Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Ja, vad tror ni? Först ska de stänga fyra fabriker och sparka 100.000 medarbetare, och nu kommer detta. Kommer de överleva till slut?
Bra fråga. Själv har jag tappat förtroendet för VW och deras märken för flera år sen, men det är ju bara jag... Folk verkar fortfarande köpa deras bilar, fast kanske i något mindre utsträckning? Särskilt i Kina har de tappat stort, men det gäller kanske alla europeiska märken?
Man kan ju jämföra med ett holländsk företag i en helt annan bransch, nämligen Philips. En gång världsledande inom hemelektronik. Man uppfann kassettbandet och var tillsammans med Sony med och utvecklade CD:n. Idag tillverkar man bara grejer för medicinteknik. Står det Philips på en rakapparat, TV, dammsugare, radio osv så är det tillverkat på licens av någon annan.
Vi som var med på 80- och 90-talen minns kanske flopparna Video2000 och DCC. Felsatsningar som lär ha kostat åtskilliga miljoner nederländska Gulden. Jag menar, konkurrensen är hård och när pengar och resurser försvinner till ingenting så kan det snabbt gå utför.