2026-09-26, 13:53
Medlem
Reidarmypapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vanligast är den till fisk och vita såser. Kryddan har blivit vanligare med åren, men kan inte sägas vara någon traditionell fransk krydda.

Herman Lindqvist hade problem att hitta dill i Paris på 80-talet. Till sist hittade han det i en blomsterbutik och började köpa. Efter ett tag blev personalen nyfiken och frågade om varför han köpte så mycket dill, och blev förfärad över att höra att familjen åt den. Det gick absolut inte, för den var besprutad med gifter för att hålla längre

Herman Lindqvist har erkänt dåligt lokalsinne.
Citera
2026-09-26, 13:54
Medlem
Reidarmypapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Har de det rent allmänt i allt eller är det som i Sverige något som kanske är vanligt till typ fisk/kräftor?

I Frankrike har man dill till typ allt. Frukost, lunch och middag. Iallafall när jag har varit där.
Citera
2026-09-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidarmypapi
Kan man reklamera öppnad kryddburk? Kanske man ska slänga iväg ett mejl till Santa Maria och fråga vad fan som pågår.

Ja se om du kan genom att skicka ett e-mail till dem.
Citera
2026-09-26, 14:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Är det någon som vet om det finns dill i kryddblandningen Franska örter? Det står inte ett ord om dill i innehållsförteckningen, men mina smaklökar skriker ändå DILL?! Har jag fått någon form av kulinarisk psykos eller gömmer sig dillen där under falsk identitet?

Vilka andra kryddblandningar har dill i sig?
Varför skulle dill vara en jävligt fransk krydda för?
Verkligen konstigt påstående måste jag säga.

Man skulle lika gärna kunna säga en jävligt svensk ört.
Men de tär ju inte sant heller, utan dill används i mängder i vissa länder.

Och gillar man inte dill så äter man den inte, men det jag gör med dill är mycket goda rätter.
Och hr funderat på göra en gyros med dill som skulle ingå i kryddorna till den.
Citat:
Där har du fel. Dill är väldigt franskt.
LoL, aldrig sett ett endaste recept som haft dill i sig och fransk mat, men sure om man söker hittar man nog lite.
Och när man googlar på om dill är välanvänti frankrike, så är svaret nej, det har en undanskymd roll.
Och att de istället söker fransk körvel, dragon och fänkål istället.
Citat:
Betydelselöst.
Citat:
I Frankrike har man dill till typ allt. Frukost, lunch och middag. Iallafall när jag har varit där.
Låter udda faktiskt, enda chansen är att det är något speciellt område.
Citera
2026-09-26, 14:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Det är ju skrivet för att roa folk också.

Jag vet inte själv förresten, eftersom jag aldrig ens varit i Frankrike: kom bara att tänka på boken och googlade.
Citera
2026-09-26, 14:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är ju skrivet för att roa folk också.

Jag vet inte själv förresten, eftersom jag aldrig ens varit i Frankrike: kom bara att tänka på boken och googlade.
Läste ett lite om att vissa börjat göra fusion med norden, och att där har dillen blivit mer förekommande.
Jag är ingen expert på frankrike, men om de säger att det har en undanskymd roll, så är jag benögen att tro på detta och med tanke på alla ggr jag sett fransk mat bli lagad, så kan jag inte ens påminna mig en gång att jag sett dill.
Citera
2026-09-26, 14:26
Medlem
Italiensk salladskrydda är liknande annars, ingen dill. Persillade är annars den optimala kryddblandningen tycker jag, passar till precis allt, bara salt, vitlök och persilja.
Citera
2026-09-26, 14:32
Medlem
Reidarmypapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför skulle dill vara en jävligt fransk krydda för?
Verkligen konstigt påstående måste jag säga.

Man skulle lika gärna kunna säga en jävligt svensk ört.
Men de tär ju inte sant heller, utan dill används i mängder i vissa länder.

Och gillar man inte dill så äter man den inte, men det jag gör med dill är mycket goda rätter.
Och hr funderat på göra en gyros med dill som skulle ingå i kryddorna till den.

