2026-09-24, 23:50
Medlem
Mechilas avatar
Jag har sett att det startats ungefär sjuttioelva trådar om Mohamed Ali de senaste dagarna, så jag tänkte bidra med en till fast under Musik.

Jag syftar alltså på KSMB:s låt "Muhammad Ali" från EP:n Bland tomtar och troll från 2020.

Helt plötsligt känns det som att låttiteln dyker upp överallt och jag kom på mig själv med att nynna på den. Det kan inte vara många punkband som flera år senare råkar få en låttitel som känns märkligt dagsaktuell. 🤷🏿‍♂️

Tycker ni att låten känns annorlunda i dag, eller är det bara jag som läser in för mycket i den? 🥹

Har ni fler exempel på låtar som fått ett helt nytt liv bara för att verkligheten råkat komma ikapp titeln?

🙏🌈💖
Citera
2026-09-25, 03:50
Medlem
Riksreptilens avatar
Vi får se om somalierna i Dalarna griper till vapen nynnande på den franska klassikern ev i svensk översättning.

" Upp, trälar uti alla stater,
som hungern bojor lagt uppå.
Det dånar uti rättens krater,
snart skall utbrottets timma slå.
Störtas skall det gamla snart i gruset.
Slav, stig upp för att slå dig fri!
Från mörkret stiga vi mot ljuset,
från intet allt vi vilja bli!

|:Upp till kamp emot kvalen!
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär! "

En rätt söt version:
https://youtu.be/-hQve0TCVH0?si=W9EQoO8Div060pa3
Citera
2026-09-25, 06:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du gamla du fria.
Vår nationalsång har det blivit nära på rasistiskt att sjunga då många blir kränkta när det inte är deras nationalsång.
Om sverige vinner guld i framtiden i någon sport så kommer man köra ett potpurri av flera nationalsånger för att inte stöta sig.
Citera
2026-09-25, 06:43
Medlem
Magnus Ugglas punkklassiker "Mitt liv" lyssnar nog ingen till vänster på i dag skulle jag tro.

Filmer är dock intressantare än musik på det här området, tänker direkt på Jack Nicholson och Tom Cruises "På heder och samvete (A Few Good Men)" som väl inte får visas på SVT numera eftersom Jacks borderspeech från vittnesbåset visat sig ha mycket bättre livslängd och nu är det han som är the good guy.
Citera
2026-09-25, 09:40
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du gamla du fria.
Vår nationalsång har det blivit nära på rasistiskt att sjunga då många blir kränkta när det inte är deras nationalsång.
Om sverige vinner guld i framtiden i någon sport så kommer man köra ett potpurri av flera nationalsånger för att inte stöta sig.

Det där är faktiskt ett riktigt bra exempel på en låt som redan fått en helt ny innebörd. 🙂‍↕️

Rukorna gjorde ju en ganska uppseendeväckande version av Du gamla, du fria för många år sedan. Den visar rätt tydligt hur samma melodi kan få en helt annan laddning beroende på vilken text och vilket sammanhang den hamnar i. 🤗

Känns klockren idag: Rukorna - "Folkmelodi"

🙏💖🌈
Citera
2026-09-25, 09:54
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vi får se om somalierna i Dalarna griper till vapen nynnande på den franska klassikern ev i svensk översättning.

" Upp, trälar uti alla stater,
som hungern bojor lagt uppå.
Det dånar uti rättens krater,
snart skall utbrottets timma slå.
Störtas skall det gamla snart i gruset.
Slav, stig upp för att slå dig fri!
Från mörkret stiga vi mot ljuset,
från intet allt vi vilja bli!

|:Upp till kamp emot kvalen!
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär! "

En rätt söt version:
https://youtu.be/-hQve0TCVH0?si=W9EQoO8Div060pa3

Internationalen känns nästan religiös men det är kanske inte så märkligt, versionen du länkade uppskattades.

