Igår, 10:55
Medlem
2560ps avatar
Ja, vad tror ni? Först ska de stänga fyra fabriker och sparka 100.000 medarbetare, och nu kommer detta. Kommer de överleva till slut?

Citat:
Volkswagen måste nu återkalla 2,16 miljoner bilar på grund av att en skruv i styrningen kan gå av om den rostar, vilket gör att styrningen helt kan sluta fungera. Det rapporterar Der Spiegel.

Citat:
Modellerna Tiguan, Touran, Golf variant, Caddy och Golf som tillverkats mellan den 24 september 2013 och 1 juli 2024 berörs. Det rör totalt 2,16 miljoner bilar.

I Tyskland återkallas 900 000 bilar.

Även Audi Q3 som tillverkades mellan 31 oktober 2017 och 23 maj 2024 påverkas – 700 000 fordon berörs.

https://www.tv4.se/just-nu/1xIcgKXxIO8L6qYvATOtbS/volkswagen-aterkallar-miljontals-bilar
Citera
Igår, 10:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det kommer kosta kan man lugnt säga och allt på grund av en skruv.
Någon inköpare som ansåg att man kunde spara en hundradels cent på skruven genom att köpa en lite sämre och nu sitter de där med skiten.

Kommer bli tufft att ta den smockan kan man lugnt säga men bolagen kommer säkerligen klara sig.
Citera
Igår, 11:05
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det kommer kosta kan man lugnt säga och allt på grund av en skruv.
Någon inköpare som ansåg att man kunde spara en hundradels cent på skruven genom att köpa en lite sämre och nu sitter de där med skiten.

Kommer bli tufft att ta den smockan kan man lugnt säga men bolagen kommer säkerligen klara sig.

Jo, de klarade ju dieselgate. Men å andra sidan är väl den åtminstone en medorsak till varför de måste krympa kostymen, där gick det ju åt en del riksmark så att säga.
Citera
Igår, 11:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Det var inte uddamodeller så tydlig risk ev kvarstående rykte om tysk bilkvalitet kommer vara försvunnet framöver.
Citera
Igår, 11:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jo, de klarade ju dieselgate. Men å andra sidan är väl den åtminstone en medorsak till varför de måste krympa kostymen, där gick det ju åt en del riksmark så att säga.

Jo, detta kommer kosta goa pengar också.
Vad kan det ta i arbetstid för att byta den skruven? Nu vet vi inte exakt vilken skruv och hur illa den sitter så jävligt svårt att gissa, behöver mekanikern plocka bort mer delar för att byta skruven eller är den någorlunda lättåtkomlig.
Sen är det tiden som bilen ska uppta en plats i verkstaden och många bilägare kommer kräva hyrbil under tiden för besöket plus många andra kostnader som tillkommer.

Minst ett par tusen per bil skulle jag säga och det är jävligt lågt räknat men då ser jag det som ett 15 minutersjobb.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Jo, detta kommer kosta goa pengar också.
Vad kan det ta i arbetstid för att byta den skruven? Nu vet vi inte exakt vilken skruv och hur illa den sitter så jävligt svårt att gissa, behöver mekanikern plocka bort mer delar för att byta skruven eller är den någorlunda lättåtkomlig.
Sen är det tiden som bilen ska uppta en plats i verkstaden och många bilägare kommer kräva hyrbil under tiden för besöket plus många andra kostnader som tillkommer.

Minst ett par tusen per bil skulle jag säga och det är jävligt lågt räknat men då ser jag det som ett 15 minutersjobb.

Ja, det är ju inte så väldigt specifik info man får direkt. En gissning är att det gäller rattaxelknuten, på min gamla Volvo sitter den fullt synlig och åtkomlig. Men om skruven rostat fast kan det nog bli ett digert jobb.

Hur den sitter på berörda folkor har jag ingen aning om, det kan vara skitlätt eller motor ur, så kostnaden jag vågar inte ens gissa
Citera
Igår, 11:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, det är ju inte så väldigt specifik info man får direkt. En gissning är att det gäller rattaxelknuten, på min gamla Volvo sitter den fullt synlig och åtkomlig. Men om skruven rostat fast kan det nog bli ett digert jobb.

Hur den sitter på berörda folkor har jag ingen aning om, det kan vara skitlätt eller motor ur, så kostnaden jag vågar inte ens gissa

Det här hittar jag på nätet. Så en timme gånger 2,6 miljoner bilar plus alla problem det ställer till.

Vilken skruv gäller det? Det handlar om fästbultar i styrsystemet. Den tyska transportmyndigheten KBA har upptäckt att skruven riskerar att rosta sönder och gå av, vilket i värsta fall kan leda till att styrningen slutar fungera. Den ersätts nu med en ny skruv som har bättre korrosionsskydd.

