2026-09-25, 08:21
Medlem
https://postimg.cc/WtSQSKNp

vid t.ex. rondell om man ska rakt över, lyfter man armen rakt upp för att visa att man ska korsa vägen, en variant kan vara snett/fram upp eller att man viftar mellan vågrätt åt sidan och lodrätt uppåt. bilden är AI och inte helt bra men ni fattar poängen, tänk att det också går en cykelväg till höger som cyklisten kan välja mellan

jag brukar idag peka rakt fram i bröstets riktning men de bakom ser inte det så jag föreslår detta tecken

en variant kan vara med knuten näve som signalerar att man cyklar i hög hastighet

min erfarenhet av bilister är att om man bara är förutsägbar och tydligt i tid signalerar så är det aldrig problem, antingen accelererar de lite för att köra om dig eller bromsar lite mer i en rondell/korsning som de ändå måste sakta ner i

är detta en bra eller dålig idé? har ni andra förslag för tecken?
Citera
2026-09-25, 08:29
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jättebra, ju fler fåniga och förnedrande signaler & gester som vi kan få cykelpajaserna att utföra är naturligtvis av godo.
Citera
2026-09-25, 08:29
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Om man inte ger tecken så ska man rakt fram. Samma som när man kör bil.
Citera
2026-09-25, 08:31
Medlem
Ja det låter som en bra idé, och bilisterna i rondellen bör svara med samma tecken för att signalera att de ser honom
Citera
2026-09-25, 08:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin

vid t.ex. rondell om man ska rakt över, lyfter man armen rakt upp för att visa att man ska korsa vägen, en variant kan vara snett/fram upp eller att man viftar mellan vågrätt åt sidan och lodrätt uppåt. bilden är AI och inte helt bra men ni fattar poängen, tänk att det också går en cykelväg till höger som cyklisten kan välja mellan

jag brukar idag peka rakt fram i bröstets riktning men de bakom ser inte det så jag föreslår detta tecken

en variant kan vara med knuten näve som signalerar att man cyklar i hög hastighet

min erfarenhet av bilister är att om man bara är förutsägbar och tydligt i tid signalerar så är det aldrig problem, antingen accelererar de lite för att köra om dig eller bromsar lite mer i en rondell/korsning som de ändå måste sakta ner i

Det ser ut som cyklisten hälsar på någon så det kommer inte fungera

Cyklister som ger tecken om dom ska svänga har jag inte sett på många år men var vanligt att man såg på 80 talet

Då hade det varit bättre om det blev lag på blinkers på cyklar men det skulle inte bli använt och vem skulle hålla koll på att den lagen följs, ingen

Så nej jag tycker att en hälsade cyklist skulle inte fungera som tecken att cykla rakt fram
Citera
2026-09-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Om man inte ger tecken så ska man rakt fram. Samma som när man kör bil.

tänk en cykelväg som svänger höger längs en rondell och man kan även korsa över rondellen, att "cykla rakt fram" på cykelvägen är då att svänga höger, ingen cyklist signalerar sväng på en cykelväg som svänger, precis som en bilist inte blinkar i en kurva
Citera
2026-09-25, 08:57
Medlem
-Hengpung-s avatar
Bilar kan väl börja tuta också inför rondeller vilken avfart de ämnar ta?

1 tut för första utfarten.
2 tut för andra utfarten.
3 tut för tredje utfarten.

Då vet alla exakt vad som är på gång och ingen behöver längre använda blinkers.
Citera
2026-09-25, 09:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin

Handen rakt upp betyder stanna när man cyklar i klunga om jag minns rätt.

Handen rakt upp med rörelse framåt och bakåt, betyder att man skall rakt fram.
Citera
2026-09-25, 09:15
Medlem
solstrålars avatar
Alldeles för jobbigt, väldigt få kommer släppa styret sådär och orka sträcka upp handen rakt i luften. Speciellt är ju detta en övning många äldre inte ens klarar av stillastående.

Kommer också riskera folk vinglar till och slår i lågt grenverk.

Folk kommer vara dåliga på att få till en rakt lodrät uppsträckning pga hur armleden funkar så det kommer resultera i att cyklisterna istället gör en heil Hitler snett fram innan rondell.

Idioti och kommer aldrig funka!
Senast redigerad av solstrålar 2026-09-25 kl. 09:17.
Citera
2026-09-25, 09:53
Medlem
DonaldBidens avatar
Tänker mig rakt ut, vinklat något uppåt med handflatan nedåt.
Citera
2026-09-25, 10:01
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Tänker mig rakt ut, vinklat något uppåt med handflatan nedåt.

En syn för gudarna, en hel jobbpendlar-klunga som heilar hela vägen ut i en rondell.

Folkhälsa, snygga lår, och tysk hälsning på väg till jobbet
Citera
2026-09-25, 10:04
Medlem
Tycker en cyklist ska ha båda händerna på styret, speciellt vid korsningar
och övergångar så de hinner eventuellt bromsa/styra utan utifall olyckan
(bilen) skulle göra något dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera