2026-09-25, 23:09
Medlem
Vit-spades avatar
Säger ni Belarus eller Vitryssland? Själv vägrar jag använda namnet Belarus. Dels eftersom jag av princip tycker vi ska hålla på svenska namn i svenska språket men även för att (här får någon som kan ryska hjälpa mig för jag är kanske ute på lite tun is) "Bel" "Bella" eller någonting betyder väl "vit" på ryska?

Alltså säger väl vitryssarna själva Vitryssland om sitt eget land, om man översätter deras språk till svenska.
Citera
2026-09-25, 23:11
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Säger du Lillryssland eller Ukraina?
Citera
2026-09-25, 23:13
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssland-vinner

Ukraina så klart! Skillnaden är att Ukraina har aldrig hetat Lillryssland i Sverige. Jag är osäker på om det gör det officiellt i Ryssland heller, eller om namnet är en senare adaption från Kremls propaganda.
Citera
2026-09-25, 23:14
Medlem
Galejans avatar
Personligen säger jag Vitryssland. Jag säger även Peking och Ungern istället för Beijing och Magyar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryssland-vinner
Jag brukar själv använda begreppet ”den ryska delrepubliken Ukraina”.
Citera
2026-09-25, 23:20
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Ukraina så klart! Skillnaden är att Ukraina har aldrig hetat Lillryssland i Sverige. Jag är osäker på om det gör det officiellt i Ryssland heller, eller om namnet är en senare adaption från Kremls propaganda.

Det kallades Lillryssland förr i tiden: https://runeberg.org/nfai/0666.html

Ukraina betyder i sin tur gränsland, och är alltså även det en rysk term.
Citera
2026-09-25, 23:21
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Säger ni Belarus eller Vitryssland? Själv vägrar jag använda namnet Belarus.
Vitryssland givetvis, ordet hen i svenska språket använder jag heller inte. Det var bättre förr.
Citera
2026-09-25, 23:22
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag drar ett djupt andetag och säger Belååårrrrusskaya Rrrrespubliiiiijka som en salongsberusad Yeltsin.
Citera
2026-09-25, 23:38
Medlem
Vitryssland såklart, det är vad det heter på svenska.
"Belarus" är ryska och betyder bokstavligen "Vitryssland", men då jag inte är ryss så använder jag inte det ordet.
Citera
2026-09-25, 23:40
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Vitryssland såklart, det är vad det heter på svenska.
"Belarus" är ryska och betyder bokstavligen "Vitryssland", men då jag inte är ryss så använder jag inte det ordet.

Säger du USA eller Amerikas förenta stater?
Citera
2026-09-26, 00:01
Medlem
Ilimitados avatar
Givetvis säger man Vitryssland. Jag säger inte heller Great Britain, jag säger Storbritannien. Jag säger heller inte Deutschland, jag säger Tyskland. Jag säger heller inte Hellas, jag säger Grekland.
Senast redigerad av Ilimitado 2026-09-26 kl. 00:07.
Citera
2026-09-26, 00:17
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Givetvis säger man Vitryssland. Jag säger inte heller Great Britain, jag säger Storbritannien. Jag säger heller inte Deutschland, jag säger Tyskland. Jag säger heller inte Hellas, jag säger Grekland.

Säger du Kiev eller "Kyjiv"? Krim eller "Krym"?
Citera
2026-09-26, 00:17
Medlem
Citat:
Säger ni Belarus eller Vitryssland? Själv vägrar jag använda namnet Belarus. Dels eftersom jag av princip tycker vi ska hålla på svenska namn i svenska språket men även för att (här får någon som kan ryska hjälpa mig för jag är kanske ute på lite tun is) "Bel" "Bella" eller någonting betyder väl "vit" på ryska?

Alltså säger väl vitryssarna själva Vitryssland om sitt eget land, om man översätter deras språk till svenska.
Belarus är närmare deras original namn
Беларус
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här