2026-09-29, 20:34
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
OK. Jag har gjort några bouppteckningar (tämligen enkla sådana). Jag har aldrig meddelat Skatteverket att arvet är utbetalt. Undrar om jag gjort något fel?

Jag kan tänka mig att dom vill veta vem som fick miljonen....

Ok hittade detta :
Du laddar ner Skatteverkets officiella blankett för bouppteckning, SKV 4600, direkt från Skatteverket.
Att tänka på när du fyller i blanketten
• Tidsfrist: Bouppteckningen ska skickas till Skatteverket inom fyra (4) månader efter dödsfallet.
• Personnummer: Alla som kallas till förrättningen måste ha sitt personnummer eller samordningsnummer angivet.
• Förrättningspersoner: Två oberoende personer ska utses för att granska och skriva under att allt har gått rätt till.
• Bilagor: Om utrymmet på huvudblanketten inte räcker till för alla personer eller tillgångar kan du använda Bilaga till bouppteckning (SKV 4600a).
Om du vill kan jag hjälpa dig med:
• En checklista över vilka bilagor som måste skickas med (som testamente eller kallelsebevis)
• Information om hur du bokar tid eller lämnar in handlingarna på ett servicekontor
Citera
2026-09-30, 19:49
Medlem
Konstigt att banken bara betalar ut arvet till din bror. Det borde framgå i dödsboet att ni är två arvingar och banken kräver underskrift från alla arvingar på arvskifteshandlingarna innan några pengar kan betalas ut.

Du vet väl var han bor? Åk hem till honom och be om en förklaring.
Citera
2026-09-30, 20:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Konstigt att banken bara betalar ut arvet till din bror. Det borde framgå i dödsboet att ni är två arvingar och banken kräver underskrift från alla arvingar på arvskifteshandlingarna innan några pengar kan betalas ut.

Du vet väl var han bor? Åk hem till honom och be om en förklaring.

Var i tråden ser du att banken har betalat ut pengarna till TS bror?

Har banken överhuvudtaget betalat ut några pengar?

Om vi tittar på TS samtliga inlägg i tråden så saknas det fakta, vi vet inte om det finns något arv att fördela, vi vet inte om TS bror har fått ut några pengar.
Senast redigerad av trottwell 2026-09-30 kl. 20:22.
Citera
2026-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Var i tråden ser du att banken har betalat ut pengarna till TS bror?

Har banken överhuvudtaget betalat ut några pengar?
Jag utgick från det då TS skriver att han har blivit blåst.

Hade han fortfarande väntat på utbetalningen så hade det väl inte varit något problem.
Citera
2026-09-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Jag utgick från det då TS skriver att han har blivit blåst.

Hade han fortfarande väntat på utbetalningen så hade det väl inte varit något problem.
Som andra sagt så saknas en del fakta och TS verkar skriva lite allmänt vimsigt. Han har ju sagt att han är sjuk och inte orkar engagera sig som en efterlevande förväntas. Han hoppades att hans bror skulle sköta allt och att det skulle gå rätt till. Det kanske har gått rätt till eller så har det inte det. TS bekymmer just nu verkar vara att han inte får tag i sin bror alls. Var arvspengarna de facto finns just nu har inte framgått.

Det är också oklart i vilken roll brodern agerar/har agerat som "god man". Är det åt TS, eller åt fadern eller blandar TS bara ihop begreppen och inte riktigt inser vad en god man är?

Det är nog fortfarande för lite fakta för att man ska kunna avgöra exakt vad som hänt och om det ens begåtts något brott här.
Citera
2026-09-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Som andra sagt så saknas en del fakta och TS verkar skriva lite allmänt vimsigt. Han har ju sagt att han är sjuk och inte orkar engagera sig som en efterlevande förväntas. Han hoppades att hans bror skulle sköta allt och att det skulle gå rätt till. Det kanske har gått rätt till eller så har det inte det. TS bekymmer just nu verkar vara att han inte får tag i sin bror alls. Var arvspengarna de facto finns just nu har inte framgått.

Det är också oklart i vilken roll brodern agerar/har agerat som "god man". Är det åt TS, eller åt fadern eller blandar TS bara ihop begreppen och inte riktigt inser vad en god man är?

Det är nog fortfarande för lite fakta för att man ska kunna avgöra exakt vad som hänt och om det ens begåtts något brott här.
Jo, det stämmer som du beskriver det. Allt verkar vimsigt. TS borde kunna besöka pappans bankkontor med dödsboet och i alla fall kunna kolla statusen på kontot.

Har själv gjort det då jag behövde räkna ut skatten på fondförsäljningen och det var inga problem.
Citera
Igår, 14:18
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Vad dillar du om? Jag är gammal nog att ha föräldrar som dör som flugor i bekantskapskretsen. Dödsbodelägare och boutredningsman är begreppen man använder. God man är något helt annat.

TS skrev att hans bror var 'god man', det brukar inte bli godkänt att ens barn blir det för att t.ex. det som har hänt här inte ska hända! Dödsbo är en sak, god man nåt annat. Brukar själv lämna över allt som har med dödsbo osv. att göra till jurister så får de reda upp allt.
Citera
Igår, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
TS skrev att hans bror var 'god man', det brukar inte bli godkänt att ens barn blir det för att t.ex. det som har hänt här inte ska hända! Dödsbo är en sak, god man nåt annat. Brukar själv lämna över allt som har med dödsbo osv. att göra till jurister så får de reda upp allt.
Men vi vet inte ens vad TS menar med "god man". Menar han den riktiga termen eller är det bara något han skriver för att hans bror tagit nåt extra slags ansvar under bodelningen? Det vore ju i så fall inte första gången som nån här på FB använder begrepp felaktigt. Och vi är i juridikforumet så det torde vara extra noga att rätt begrepp används om nu TS ska få någon vettig hjälp.

Med tanke på TS aktivitet i andra forum efter hans senaste inlägg här känns det som att han inte direkt prioriterar denna tråden längre.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in