2026-09-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Tyvärr är det inte bouppteckningen som vusar hur mkt ni får dela på.

Den delen heterbodelning och kommer efter skulder, skatter, wagga wagga är betalt. 30k är ingen summa i samman hanget och försvinner med högsta sannolikhet bort i hanteringen av allt.

Så tror inte din bror försöker lura dig.. tror bara du är naiv av vad det finns för pott att ärva ur om ens någon.

Men brodern borde i så fall informera alla dödsbodelägare och inte hålla sig borta.
Citera
2026-09-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men brodern borde i så fall informera alla dödsbodelägare och inte hålla sig borta.

Det är ju upp till brodern, kan ju begära ut boupprättningen från skatteverket eller kontakta begravnings entreprenören också.
t.ex
Säg att TS är trash kanske inte brodern vill ha någon kontakt. Då är det ju bara att ringa fonus å fråga om bodelning är avslutad.. inte säkert att den ens är det. söker man på saken kan en bodelning hålla på i år lite beroende på.

TS önskan om att hen behöver dom där 30k just nunununu vittnar ju inte direkt om "bra leverne"
Citera
2026-09-26, 19:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Har TS testat att ringa på brorsans dörr?

Det kan man ju undra..
Brorsan kan ju vara på sjukhus och inte kan kontakta TS etc.?
Citera
2026-09-26, 19:48
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Det är ju upp till brodern, kan ju begära ut boupprättningen från skatteverket eller kontakta begravnings entreprenören också.
t.ex
Säg att TS är trash kanske inte brodern vill ha någon kontakt. Då är det ju bara att ringa fonus å fråga om bodelning är avslutad.. inte säkert att den ens är det.

Antar att du menar bouppteckningen. Som du säger är det väldigt lätt att rekvirera en kopia från Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/bestallkopiapabouppteckning.4.12815e4f14a62bc048f1 0849.html

Det är inte säkert att begravningsbyrån är inblandade i något annat än begravningen. Jag har gjort några bouppteckningar själv. Fanns ingen anledning att köpa den tjänsten av begravningsbyrån eller av någon annan.
Citera
2026-09-26, 21:25
Medlem
von.Boegroeffs avatar
En nära släkting anses inte som "lämplig godman" av förklarliga själ, du har erfarit en av nackdelarna nu. Din brorsa har tagit de där pengarna så klart, vad trodde du? Att han inte svarar på varken telefonsamtal eller SMS är det klassiska i ett sånt här fall, du kommer inte att få några pengar från honom.
Citera
2026-09-27, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
Antar att du menar bouppteckningen. Som du säger är det väldigt lätt att rekvirera en kopia från Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/bestallkopiapabouppteckning.4.12815e4f14a62bc048f1 0849.html

Det är inte säkert att begravningsbyrån är inblandade i något annat än begravningen. Jag har gjort några bouppteckningar själv. Fanns ingen anledning att köpa den tjänsten av begravningsbyrån eller av någon annan.

Kan förstå vad du vill säga, men som första gång är det ofta någon väldigt nära som går bort. Jag hade ingen som helst lust att tråckla igenom det byråkratiska virrvarret.. har man lite erfarenhet lr distans så är det ju som dett säger - inget direkt måste.

Lite, nästan samma som att deklarera
Citera
2026-09-27, 10:30
Medlem
skvallertackas avatar
Var pappas sparpengar bara runt 60.000 och du fick hälften eller fanns det mer i bouppteckningen?
Citera
2026-09-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Bouppteckningen är klar. Tog inte in någon jurist då jag trodde att jag kunde lita på min bror som "god man".Och det var meningen att vi skulle dela på pappas sparpengar. Men dessa vägrar han att skicka över till mig.
men god man och boupptäckningsman är två HELT olika saker...
Du har inte missat något här i processen?
Citera
2026-09-27, 15:07
Medlem
Citat:
Min pappa gick bort för åtta månader sedan, och jag litade på min bror som "god man". Vi har alltid haft en mycket god kontakt. Nu tillhör 30.000 av pappas sparpengar mig. Men min bror har plötsligt gått under jorden och svarar inte på mail, eller ringer upp som jag har bett honom. Svarar inte när jag ringer.

Han vet att jag är i ett stort behov av dessa pengar just nu, och det enda jag kan dra in på är mina matpengar. Jag har bett honom om att skicka över pengar till mitt bankkonto, men inget händer.

