Citat:
Yep, du räknas till de som medvetet parasiterar på samhället, om du aktivt skpr dig på delar avsedda för andra. En person som nu försöker vifta bort svaret. Du har ju redan erkänt att du vet att du parkerar där på felaktiga skäl, därför vet du om vad som krävs för att stå där.
Åk du helikopter och njut av livet eller vad du nu gör, men ha med dig att du är med och skapar förfallet och det kallare klimatet i Sverige.
Åk du helikopter och njut av livet eller vad du nu gör, men ha med dig att du är med och skapar förfallet och det kallare klimatet i Sverige.
Så vilka lagar bryter jag om jag står på en familjeparkering….?
Kan du påvisa lagtext….?
Vad är kravet för att man ska få stå på en parkeringsruta märkt som familjeparkering?
Ta dig sen en funderare på om jag nånsin skrivit hur många och vad som färdas i min bil när jag parkerar på familjeparkering…?
Citat:
Rent juridiskt får vem som helst parkera på familjeparkeringarna vid Willys och andra mataffärer, även om du kör ensam utan barn.
Skylten för familjeparkering är nämligen inte ett officiellt vägmärke i Transportstyrelsens regler. Det rör sig istället om en frivillig service och en stark rekommendation från butiken för att underlätta för barnfamiljer. Du kan därför inte få böter enligt svensk lag bara för att du saknar barn i bilen.
Detta gäller i praktiken:
Tanken bakom platserna: De är extra breda för att föräldrar ska kunna öppna bildörrarna ordentligt för att lyfta i och ur barnstolar, barnvagnar och handla på ett trafiksäkert sätt.
Inga tillstånd krävs: Till skillnad från en handikapplats (där du måste ha ett officiellt parkeringstillstånd för rörelsehindrade) krävs inget tillstånd för en familjeparkering.
Butikens övriga regler gäller: Även om du står på en familjeplats måste du följa parkeringens generella regler, som att använda P-skiva eller registrera parkeringen i en app om skyltningen kräver det.
Kort sagt sätter din egen moral gränsen. Även om det är fritt fram för alla, uppmanar butikerna ensamåkande att lämna platserna fria till de som faktiskt har småbarn med sig.
Skylten för familjeparkering är nämligen inte ett officiellt vägmärke i Transportstyrelsens regler. Det rör sig istället om en frivillig service och en stark rekommendation från butiken för att underlätta för barnfamiljer. Du kan därför inte få böter enligt svensk lag bara för att du saknar barn i bilen.
Detta gäller i praktiken:
Tanken bakom platserna: De är extra breda för att föräldrar ska kunna öppna bildörrarna ordentligt för att lyfta i och ur barnstolar, barnvagnar och handla på ett trafiksäkert sätt.
Inga tillstånd krävs: Till skillnad från en handikapplats (där du måste ha ett officiellt parkeringstillstånd för rörelsehindrade) krävs inget tillstånd för en familjeparkering.
Butikens övriga regler gäller: Även om du står på en familjeplats måste du följa parkeringens generella regler, som att använda P-skiva eller registrera parkeringen i en app om skyltningen kräver det.
Kort sagt sätter din egen moral gränsen. Även om det är fritt fram för alla, uppmanar butikerna ensamåkande att lämna platserna fria till de som faktiskt har småbarn med sig.
Notera att jag ALDRIG skulle få för mig att parkera på en handikapparkering och lämna bilen utan tillsyn.
Någon enstaka gång har jag stannat mycket kort på sådan parkering och gått rätt över gatan för att t ex lägga nåt i en postlåda, eller köpa nåt i en kiosk etc, då med uppsikt så jag kan flytta bilen direkt om jag skulle se någon med H-tillstånd som spanar efter plats.
Jag däremot varslat P-vakt eller polis när jag sett andra utan tillstånd parkera på sådan plats.