LoL, aldrig sett ett endaste recept som haft dill i sig och fransk mat, men sure om man söker hittar man nog lite.
Och när man googlar på om dill är välanvänti frankrike, så är svaret nej, det har en undanskymd roll.
Och att de istället söker fransk körvel, dragon och fänkål istället.

Betydelselöst.

Låter udda faktiskt, enda chansen är att det är något speciellt område.

Vad mer för kryddor tänker du i din gyros? Det är faktiskt gott med gyros.
Citera
2026-09-26, 14:33
Medlem
Reidarmypapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag köper inte kryddmixar för jag anser att det oftast är en scam men jag skulle snarare säga att dill är en jävligt svensk krydda.

- Dillkött
- Dillstuvad potatis
- Gravad lax med hovmästarsås
- Kokt potatis med dill
- Dill i kall sås till fisk
- Kräftor kokta i dill
- Brännvin smaksatt med dill
- Dill i kaviar
- Sill inlagd med dill
- Stekt strömming med dill

Osv.
Instämmer - vi har mycket dill i Sverige.
Dill är absolut ingen främmande fågel i det franska köket heller. På franska heter den aneth och används bland annat till fisk, skaldjur, potatis, gurka och såser. Exempel är saumon à l’aneth, truite à l’aneth, sauce à l’aneth, concombre à la crème et à l’aneth och pommes de terre à l’aneth, liksom olika fisk- och skaldjursterriner.

Att dill inte har samma närmast hegemoniska ställning i Frankrike som exempelvis dragon, persilja eller gräslök innebär knappast att den är ”ofransk”. Det vore ungefär som att hävda att en ört inte är svensk eftersom vi försummat att strö den över varenda tillgänglig potatis.

Dill är snarare en gastronomiskt sofistikerad ört vars ställning i det franska köket svårligen kan fastställas genom empiriska fältstudier av turistmenyer inom promenadavstånd från Eiffeltornet. För säkrare slutsatser rekommenderas möjligen att man penetrerar Frankrike något djupare än souvenirbutikerna.
Citera
2026-09-26, 14:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad mer för kryddor tänker du i din gyros? Det är faktiskt gott med gyros.
Jag inte riktigt kommit fram till detta än, mer än jag ska ha dillvarianten.
Men den klassiska är ju oregano, paprika och vitlökspulver.
Och sen snuddar vissa recept in på spiskummin också.

Och sen finns det de gyroskryddblandningar som har massor av kryddor.

Och sen brukar ofta en våt marinad följa senare.

Men det kommer ta ett tag innan jag testar, men börjar fundera på det oftare och oftare nu.
Så inom 6 månader har jag nog gjort en sats eller två.(För brukar testa och se, och sen tweaka lite om det känns det behövs.)

En sak jag har en hel del funderingar på dock, och de ggr jag ätit gyros i Grekland, och det är att de kryddor jag läser om och många av de med få kryddor.
Känns som det finns inte en jävla chans de använt bara de få.
Men köpte en gyros kryddpåse på netto för riktigt länge sedan, den hade en massa dill och var helt jävla sjukt god på kött som kyckling och fläsk.
Det är där min tanke med just dill kommer ifrån och gyros.

Sen har man sina minnen från Grekland, och när man låg på stranden och blev hungrig och gick köpte sig två tre gyros för stilla hungern innan middagen på kvällen.(Det var inga stora gyros.)
De smakar rätt svårt annorlunda ifrån det jag ser med dessa enklare, och nu pratar vi inte om grillsmaken, för den förstår jag kommer tappa.
Kommer nog kräva en del försök känns det som.
Citera
2026-09-26, 14:46
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Fransmännen verkar gilla dragon och vitlök.
När jag tänker på dill så tänker jag på Ukraina och Polen.
Exakt! Ryssarna är också tokiga i dill, färsk eller torkad på det mesta... Putin sägs klippa en låda Estrella dillchips i månaden, men det talas det jävligt tyst om.
Citera
2026-09-26, 14:52
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Kanske nåt med dillfrön?
Dillfrön är världens bästa krydda. Kompletterar färsk dill på ett otroligt vis.

Precis stoppat ett par kilo korv inför oktoberfest, och stjärnan är naturligtvis dillfrö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in