Finns det något jag kan göra, eller bara konstatera att jag blev blåst av min egen bror? Vi har alltid haft en mycket bra relation, och telefonkontakt med jämna mellanrum.
Kontakta Socialtjänsten i din kommun direkt imorgon bitti och förklara att du har ett arv på väg men saknar pengar till mat just nu på grund av låsta tillgångar. De kan i akuta situationer bevilja nödhjälp under tiden du väntar. Du kan också vända dig till Svenska kyrkan eller lokala hjälporganisationer för att få omedelbar hjälp med matkassar eller presentkort till matbutiker.Ring även Skatteverket direkt på måndag för att kontrollera om bouppteckningen efter din pappa är registrerad och vem som står skriven som förvaltare. Det är viktigt att veta att ett godmanskap upphör automatiskt när någon dör, vilket betyder att din bror inte har någon som helst laglig rätt att hålla inne pengarna själv utan dödsboet måste delas upp mellan er.Skriv ett sista skarpt meddelande till honom via både SMS och mail där du sätter en stenhård deadline på några dagar. Förklara sakligt att du saknar pengar till mat och att du kommer att gå vidare till Tingsrätten för att ansöka om en oberoende boutredningsman samt göra en polisanmälan om pengarna inte är på ditt konto då.Om han fortsätter att ignorera dig vänder du dig till Tingsrätten och ansöker om denna boutredningsman. Det är en jurist som går in och tar över hela dödsboet, tvingar fram bankuppgifterna och betalar ut dina 30 000 kronor utan att din bror kan stoppa det. Kostnaden för juristen dras i första hand från din pappas kvarlämnade pengar och inte från din privata ficka.Du har lagen på din sida och du ska inte låta honom komma undan med dina matpengar.
Citera
2026-09-27, 17:15
Medlem
Citat:
Min pappa gick bort för åtta månader sedan, och jag litade på min bror som "god man". Vi har alltid haft en mycket god kontakt. Nu tillhör 30.000 av pappas sparpengar mig. Men min bror har plötsligt gått under jorden och svarar inte på mail, eller ringer upp som jag har bett honom. Svarar inte när jag ringer.

Han vet att jag är i ett stort behov av dessa pengar just nu, och det enda jag kan dra in på är mina matpengar. Jag har bett honom om att skicka över pengar till mitt bankkonto, men inget händer.

Finns det något jag kan göra, eller bara konstatera att jag blev blåst av min egen bror? Vi har alltid haft en mycket bra relation, och telefonkontakt med jämna mellanrum.

Kontrollera bouppteckningen först och dödsboet..När en förälder avlider ska en bouppteckning göras inom 3 månader och skickas in till Skatteverket. Du som bröstarvinge (barn) ska formellt kallas till bouppteckningssammanträdet. Uppdraget sen som god man för en förälder upphör automatiskt när föräldern avlider. Därefter styrs tillgångarna av dödsboet där ni båda är delägare, om inte tingsrätten utsett en utomstående boutredningsman.... Om samarbete då saknas och en arvinge vägrar skifta arvet eller redovisa pengarna, kan du skicka en ansökan till tingsrätten på den ort där er pappa var bosatt om att få en boutredningsman förordnad... prata även med dom om saken det har betydligt bättre koll...
Citera
2026-09-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
En nära släkting anses inte som "lämplig godman" av förklarliga själ, du har erfarit en av nackdelarna nu. Din brorsa har tagit de där pengarna så klart, vad trodde du? Att han inte svarar på varken telefonsamtal eller SMS är det klassiska i ett sånt här fall, du kommer inte att få några pengar från honom.
Vad dillar du om? Jag är gammal nog att ha föräldrar som dör som flugor i bekantskapskretsen. Dödsbodelägare och boutredningsman är begreppen man använder. God man är något helt annat.
Citera
2026-09-27, 17:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Det är din pappas bank som skiftar arvet. När din pappa dödförklarades låstes hans konto så att din bror inte kunde komma åt det. Efter att bouppteckningen och skatteverket är klara och begravning och skulder betalats, upprättar arvingarna arvskifteshandling som ni skriver under och tar med till banken.

Ring din pappas bank och fråga vad som händer, om pengar står kvar på kontot. Är ju inte säkert att det fanns något att skifta efter att skulder och begravning betalats.
Senast redigerad av ReedMe 2026-09-27 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in