknar kl 6 på morgonen, full av energi och kåt. Inget tvingar honom att gå upp så tidigt, det är helt frivilligt och han har inte ens någon väckarklocka. För mig som är morgontrött känns det här djupt onaturligt. Jag behöver några timmars lugn på morgonen för att vakna till, men när jag vaknar har han redan varit vaken i flera timmar och är uttråkad. Han vill prata om allt han tänkt på under morgonen, samtidigt som jag helst skulle vilja gå och lägga mig och sova några timmar till.

Han är också extremt morgonkåt. Trots att jag suger av honom nästan varje kväll. Ibland, när han somnar innan mig, väcker jag honom med en avsugning och sen får han somna om. Trots det får jag en hård kuk tryckt mot min röv på morgonen oftare än inte.

Hur får jag honom att 1) sova några timmar till och 2) vara kåt på kvällen istället?
Ni har olika dygnsrytm helt enkelt. Ingens dygnsrytm är onaturlig så ni får helt enkelt anpassa erat liv så att båda mår bra.

Hans dygnsrytm passar bättre in i samhället.
Citera
2026-09-26, 14:30
Medlem
Citat:

Vakna klockan sex är väl rätt normalt.
Citera
2026-09-26, 14:44
Medlem
halaltarzans avatar
Men hänger inte rutinen när man kliver upp när man ska till jobbet med då även när man är ledig, så när börjar ni på era respektive jobb då?
Citera
2026-09-26, 14:46
Medlem
Säg åt han att gå ut och springa eller gå till gymmet när han vaknar. Eller åtminstone baka frukostfrallor åt dig, fast tyst
Citera
2026-09-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Säg åt han att gå ut och springa eller gå till gymmet när han vaknar. Eller åtminstone baka frukostfrallor åt dig, fast tyst
Ibland fixar han frukost till mig. Det är fint, men jag äter inte frukost.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men hänger inte rutinen när man kliver upp när man ska till jobbet med då även när man är ledig, så när börjar ni på era respektive jobb då?
Jag jobbar inte. Han jobbar hemifrån.
Citera
2026-09-26, 14:57
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Jag jobbar inte. Han jobbar hemifrån.

I så fall ser jag tre varianter......

Han börjar lite senare om han kan, och förskjuter dygnet lite.
Du skaffar eget sovrum.
Du rättar dig efter den som jobbar i familjen.
Citera
2026-09-26, 15:01
Medlem
mikkelbergs avatar
Du äter sent på kvällen?, det gör fömodligen inte han, därför är du trött.
Citera
2026-09-26, 15:05
Medlem
Citat:
Han vill prata om allt han tänkt på under morgonen, samtidigt som jag helst skulle vilja gå och lägga mig och sova några timmar till.

Har han ADHD? Det låter snarare som ett barn än som en vuxen man. Han har bara att respektera att du behöver mer sömn och låta dig sova ut.
Citera
2026-09-26, 15:07
Medlem
Smekarn87s avatar
Intressant! Är han nykterist? Vad har han för jobb? Önskar jag också var en sådan. Jag vill veta mer men utgår från att det är tecken på sorglöshet? Hur ser er ekonomi ut? Tar du den i tvåan? Har du många manliga vänner? Vad är din body count? Hur har ni det med pendlingsavsrånd? Är. Ni köttätare/veg?
Det är egentligen ett väldigt friskt tillstånd arr befinna sig i. Har du tillstymelsen till kvinnliga former? Jag känner att du har fel problembild.
Senast redigerad av Smekarn87 2026-09-26 kl. 15:17.
Citera
2026-09-26, 15:08
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Detta tror jag inte på för ett ögonblick. Men det är sant att mannens testosteronhalt är som högst på morgonen. Vilket kan översättas i att vara objektivt pilsk.
Citera
2026-09-26, 15:27
Medlem
Airwave92s avatar
Om han jobbar dagtid så är väl detta normalt? Vissa går upp 4.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in