Hittade en amerikansk version av "Enhetsfrontsång": The American People’s Front - American Nationalist Song

Lite kul att svenska NMR dyker upp i videon. 🥹
Citera
2026-09-25, 10:27
Medlem
'Tain't No Sin (engelsk eller amerikansk slagdänga som har närmare 100 år på nacken nu) har fått en ny underton i och med klimatförändringarna som väl ingen hade en aning om när låten skrevs.
Citera
2026-09-25, 10:47
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du gamla du fria.

Vet inte varför jag råkade ha dig på huvudet nu när jag var ute och rökte...

Det var hemskt, först började jag på något skumt sätt få associationen Robban Brobergs Jag älskar ditt helvete, men det är inte det värsta...

Man ska fanken inte tro att några få bloss lämnar en oberörd. Kom att tänka på Jeepstarrs "Vägsjäl", det är ingen låt jag vill ha förknippad med dig.

En så djup låt kan ju liksom inte förknippas med en Vit-Brandbil.

Annars så kom jag apropå nationalism att tänka på Pluton Sveas "Den Evige" som kommit i en ny, mindre punkig och modernare version.

Historiens Dom - "Den Evige"

Nu vill jag inte vara sån...

Men det är fan inte många i SD som är blonda och blåögda längre, vilket man nästan blir smärtsamt påmind om.

2:22 in i låten kan man undra om påståendet är ett Europa för alla eller ett Europa för Allah?

Jag ska inte lägga orden i någons mun, men vem är "Den Evige", vilka är Jimmie Åkezzonz?

Där kan man snacka om en låt som får en lite annan betydelse 30 år efter att den skrevs isåfall.

🥰🌈🥹
Citera
2026-09-25, 11:08
Medlem
Mechilas avatar
Men vad ska man egentligen säga om Allyawans:
"Samma som mig"
? 😊

Den känns nästan lite profetisk när man kollar på videon och tänker hur det ser ut idag jämfört med 90-talet. Många här på Flashback kommer säkert identifiera sig med den framöver, vem vet? 🥹

Allt känns lite upp och ner vänt. 🙃

🙏💖🌈
Citera
2026-09-25, 11:42
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelsexuell
Magnus Ugglas punkklassiker "Mitt liv" lyssnar nog ingen till vänster på i dag skulle jag tro.

Filmer är dock intressantare än musik på det här området, tänker direkt på Jack Nicholson och Tom Cruises "På heder och samvete (A Few Good Men)" som väl inte får visas på SVT numera eftersom Jacks borderspeech från vittnesbåset visat sig ha mycket bättre livslängd och nu är det han som är the good guy.

Den låten har gått helt under radarn för mig men är definitivt tänkvärd. 🥺
"Jag är helt kulturbefriad,
jag är utan identitet,
jag orkar inte titta bakåt,
jag vågar inte va profet.
Det är jag som ränner gatlopp,
det är jag som är framtidens hopp,
men som det känns i dag,
så kommer nittio aldrig opp."
Här hade jag tänkt mig en glad tråd i och med Mohamed Alis framgångar (måtte han inte vara skyldig till att ha köpt röster), en liten solskenshistoria mitt i det mörka. 🥹

Gillar låten massor och avslutar man sviten av låtar som lagts upp med Kjell Höglunds "Domens Dag" är man nog hemma. 🙏

💖🌈🥰
Citera
2026-09-25, 14:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelsexuell

Den gick på TV härom dagen. Såg den för flera år sedan och noterade samma sak. Jacks tal var spot on och Cruises rollkaraktär var så uppenbart aktivistisk. Hollywood påverkar/påverkade vad folk ska tycka. De lyckades få med en klen men framställt intelligent jude också som talade om "förintelsen" och hur synd det var om människor som ingen stöttade. De nämnde inget om Palestina/Gaza.
Citera
Igår, 08:44
Medlem
"Allah Allah" av punkbandet Rövsvett släpptes 1990 och kritiserade religionen islam och dess intolerans. Tvivlar på att den numera ingår i deras repertoar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in