2026-09-26, 12:22
Medlem
Tja! Jag står inför en sjukdomssituation där det finns en relativt hög risk att jag inte kommer ut på andra sidan med livet i behåll. Jag vill gärna inte gå in mer på just den biten utan jag ber om råd med vad jag bör tänkta på att lämna kvar till mina anhöriga vid mitt eventuella frånfälle. Lösenord, koder, abonnemang och allt sånt tjafs har jag koll på och skrivit upp.
Jag har fyllt i vita arkivet tidigare och även skrivit ett tillhörande brev med allt jag kommer på som min familj inte vetat om mitt liv.
Finns det något som ni hade önskat eller uppskattat om ni hade eller har varit anhöriga till någon i min situation och varför?
Uppskattar allt ni skulle kunna tipsa om! Fridens liljor
Citera
2026-09-26, 12:46
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protesens
Tja! Jag står inför en sjukdomssituation där det finns en relativt hög risk att jag inte kommer ut på andra sidan med livet i behåll. Jag vill gärna inte gå in mer på just den biten utan jag ber om råd med vad jag bör tänkta på att lämna kvar till mina anhöriga vid mitt eventuella frånfälle. Lösenord, koder, abonnemang och allt sånt tjafs har jag koll på och skrivit upp.
Jag har fyllt i vita arkivet tidigare och även skrivit ett tillhörande brev med allt jag kommer på som min familj inte vetat om mitt liv.
Finns det något som ni hade önskat eller uppskattat om ni hade eller har varit anhöriga till någon i min situation och varför?
Uppskattar allt ni skulle kunna tipsa om! Fridens liljor

Kolla om det finns någon lämplig lokal du kan hyra och bjud in folk inklusive nära anhöriga på Facebook till en frågestund. Hur din situation ser ut mer exakt med sjukdom och det sociala nämns ju inte men beroende på hur mycket du vill satsa har du möjlighet att skapa en fantastisk kväll. 🥳

Något man som anhörig ofta ångrar är ju att man aldrig frågade. 🥺

Sen ska vi ju faktiskt utgå från att allt kommer gå bra så länge du vill att det ska gå bra. 🥹

🙏❤️🌈

Edit: Minns att en kompis hyrde Oscarsteatern för några år sedan när han fyllde 50. Det kostade inte överdrivet mycket, har för mig att han tog 200 kronor för en biljett och då ingick det ett glas champagne. Har för mig att han till och med gick pyttelite plus. 🤗
Senast redigerad av Mechila 2026-09-26 kl. 13:06.
Citera
2026-09-26, 13:10
Medlem
Suecotes avatar
Ta reda på vem som ska ärva vad efter dig och lämna inte en soppa av oäktingar, föredettingar och plastbarn efter dig! Det blir ett helvete annars när huggsexan börjar.

Dödsstäda. Skänk bort saker och pengar medan du ännu lever så får du kanske lite uppskattning och goodwill från dina efterlevande.

Gå igenom allt du samlat på dig i livet, notera namn och släktskap på gamla foton, spara roliga och intressanta papper och annat som efterlevande kan ha nytta och glädje av när de ska minnas dig.

Om du behöver skriva testamente, få juridisk hjälp så att det blir vattentätt så inte Allmänna Arvsfonden stjäl dina pengar till vansinne som Vulvans värld (interaktiva könsorgan i 3D som ska utforskas av barn och unga) eller babbedagis.
Citera
2026-09-26, 14:08
Medlem
Välj hur du vill bli förbrukad (grav) med sten,design osv
Välj musik & dekorationer eller utse någon.
Skriv talet på begravningen.
Hur ska ditt boende tömmas & städas?

Ju mer sånt du bestämmer desto smidigare.
Citera
2026-09-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Kolla om det finns någon lämplig lokal du kan hyra och bjud in folk inklusive nära anhöriga på Facebook till en frågestund. Hur din situation ser ut mer exakt med sjukdom och det sociala nämns ju inte men beroende på hur mycket du vill satsa har du möjlighet att skapa en fantastisk kväll. 🥳

Tanken är god men tror inte att det är ett alternativ. Vill inte slå på stora trumman så länge det inte verkligen är kört.
Citera
2026-09-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Ta reda på vem som ska ärva vad efter dig och lämna inte en soppa av oäktingar, föredettingar och plastbarn efter dig! Det blir ett helvete annars när huggsexan börjar.

Dödsstäda. Skänk bort saker och pengar medan du ännu lever så får du kanske lite uppskattning och goodwill från dina efterlevande.

Gå igenom allt du samlat på dig i livet, notera namn och släktskap på gamla foton, spara roliga och intressanta papper och annat som efterlevande kan ha nytta och glädje av när de ska minnas dig.

Om du behöver skriva testamente, få juridisk hjälp så att det blir vattentätt så inte Allmänna Arvsfonden stjäl dina pengar till vansinne som Vulvans värld (interaktiva könsorgan i 3D som ska utforskas av barn och unga) eller babbedagis.

Fördelning av tillgångar är skrivet och klart. Visst att folk borde kunna komma överens men såklart så minskar risken för tjafs om jag redan sagt mitt.

