2026-09-26, 11:23
Medlem
The Crashs avatar
En närstående behöver hjälp med tekniker att vakna på morgonen. Jag tycker inte det är rimligt att sova 12-16 timmar om dagen. Finns annat man behöver göra också.

Ni som går på mediciner som gör er trötta. Hur gör ni för att bli pigga?

Hon dricker inte kaffe.

Edit: Ska nämnas att hon är medveten om tråden. Så allt ni skriver här kommer hon att läsa.. för hon kan inte låta bli
Senast redigerad av The Crash 2026-09-26 kl. 12:05.
Citera
2026-09-26, 11:28
Medlem
TröttSvensks avatar
Ha sex, ta koffein tablett, ta en dusch, gå ut och gå 20 minuter.
Citera
2026-09-26, 11:29
Medlem
Jag har en fru som kommer och sliter upp mig när jag inte vaknar av klockan. Annars är det bästa att bara tvinga sig upp och direkt in i duschen Kaffe sparar jag till kontoret.
Citera
2026-09-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
En närstående behöver hjälp med tekniker att vakna på morgonen. Jag tycker inte det är rimligt att sova 12-16 timmar om dagen. Finns annat man behöver göra också.

Hon dricker inte kaffe.

En idé är att ta blodprov för att se om allt står rätt till, oavsett om hon äter mediciner eller ej.

Det kan ju räcka med att det fattas något i kroppen för att du ska sova som en gris.

Annars får man be läkarna att ställa om dosering eller ev tillsätta någon mer tablett.

Får hon tabletter för att hon är opererad eller för depression?
I första fallet (op) så är det väl ganska bra att vila mkt.
Citera
2026-09-26, 11:36
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En idé är att ta blodprov för att se om allt står rätt till, oavsett om hon äter mediciner eller ej.

Det kan ju räcka med att det fattas något i kroppen för att du ska sova som en gris.

Annars får man be läkarna att ställa om dosering eller ev tillsätta någon mer tablett.

Får hon tabletter för att hon är opererad eller för depression?
I första fallet (op) så är det väl ganska bra att vila mkt.
Hon tar blodprover månadsvis, och värdena ser okej ut. Hon säger själv att hon alltid varit sådan. Vilket jag inte ifrågasätter. Men medicinerna hjälper ju inte eftersom de gör henne trött. Så det handlar om tekniker för att piggna till som jag är ute efter.

Provade nu att villkora att hon kan sova på soffan efter hon öppnat ögonen. Inte lika skönt som i sängen, och hon är i alla fall "närvarande". Men handlar fortfarande om att hon behöver övertala sin hjärna att bli pigg.
Citera
2026-09-26, 11:36
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Drick nypontea som du gjort själv.
Ta även snus extra stark Siberian eller vad den heter och vips piggnar du till.
Citera
2026-09-26, 11:51
Medlem
J.Doessons avatar
Nä det är inte rimligt men ack vad skönt det skulle vara att få sova så nångång då och då..

Köp en väckarklocka som låter väldigt högt och ställ den på andra sidan rummet så att hon måste kliva upp och stänga av den. Antar att ni sover i samma rum och har nån mörkläggning? Om ja, öpppna upp när du kliver upp så vaknar hon upp i dagsljuset när hon väl vaknar.

Edit: Alternativt gör en sån där väckarklocka som Kalle Anka har när dom åker husvagn.
Senast redigerad av J.Doesson 2026-09-26 kl. 11:53.
Citera
2026-09-26, 11:53
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Nä det är inte rimligt men ack vad skönt det skulle vara att få sova så nångång då och då..

Köp en väckarklocka som låter väldigt högt och ställ den på andra sidan rummet så att hon måste kliva upp och stänga av den. Antar att ni sover i samma rum och har nån mörkläggning? Om ja, öpppna upp när du kliver upp så vaknar hon upp i dagsljuset när hon väl vaknar.
Vi sover i samma rum med mörkläggning. Kanske är det som är problemet, nu när du säger det. Minns att jag vaknade mycket lättare när jag slutade dra för persiennerna för en herrans massa år sedan som nyanställd yngling.

Hon är sjukpensionär, så hon har ju inte samma krav som oss andra.
Citera
2026-09-26, 11:59
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Vi sover i samma rum med mörkläggning. Kanske är det som är problemet, nu när du säger det. Minns att jag vaknade mycket lättare när jag slutade dra för persiennerna för en herrans massa år sedan som nyanställd yngling.

Ok ja testa 😊 Kan vara skönt att ha rutiner/struktur ändå och kan även göra gott för henne.
Citera
2026-09-26, 12:07
Medlem
Citat:

Det finns lampor som motsvarar solljuset.
Har fortfarande en sån stående även om jag inte använder den så ofta.
Tycker att de gör jobbet väldigt bra.
Den jag har. En Philips ökar ljuset stegvis under 30min, och efter 30min så går larmet igång, som är ett mjukt larm, med fågelsång.
Citera
2026-09-26, 14:02
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Ha sex, ta koffein tablett, ta en dusch, gå ut och gå 20 minuter.
Blir inget sex på morgonen. Då lider hon av dead-pussy-syndrome.

Citera
2026-09-27, 00:56
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:

Hon dricker inte kaffe.

Edit: Ska nämnas att hon är medveten om tråden. Så allt ni skriver här kommer hon att läsa.. för hon kan inte låta bli
Två Treo och en dusch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in