Igår, 15:29
Medlem
Ber om ursäkt om tråden hamnade fel. Men detta rör då handel med nikotinprodukter.

Så, om en stund ska jag hämta min månadsförbrukning av nikotinpåsar (vitt snus) i ett Instabox-skåp.
Jag har nu handlat online i ca 3 år och i början var det perfekt. Bra pris och man kunde välja på hemleverans, paketskåp och postombud.
Först testade jag hemleverans men att behöva passa en tid var ingen höjdare. Postombud funkade fram till December när Kinesiska julklappar gjorde att mitt dåvarande ombud hade tre veckor eftersläpning.
Instaboxen funkade perfekt fram till dagen de tvingades införa ålderskontroll. Egentligen ingen större fara förutom att boxarna i den lilla byn stod på en plats utan mobiltäckning. Vi löste det genom att vara två där jag fick springa ut och identifiera mig via bank-ID. För ett år sedan flyttade vi och med 5G som har en hastighet på 700mgb så blev det till slut riktigt bra.

Så, i dag.
I dag
Då behövs en smartphone med bank-ID samt att man måste slå på platsdelning samt kamera. Då måste man visa att man är på platsen för skåpet. Fota både sig själv och ID-kort.
Har det inte gått lite långt?
Jag förstår att man tvingas göra detta för att försvåra för minderåriga. Men det försvårar mer för vuxna, oavsett om man snusar själv eller langar.
För langningen kommer knappast avta.

Men det stora problemet blir då för alla som ska hantera ett köp.
För mig blir det enklare att beställa en dag i förväg och gå förbi paketskåpen till en förbutik där någon måste gå och hämta de sorterade paketen. Själv behöver jag bara slänga fram ett ID-kort och den som lämnar ut paketet har inte en aning om jag eller en minderårig ska ha snuset.

Har det inte gått en aning för långt nu?
Diskutera i små grupper.
Citera
Igår, 15:35
Medlem
Sluta missbruka nikotin?
Citera
Igår, 15:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tobak - E-handel, frakt och konsumentfrågor

/Moderator
Citera
Igår, 15:45
Medlem
bema56s avatar
Bättre att du tar leveransen till ett ombud.
Citera
Igår, 16:51
Medlem
Räcker det inte med BankID?

Instabox - Hur identifierar jag mig vid skåpet när jag hämtar en tobak/snus-leverans?
När du handlar vissa produkter (såsom tobak) behöver vi även legitimera dig med BankID när du är på plats vid skåpet — för att fastställa din ålder.
Citera
Idag, 08:42
Medlem
RGB-belysnings avatar
Har aldrig varit med om att man måste fota sig själv eller ID-kort. Beställ från snusbolaget så slipper du det. Hade varit intressant veta varifrån du beställt där de kräver att du fotar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in