Tid för besöket: Enligt Volkswagen Sverige tar själva åtgärden cirka en timme att utföra på verkstaden, och reparationen är helt kostnadsfri för dig som
Citera
Igår, 11:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Det här hittar jag på nätet. Så en timme gånger 2,6 miljoner bilar plus alla problem det ställer till.

Vilken skruv gäller det? Det handlar om fästbultar i styrsystemet. Den tyska transportmyndigheten KBA har upptäckt att skruven riskerar att rosta sönder och gå av, vilket i värsta fall kan leda till att styrningen slutar fungera. Den ersätts nu med en ny skruv som har bättre korrosionsskydd.

Tid för besöket: Enligt Volkswagen Sverige tar själva åtgärden cirka en timme att utföra på verkstaden, och reparationen är helt kostnadsfri för dig som

Kollade med chattan:

Citat:
You said:
Vilken skruv exakt rör detta sig om? "Volkswagen måste nu återkalla 2,16 miljoner bilar på grund av att en skruv i styrningen kan gå av om den rostar, vilket gör att styrningen helt kan sluta fungera. Det rapporterar Der Spiegel."

Copilot said:

Sir, den återkallelsen avser inte en slumpmässig skruv i styrsystemet utan den klämbult (även kallad pinch bolt) som låser den nedre rattaxelknuten/universalknuten mot styrväxeln.

Om bulten rostar kraftigt kan den i värsta fall brista. Då kan förbindelsen mellan rattstången och styrväxeln lossna, vilket innebär att rattutslag inte längre överförs till framhjulen.

Förenklat ser det ut så här:

Plain Text
Ratt
│
Rattstång
│
[ Rattaxelknut / universalknut ]
│
=== KLÄMBULT === ← den aktuella bulten
│
Styrväxel
│
Framhjul

På Golf VII (5G, tillverkad från 2012) sitter denna bult nere i motorrummet vid torpedväggen, där rattstången ansluter till styrväxelns ingående axel.
Citera
Igår, 11:25
Medlem
Många av de bilar som berörs är ju så pass nya att de fortfarande servas på märkesverkstad, och då kan skruvbytet göras i samband med ordinarie service så slipper man alla kostnader och besvär för ett extra verkstadsbesök.

Såna där återkallelser gör alla biltillverkare då och då av olika skäl (nån gång var det fabrikationsfel på airbags, nån gång brandrisk pga en dumt dragen bränsleslang, en annan gång krångel med tankventilationen osv osv), men det är lite olika hur mycket media behagar blåsa upp det. En gång i tiden blev det ju folkstorm i Sverige om Volvo behövde återkalla en massa bilar men ingen brydde sig om andra märken. Ofta försöker biltillverkarna hemlighålla det hela så långt det går, släpper inga pressmeddelanden om saken, åtgärdar de bilar som kommer in på service i all tysthet och till sist kontaktar man personligen ägarna till de bilar som inte har fått åtgärden gjord i samband med service inom rimlig tid.

VAG har haft problem med styrningen förut. Tror det var Audi 100 och VW Passat från 80-talet, där huset till styrväxeln kunde ärga sönder så det inte längre fanns något mothåll för kuggstången mitt för drevet på rattaxeln, det hela kunde kugga över eller t o m ramla isär. Eller också låste sig styrningen om någon lossärgad aluminiumbit lade sig i kuggarna.
Citera
Igår, 11:27
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag tänkte igår att jag vill nog aldrig ha en bil tillverkad efter 2014.

Har något blivit bättre?
Citera
Igår, 11:28
Medlem
Vad har hänt med tyska kvalitet? Vad är det med tyskland nu för tiden?
Citera
Igår, 11:34
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ja, vad tror ni? Först ska de stänga fyra fabriker och sparka 100.000 medarbetare, och nu kommer detta. Kommer de överleva till slut?

Bra fråga. Själv har jag tappat förtroendet för VW och deras märken för flera år sen, men det är ju bara jag... Folk verkar fortfarande köpa deras bilar, fast kanske i något mindre utsträckning? Särskilt i Kina har de tappat stort, men det gäller kanske alla europeiska märken?

Man kan ju jämföra med ett holländsk företag i en helt annan bransch, nämligen Philips. En gång världsledande inom hemelektronik. Man uppfann kassettbandet och var tillsammans med Sony med och utvecklade CD:n. Idag tillverkar man bara grejer för medicinteknik. Står det Philips på en rakapparat, TV, dammsugare, radio osv så är det tillverkat på licens av någon annan.
Vi som var med på 80- och 90-talen minns kanske flopparna Video2000 och DCC. Felsatsningar som lär ha kostat åtskilliga miljoner nederländska Gulden. Jag menar, konkurrensen är hård och när pengar och resurser försvinner till ingenting så kan det snabbt gå utför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in