Ska kolla igenom vad det finns för papper och annat, som du säger, kan vara intressant mer än värdefullt i pengar. Tack!
Citera
2026-09-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Välj hur du vill bli förbrukad (grav) med sten,design osv
Välj musik & dekorationer eller utse någon.
Skriv talet på begravningen.
Hur ska ditt boende tömmas & städas?

Ju mer sånt du bestämmer desto smidigare.

Mycket av det där är dokumenterat i vita arkivet. Har inte så stora önskemål men har försökt göra det så att det ska behöva tas så få beslut som möjligt av anhöriga. Oavsett om man försvinner imorgon eller om 40år.

Det mesta av skiten man samlat på sig är väl bara att skicka på tippen och det har jag varit tydlig med att man inte ska ha dåligt samvete över.
Citera
2026-09-26, 15:12
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Tanken är god men tror inte att det är ett alternativ. Vill inte slå på stora trumman så länge det inte verkligen är kört.

Jag förstår det och jag förstår att det kanske låter oseriöst. Men om man inte ser det som en fest för att fira att du ska dö...

Du skulle ju kunna säga att du generellt funderat på livet, vad vi lämnar efter oss och att du helt enkelt vill fira livet i all sin anspråkslöshet. 🤗

Och apropå anspråkslöshet, man behöver ju inte göra något storslaget heller utan att bara se till att träffas åtminstone de närmaste för en "sista kväll" om än mot deras vetande vore ju minnesvärt om ni det sista kvällen pratar minnen och du är lite särskilt öppen med att du är öppen. 😉

Dör du inte så är ju det underbart, ingen kommer tycka annat än att du gjorde ett fint jobb med din "minneskväll". Sånt uppskattas. 🥰

Skulle du mot förmodan dö så är det väl egentligen inte mer med det. 🥹

Annars är det väl det administrativa du kan underlätta så som många redan nämnt. Men det skiter ju egentligen du i om du ändå dött.

Nej, fundera mer på dina känslor och kom ut som människa. ❤️

Gå iaf igenom "Vita arkivet" med dom som berörs så det inte finns utrymmen för missförstånd. 🥹

Men jag tror även att om du kommer ut med din "hemlighet" kommer allt lösa sig till det bästa.

💖🌈✌️
Senast redigerad av Mechila 2026-09-26 kl. 15:19.
Citera
2026-09-26, 15:16
Medlem
Citat:
Mycket av det där är dokumenterat i vita arkivet. Har inte så stora önskemål men har försökt göra det så att det ska behöva tas så få beslut som möjligt av anhöriga. Oavsett om man försvinner imorgon eller om 40år.

Det mesta av skiten man samlat på sig är väl bara att skicka på tippen och det har jag varit tydlig med att man inte ska ha dåligt samvete över.

Hur? vad? vem?
Allt sånt är en potentiell grogrund för fight.. mkt enklare om du väljer. Var specifik.
Citera
2026-09-26, 15:44
Medlem
Citat:
Hur? vad? vem?
Allt sånt är en potentiell grogrund för fight.. mkt enklare om du väljer. Var specifik.

Tänker att största risken för fight ändå är när det kommer till pengar eller grejer som är värt något. Det är tydligt uppdelat.
Men det kanske är värt då att vara specifik i grejer där värdet mer är känslomässigt?
Har varit mer praktisk i tankesättet för att underlätta den biten men det kanske är lite trångsynt.
Citera
2026-09-26, 16:20
Medlem
Citat:
Tänker att största risken för fight ändå är när det kommer till pengar eller grejer som är värt något. Det är tydligt uppdelat.
Men det kanske är värt då att vara specifik i grejer där värdet mer är känslomässigt?
Har varit mer praktisk i tankesättet för att underlätta den biten men det kanske är lite trångsynt.
Om vi säger så här..
Om hur specifik du måste vara.

Min mor gick bort.
Hon hade en semi tjock-tv 32", 3 pers ville ha den efter jag gett bort den till grannen. Fullständigt skräp i mina ögon.
Pussel 5kr på myrorna. 4 Pers ville ha dom... oh herreguuud 2h tjafs.
Min google dongel försvann som jag hade "lånat ut".

Och då var bara släktingar där.
Städningen efteråt... 1av8 hjälpte till.

Hänger du med nu?
Senast redigerad av Chilledippen 2026-09-26 kl. 16:24.
Citera
2026-09-26, 17:01
Medlem
Citat:
Om vi säger så här..
Om hur specifik du måste vara.

Min mor gick bort.
Hon hade en semi tjock-tv 32", 3 pers ville ha den efter jag gett bort den till grannen. Fullständigt skräp i mina ögon.
Pussel 5kr på myrorna. 4 Pers ville ha dom... oh herreguuud 2h tjafs.
Min google dongel försvann som jag hade "lånat ut".

Och då var bara släktingar där.
Städningen efteråt... 1av8 hjälpte till.

Hänger du med nu?

Jadu… folk reagerar olika. Det blir väl att sätta sig och skriva en helvetes lång inventarielista över allt eller dra iväg med fullt släp till återbruket i helgen. Känns nästan som att det lockar mer att leva otroligt minimalistiskt eller göra sig av med allt i förväg än att sätta familjen i den situationen.
En släkting samlade ihop sina ungar för att gå igenom vad alla ville ha i förväg för att kunna skriva ner efter vad ungarna faktiskt ville ha. Men att det skulle bli sådär är man ju inte sugen på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in