2026-09-26, 02:07
Avslutad
23 september 2026/
Insändare Vänsterpartister i regeringen, nej tack!
Betalvägg tyvärr/
https://www.na.se/opinion/insandare/vansterpartister-i-regeringen-nej-tack/

Skulle vara intressant att läsa insändaren och ev. svaren om "Vänsterpartister i regeringen, nej tack!

Vänsterpartister i regeringen?
Citera
2026-09-26, 05:30
Medlem
Anybodykillers avatar
Har folk röstat på dem så ska de väl få mandatet där efter. Det är en del i demokratin och V sitter ändå med 8% av rösterna.

Det jag fruktar är dock att de kommer dra in en massa politiska vildar i stil med Kakabaveh. Dessa kommer att sitta avlönade med veto-rätt och göra kravlistor för sin folkgrupp och driva ett annat lands politiska linje.
Citera
2026-09-26, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Har folk röstat på dem så ska de väl få mandatet där efter. Det är en del i demokratin och V sitter ändå med 8% av rösterna.

Det jag fruktar är dock att de kommer dra in en massa politiska vildar i stil med Kakabaveh. Dessa kommer att sitta avlönade med veto-rätt och göra kravlistor för sin folkgrupp och driva ett annat lands politiska linje.
Det är det stora felet. Borde dröja minst 30 år innan invällare fick medborgarskap och rösträtt. Helst skulle de inte fått komma in i landet.
Citera
2026-09-26, 06:59
Medlem
Vem vill ha ryska marionettdockor i en svensk regering? Förr var de kamrater med Stalin, nu är de kamrater med Putin.
Citera
2026-09-26, 07:03
Medlem
Mechilas avatar
Citat:

Nu tror jag inte att Kakabaveh gjorde något för "sitt" folk, hon gjorde och gör nog det som hon tror på. Det är en vid skillnad.

Tycker hon snarare är ett tydligt exempel på varför parti- och blockpolitik kanske inte är den bästa lösningen för vår "demokrati".

Kanske borde Kungen få all makt igen, sedan kan vi ha Riksdagen och dess ledamöter som en dokusåpa att följa när andan faller på. För kungen blir det väl jobbigare eftersom han eventuellt måste se på skiten för att bilda sig en uppfattning om vad folk tänker om han nu inte skulle ta sitt förnuft till fånga komma folket lite närmare.

Trots allt vore det ju enklare att utkräva ansvar av någon som ensam ansvarar för det man säger sig ha makt över.

Ett folk enat under en stark ledare, det vore något... Man får se till att saker inte går helt överstyr bara.

Jag vet inte vad som är bäst men oavsett känns det som att våra politiker oavsett "färg" måste steppa upp och prestera, det ska liksom inte fungera att sitta och skylla på varandra varannan mandatperiod.

Det är ett hån mot alla oss svenskar och det är otroligt att folk köper skiten.

Undrar hur det skulle se ut om fler ledamöter röstade som de gick till val på...
Citera
2026-09-26, 07:23
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu tror jag inte att Kakabaveh gjorde något för "sitt" folk, hon gjorde och gör nog det som hon tror på. Det är en vid skillnad.

Tycker hon snarare är ett tydligt exempel på varför parti- och blockpolitik kanske inte är den bästa lösningen för vår "demokrati".

Kanske borde Kungen få all makt igen, sedan kan vi ha Riksdagen och dess ledamöter som en dokusåpa att följa när andan faller på. För kungen blir det väl jobbigare eftersom han eventuellt måste se på skiten för att bilda sig en uppfattning om vad folk tänker om han nu inte skulle ta sitt förnuft till fånga komma folket lite närmare.

Trots allt vore det ju enklare att utkräva ansvar av någon som ensam ansvarar för det man säger sig ha makt över.

Ett folk enat under en stark ledare, det vore något... Man får se till att saker inte går helt överstyr bara.

Jag vet inte vad som är bäst men oavsett känns det som att våra politiker oavsett "färg" måste steppa upp och prestera, det ska liksom inte fungera att sitta och skylla på varandra varannan mandatperiod.

Undrar hur det skulle se ut om fler ledamöter röstade som de gick till val på...
Nja, det var en hel del "kurder hit, kurder dit". Tydligaste var när hon hade motsättningar mot Turkiets NATO krav vilket är baserat på den turkisk-kurdiska konflikten.

Mitt problem är inte att folk har åsikter utan när Sverige börjar anpassa sin politik efter en opinion/perspektiv som inte blir representativt för Sverige. Det är som om att jag skulle bli politiker i Erbil och återkommande tala om Sveriges relationer till Danmark. Kurderna där hade undrat vad fan jag snackar om.

Jag tror alla fikarum har den där situationen när X-invandrargrupp totalt vräker skit över Y-folkgrupp från sitt hemland. Samtidigt sitter den inhemska opinionen av Lennart och Sara och säger "Oj ja... Det är ju inte så bra..." trots att de vet att alla mynt har två sidor och att det hela inte rör oss.

