2026-09-27, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Haha det är ju inte så att alla cannabisbrukare plötsligt blir sugna på kokain. Det ena är en vardagsdrog och det andra är en festdrog. Lika lite som att Ica kan övertyga dig att köpa disktrasor när du egentligen behöver mjölk. Det Ica kan göra är att få dig att köpa båda, med en schysst kampanj på disktrasor. Men du kommer fortfarande att vilja köpa mjölk.
Fullt möjligt att det inte kommer att säljas mer av andra droger, det är inte heller det jag påstår, även om det kan bli så att det kommer ut mer tyngre droger.

Utan att droghandlarna kommer vilja få in sina pengar, även om vissa droger blir legala och att just den marknaden försvinner.
Citera
2026-09-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fullt möjligt att det inte kommer att säljas mer av andra droger, det är inte heller det jag påstår, även om det kan bli så att det kommer ut mer tyngre droger.

Utan att droghandlarna kommer vilja få in sina pengar, även om vissa droger blir legala och att just den marknaden försvinner.
Det intressanta vid en legalisering av cannabis är att intäkterna blir beskattade och att skattemedlen tillfaller staten. Eller hela intäkterna, om man väljer en lösning likt Systembolaget. Att kriminella försörjer sig på kriminalitet kan vi nog inte göra nåt åt.
Citera
2026-09-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det intressanta vid en legalisering av cannabis är att intäkterna blir beskattade och att skattemedlen tillfaller staten. Eller hela intäkterna, om man väljer en lösning likt Systembolaget. Att kriminella försörjer sig på kriminalitet kan vi nog inte göra nåt åt.
De kriminella vill ha samma inkomster som tidigare, och då kommer andra bli drabbade.

Jag tror att om inkomsterna från drogförsäljningen försvinner så kommer man ägna sig mer mot utpressning, åldringsbedrägerier och liknande. Man sysslar med sånt redan i dag, men det kommer troligen bli mer.
Citera
2026-09-27, 08:13
Medlem
Citat:

Fast jag förstår inte hur dom skulle sälja mer av något som inte har en lika stor efterfrågan som cannabis?
Citera
2026-09-27, 08:16
Medlem
Citat:
De kriminella vill ha samma inkomster som tidigare, och då kommer andra bli drabbade.

Jag tror att om inkomsterna från drogförsäljningen försvinner så kommer man ägna sig mer mot utpressning, åldringsbedrägerier och liknande. Man sysslar med sånt redan i dag, men det kommer troligen bli mer.
Men då är det väl bra om polisen är förberedda på denna övergång och kan då lägga mer fokus på bedrägerier, utpressningar och liknande?
Polisen lägger idag ut närnare 1200 arbetsår om året på att jag knarkare. Det blir alltså 1200 poliser fler att lägga på andra brott än knark.
Citera
2026-09-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Fast jag förstår inte hur dom skulle sälja mer av något som inte har en lika stor efterfrågan som cannabis?
Dels kan man göra så att efterfrågan av andra droger ökar, dels finns det andra inkomstkällor som utpressning, åldringsbedrägerier med flera.

Tror nog de kriminella är ganska duktiga på att finna nya affärsmöjligheter.
Citera
2026-09-27, 08:20
Medlem
Citat:
Dels kan man göra så att efterfrågan av andra droger ökar, dels finns det andra inkomstkällor som utpressning, åldringsbedrägerier med flera.

Tror nog de kriminella är ganska duktiga på att finna nya affärsmöjligheter.
Hur ökar man efterfrågan på tyngre narkotika?
Citera
2026-09-27, 08:22
Medlem
Citat:
Men då är det väl bra om polisen är förberedda på denna övergång och kan då lägga mer fokus på bedrägerier, utpressningar och liknande?
Polisen lägger idag ut närnare 1200 arbetsår om året på att jag knarkare. Det blir alltså 1200 poliser fler att lägga på andra brott än knark.
Men är det bra att det blir fler sådana brott än narkotikabrott? Tänker mig att i det förstnämnda så drabbas främst totalt oskyldiga.
Citera
2026-09-27, 08:25
Medlem
Citat:
Men är det bra att det blir fler sådana brott än narkotikabrott? Tänker mig att i det förstnämnda så drabbas främst totalt oskyldiga.
Så knarkare gör samhället en tjänst som ser till att gängen håller sig till narkotika?
Varför inte legalisera försäljning rakt av så gängen kan ha en säker inkomst så blir det lugnt i samhället?
/s
Citera
2026-09-27, 08:26
Medlem
Citat:
Hur ökar man efterfrågan på tyngre narkotika?
Man kan erbjuda prover billigt eller gratis. Man kan kanske stå utanför vårdcentralen och erbjuda opioder till de som inte får det utskrivet, eller utanför psyk eller AA-möten och erbjuda benso.

Jag är övertygad om att gängen fixar det.
Citera
2026-09-27, 08:29
Medlem
Citat:
Så knarkare gör samhället en tjänst som ser till att gängen håller sig till narkotika?
Hur fick du till det?

Citat:
Varför inte legalisera försäljning rakt av så gängen kan ha en säker inkomst så blir det lugnt i samhället?/s
För att vi då troligen skulle få ännu fler missbrukare.

Till och med generös legal förskrivning ställer till elände,
Opioidkrisen i USA, ibland kallad opioidepidemin, är en benämning på den snabbt ökande användningen av förskrivna och icke-förskrivna opioidläkemedel i USA från slutet av 1990-talet och under de första decennierna av 2000-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opioidkrisen_i_USA
Citera
2026-09-27, 08:36
Medlem
Citat:
Man kan erbjuda prover billigt eller gratis. Man kan kanske stå utanför vårdcentralen och erbjuda opioder till de som inte får det utskrivet, eller utanför psyk eller AA-möten och erbjuda benso.

Jag är övertygad om att gängen fixar det.
Visste att du bara gissar och fantiserar ihop domedagsprofetior.

Tro kan du göra i kyrkan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in