2026-09-25, 10:53
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/helena-i-vasteras-tvingas-flytta-trots-att-hon-betalt-skulderna
Citat:
Helena Hennstrand i Västerås tvingas lämna sin bostadsrätt efter obetalda månadsavgifter, trots att skulderna nu är betalda.

Enligt Helena bidrog en lång rättegång där hon var brottsoffer och hennes ADD till att betalningarna missades. Bostadsrättsföreningen som är en del av Riksbyggen vill inte kommentera ärendet och hänvisar till tystnadsplikt.

Samtidigt berättar Helena om sjukskrivning, sömnproblem och varför hon nu hoppas få sälja lägenheten själv.
Hur ser ni på Helenas situation?
Citera
2026-09-25, 11:01
Medlem
DenverAirports avatar
Autogiro eller e-faktura med automatisk betalning är ett tips till Helena. Hon verkar gilla offerkoftor. Rättegång, ADD, sjukskrivning, sömnproblem.
Citera
2026-09-25, 11:18
Medlem
Katzyns avatar
Tja, jag tycker nog att det inte är värt att raljera med tanke på att hon faktiskt ansökt om god man. Därmed har hon ju redan erkänt att hon har svårigheter som gör att hon inte klarar av det man normalt förväntar sig av en vuxen, och då tycker jag väl ändå att hon har tagit ansvar genom det.
Citera
2026-09-25, 12:00
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tja, jag tycker nog att det inte är värt att raljera med tanke på att hon faktiskt ansökt om god man. Därmed har hon ju redan erkänt att hon har svårigheter som gör att hon inte klarar av det man normalt förväntar sig av en vuxen, och då tycker jag väl ändå att hon har tagit ansvar genom det.

Ja, hon har uppenbart tagit det ansvar hon rimligtvis ska vad det verkar.

Tycker folk kan vräkas lite väl lätt utan minsta eftertanke. 🥺
Citera
2026-09-25, 12:18
Medlem
pn222jws avatar
Det blir ju knappast billigare för samhället, när hon längre fram sannolikt måste få psykiatrisk hjälp för dom trauman som hemlösheten orsakar. Och hade hon fått en sista frist hade hon sluppit lida - men det handlar naturligtvis om vilken instans som får stå för kostnaderna.
Citera
2026-09-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur ser DU på Helenas situation?
Som trådstartare ska man väl ha någonting själv att tillföra till diskussionen?

Jag tycker hon har haft sina chanser. Hon borde inte vara kvar i brfn.
Citera
2026-09-25, 14:15
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, hon har uppenbart tagit det ansvar hon rimligtvis ska vad det verkar.

Tycker folk kan vräkas lite väl lätt utan minsta eftertanke. 🥺
Håller med er och tycker inte att man ska raljera om offerkofta när det avser verkliga problem som i det här fallet.
Citera
2026-09-25, 14:39
Medlem
Mytenlegendes avatar
Hur i helvete kan ADD vara orsaken till att man inte betalar räkningarna? Fan, jag själv har ADHD och kan betala mina räkningar och jag vet ingen med varken ADD eller ADHD som är såpass retard att dom inte kan betala sin räkningar.

Låter som bortförklaringar.
Citera
2026-09-25, 15:07
Medlem
Det är ju en bostadsrätt så helt "lottlös" blir hon inte.
Hon borde kunna köpa en ny lägenhet ganska enkelt.

Dessutom flera missade hyror. Hur länge var hon "under isen" ?
Borde inte hennes pappa reagerat tidigare så vräkning inte behövde hända.
Senast redigerad av dazzy 2026-09-25 kl. 15:20.
Citera
2026-09-25, 16:32
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är ju en bostadsrätt så helt "lottlös" blir hon inte.
Hon borde kunna köpa en ny lägenhet ganska enkelt.

Dessutom flera missade hyror. Hur länge var hon "under isen" ?
Borde inte hennes pappa reagerat tidigare så vräkning inte behövde hända.

Njae, en tvångsförsäljning via kronofogden blir väl oftast en stor förlust för säljaren, hon lär väl snarare gå ifrån den skuldsatt om hon hade lån på den.
Citera
2026-09-25, 16:37
Medlem
Citat:
Njae, en tvångsförsäljning via kronofogden blir väl oftast en stor förlust för säljaren, hon lär väl snarare gå ifrån den skuldsatt om hon hade lån på den.

Nja, är det på en ort med hyfsad efterfrågan så bör hon kunna få gällande marknadspris.
Citera
2026-09-25, 16:49
Medlem
bithaxs avatar
Vad innebär detta exakt? Att BRFn säljer hennes lägenhet och behåller vinsten själva?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in