Jag ser hur Sverige allt mer mister sin politiska och ekonomiska mobilitet och förmåga då landet anses partiskt eller fientligt i många fall. "Oj vi kan inte handla vete med Slovenien längre för 100 Rumäner röstar emot det". Eller så får vi inte sitta i säkerhetsrådet för att en Colombiansk exil politiker ser det som ett imperialistiskt verktyg. Ett Franskt företag vill öppna en fabrik och ge oss 2000 nya jobb men det röstas ned då våra politiker hyser ett agg mot vad de gjorde i Afrika för 50 år sedan.
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-09-26 kl. 07:26.
Citera
2026-09-26, 07:34
Medlem
Citat:

1. "Nu tror jag inte att Kakabaveh gjorde något för "sitt" folk, hon gjorde och gör nog det som hon tror på. "

Tror du på det själv. Det som är utmärkande för alla länder inom MENA är att staten är dysfunktionell och all resursfördelning är en kniv på strupen fight där styret alltid är korrupt och auktoritärt. Sjävklart gjorde hon allt för sitt eget folk. Kurder i gemen spottar på Sverige och svenskar och flera kurder skrattar åt svenskar när de översätter för dem vad kurder säger på kurdiska bakom ryggen på svenskar, vilket ofta är nedsättande och hatiskt. Kurder gör vad de kan för sitt eget folk och vill därför ta allt vad de kan från Sverige.

2. Vänsterpartiet har gått från att vara "vänster" till att bli ett etnifierat mångkultur och bidragparti där svenskens död är blattens bröd. Nooshi är själv iranier och utmärkande för de iranier som ställer sig på vänstersidan, även när de försöker "argumentera" för sin politik är att de konsekvent vill förhindra det svenska folket att stå på sig för sitt land och sin etnicitet, för de begriper själva om svenskar gör för sitt land vad iranier vill göra för sitt så åker alla blattar ut! Svårare än så är det inte.
Citera
2026-09-26, 07:38
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Nja, det var en hel del "kurder hit, kurder dit". Tydligaste var när hon hade motsättningar mot Turkiets NATO krav vilket är baserat på den turkisk-kurdiska konflikten.

Mitt problem är inte att folk har åsikter utan när Sverige börjar anpassa sin politik efter en opinion/perspektiv som inte blir representativt för Sverige. Det är som om att jag skulle bli politiker i Erbil och återkommande tala om Sveriges relationer till Danmark. Kurderna där hade undrat vad fan jag snackar om.

Jag tror alla fikarum har den där situationen när X-invandrargrupp totalt vräker skit över Y-folkgrupp från sitt hemland. Samtidigt sitter den inhemska opinionen av Lennart och Sara och säger "Oj ja... Det är ju inte så bra..." trots att de vet att alla mynt har två sidor och att det hela inte rör oss.

Jag ser hur Sverige allt mer mister sin politiska och ekonomiska mobilitet och förmåga då landet anses partiskt eller fientligt i många fall. "Oj vi kan inte handla vete med Slovenien längre för 100 Rumäner röstar emot det". Eller så får vi inte sitta i säkerhetsrådet för att en Colombiansk exil politiker ser det som ett imperialistiskt verktyg. Ett Franskt företag vill öppna en fabrik och ge oss 2000 nya jobb men det röstas ned då våra politiker hyser ett agg mot vad de gjorde i Afrika för 50 år sedan.

Anser du att Sveriges högst beslutande församling som är vald av folket inte ska ha åsikter i internationella frågor? Är du på riktigt...

Att Kakabaveh pratar om kurder har givetvis med hennes ursprung att göra men jag tror du har fått mycket om bakfoten om du tror att den konflikten handlar om kurder mot turkar.
Citera
2026-09-26, 08:27
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Anser du att Sveriges högst beslutande församling som är vald av folket inte ska ha åsikter i internationella frågor? Är du på riktigt...
Hon blev ju politisk vilde.
Betänk scenariot om en person vid namn Azlan sitter på samma stol och tycker att det är jättebra att Sverige ger Azerbaijan och Turkiet drönare mot "den antidemokratiska terrorgruppen PKK".

Försök att se det ur princip och funktion. Det blir en form av etnisk lobbyism. Hur kan du inte se det?

Resultatet blir obskyra biståndsprojekt och anklagelser om terrorfinansiering.

Sen kommer nästa omgång av sura folkgrupp som klagar på att Sverige stöttade "fel sida".
Citat:
Att Kakabaveh pratar om kurder har givetvis med hennes ursprung att göra men jag tror du har fått mycket om bakfoten om du tror att den konflikten handlar om kurder mot turkar.
Du har säkerligen rätt men det är samtidigt en konflikt med etniska förtecken. Men poängen jag framför är det väsentliga. Jag vill inte se att vi får personer och organisationer som styr svensk politik på det sättet.

Man påtalar ofta AIPAC i Amerika och pekar på att det gör Amerikanska politiker bakbundna i Israel frågor och att det är en korruption. Nu står vi själva med våra egna stjärnor som sätter agendan för Sveriges ageranden internationellt utifrån sin bakgrund.
Citera
2026-09-26, 09:24
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Hon blev ju politisk vilde.

För att hon inte fogade sig efter partipiskan i en för henne (och egentligen V) viktig fråga, det är en viktig detalj. Partier tycks ju ändra vad de tycker lite hur som helst nu för tiden.
Citera
2026-09-26, 09:31
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Nej. V borde diskvalificeras helt och hållet från valet.
Citera
2026-09-26, 09:38
Avslutad
Det lilla som gick att nysta ur av betalväggen.
Insändaren/ "Så var valet då över. Inte till landets fördel, tyvärr.
Inte många rösters övervikt, drygt ..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in