2026-09-26, 03:49
Medlem
Vilken soppa med valet. Men tänk utanför blockpolitiken, skit i den konforma boxen.

S står nära arbetarrörelsen, LO, fackföreningarna. M står nära kapitalet, de stora arbetsgivarna osv.. Båda behövs. C står nära småföretagande, landsbygden å småstäder som Sverige mest består av och miljöfrågor som de nog hanterar minde "greta-extremt" än MP. De behövs också. De tre ihop utgör dessutom en rätt massiv majoritet i riksdagen, å när S och M kommer överens, då blir det oftast rätt bra.

Statsminister? Är nog inte så noga i ovan konstellation, internt i Sverige alltså, men kan ha betydelse utomlands med annan kultur.

Jag håller tummarna att denna jävla soppa kan mynna ut i S M C.
Citera
2026-09-26, 06:16
Medlem
Wyrdkins avatar
C behövs för småföretagarna genom att importera halva Bangladesh och sätta minimilön på 13000.

Det där är nog det sämsta förslag jag sett.

Nyval tack.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-09-26 kl. 06:20.
Citera
2026-09-26, 07:40
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Vilken soppa med valet. Men tänk utanför blockpolitiken, skit i den konforma boxen.

S står nära arbetarrörelsen, LO, fackföreningarna. M står nära kapitalet, de stora arbetsgivarna osv.. Båda behövs. C står nära småföretagande, landsbygden å småstäder som Sverige mest består av och miljöfrågor som de nog hanterar minde "greta-extremt" än MP. De behövs också. De tre ihop utgör dessutom en rätt massiv majoritet i riksdagen, å när S och M kommer överens, då blir det oftast rätt bra.

Statsminister? Är nog inte så noga i ovan konstellation, internt i Sverige alltså, men kan ha betydelse utomlands med annan kultur.

Jag är småföretagare. Vilken politik inom C tycker du jag har missat?
Citera
2026-09-26, 11:01
Medlem
-Nigger-s avatar
Aldrig S.
Hemsk tanke med Maggan i regering.
C, M, L, KD, SD är den rätta koalitionen
Citera
2026-09-26, 17:23
Moderator
Diagorass avatar
Förtydligat rubrik

Valet 2026 --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
2026-09-26, 20:20
Medlem
Citat:

Kan de komma överens om Thand som statsminister?
Uffe och Maggan kan vara de två vice statsministerna.
Citera
2026-09-27, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag är småföretagare. Vilken politik inom C tycker du jag har missat?
Läs på lite istället för att låta TV mata dig. På en del områden är de mer "höger" än vad M är. Mycket därför de aldrig samarbetat med S trots att de tillhör de ursprungliga partierna.
Citera
2026-09-27, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Aldrig S.
Hemsk tanke med Maggan i regering.
C, M, L, KD, SD är den rätta koalitionen
Röda linjen hos C mot SD är minst lika hård som den mot V. Så där finns ingen majoritet, lika lite som det finns åt andra hållet. Centern verkar vara mycket principfast i att utesluta ytterligheterna.
Citera
2026-09-27, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Kan de komma överens om Thand som statsminister?
Uffe och Maggan kan vara de två vice statsministerna.
Det låter otroligt. Magdalena eller Kristersson skulle ha den posten i en SMC konstellation. Statsministern utgör ingen regering, vad gäller den frågan bör man nog mest fundera över vem som gör sig bäst i internationella sammanhang. Thand har visserligen jobbat internationellt inom finanssektorn.. Men att ett 7% parti skulle få den posten.. njae.
Citera
2026-09-27, 05:38
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Läs på lite istället för att låta TV mata dig. På en del områden är de mer "höger" än vad M är. Mycket därför de aldrig samarbetat med S trots att de tillhör de ursprungliga partierna.

Var frågan svår?
Citera
2026-09-27, 11:21
Medlem
Citat:
Det låter otroligt. Magdalena eller Kristersson skulle ha den posten i en SMC konstellation. Statsministern utgör ingen regering, vad gäller den frågan bör man nog mest fundera över vem som gör sig bäst i internationella sammanhang. Thand har visserligen jobbat internationellt inom finanssektorn.. Men att ett 7% parti skulle få den posten.. njae.

Centern kan ta rollen för att gå vidare. Annars M och S kommer aldrig komma överrens vem ska bli statsminister.
Citera
2026-09-27, 12:05
Medlem
Sossarna har aldrig haft något samarbete i någon regering. Det ingår inte i deras natur. Man har förhandlat fram en politik med andra partier för att kunna få till en regering. Men det brukar sluta med att S ger upp många frågor, men tar alla tunga ministerposter. En samarbetetsregering skulle kräva att S delar minister uppdragen rättvist. Dvs finansminister, försvarsminister, justitieministerier och utrikesminister kan inte gå till S. I en SMC regering så behöver dessa delas mellan C&M om S tar statsministerposten vilket kanske är rimligt. Det kommer inte att hända i fredstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in