2026-09-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Yep, du räknas till de som medvetet parasiterar på samhället, om du aktivt skpr dig på delar avsedda för andra. En person som nu försöker vifta bort svaret. Du har ju redan erkänt att du vet att du parkerar där på felaktiga skäl, därför vet du om vad som krävs för att stå där.

Åk du helikopter och njut av livet eller vad du nu gör, men ha med dig att du är med och skapar förfallet och det kallare klimatet i Sverige.

Så vilka lagar bryter jag om jag står på en familjeparkering….?
Kan du påvisa lagtext….?

Vad är kravet för att man ska få stå på en parkeringsruta märkt som familjeparkering?

Ta dig sen en funderare på om jag nånsin skrivit hur många och vad som färdas i min bil när jag parkerar på familjeparkering…?

Citat:
Rent juridiskt får vem som helst parkera på familjeparkeringarna vid Willys och andra mataffärer, även om du kör ensam utan barn.

Skylten för familjeparkering är nämligen inte ett officiellt vägmärke i Transportstyrelsens regler. Det rör sig istället om en frivillig service och en stark rekommendation från butiken för att underlätta för barnfamiljer. Du kan därför inte få böter enligt svensk lag bara för att du saknar barn i bilen.

Detta gäller i praktiken:
Tanken bakom platserna: De är extra breda för att föräldrar ska kunna öppna bildörrarna ordentligt för att lyfta i och ur barnstolar, barnvagnar och handla på ett trafiksäkert sätt.

Inga tillstånd krävs: Till skillnad från en handikapplats (där du måste ha ett officiellt parkeringstillstånd för rörelsehindrade) krävs inget tillstånd för en familjeparkering.

Butikens övriga regler gäller: Även om du står på en familjeplats måste du följa parkeringens generella regler, som att använda P-skiva eller registrera parkeringen i en app om skyltningen kräver det.

Kort sagt sätter din egen moral gränsen. Även om det är fritt fram för alla, uppmanar butikerna ensamåkande att lämna platserna fria till de som faktiskt har småbarn med sig.

Notera att jag ALDRIG skulle få för mig att parkera på en handikapparkering och lämna bilen utan tillsyn.
Någon enstaka gång har jag stannat mycket kort på sådan parkering och gått rätt över gatan för att t ex lägga nåt i en postlåda, eller köpa nåt i en kiosk etc, då med uppsikt så jag kan flytta bilen direkt om jag skulle se någon med H-tillstånd som spanar efter plats.

Jag däremot varslat P-vakt eller polis när jag sett andra utan tillstånd parkera på sådan plats.
Citera
2026-09-29, 00:09
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Har hänt mer ännen gång att jag kommit ut från ett köpcenter och upptäckt att nån med fin Porsche eller annat blankt och dyrt har valt att parkera på samma sätt bredvid min sommarbil, och vi spontant bytt blickar och hälsat med en diskret nick på varandra som att vi båda förstod varför vi parkerat som vi gjort. Som själsfränder, typ….

Citat:
Så vilka lagar bryter jag om jag står på en familjeparkering….?
Kan du påvisa lagtext….?

Vad är kravet för att man ska få stå på en parkeringsruta märkt som familjeparkering?

Ta dig sen en funderare på om jag nånsin skrivit hur många och vad som färdas i min bil när jag parkerar på familjeparkering…?

Måste det stå i lagen för att du ska kunna visa respekt och hänsyn. Det faktum att du kräver det visar ju bara på att du är just en sådan människa jag beskriver.

Men visst jag kan ha fel. Om du färdas i din bil med en familj med småbarn och är i behov av familjeparkering ska du självklart kunna stå där.
Citera
2026-09-29, 08:23
Medlem
Rumpkorvens avatar
Det är så många i den här tråden som hycklar. De hoppar på ts för att han står på en familjeparkeringsruta. Men jag LOVAR att dessa personer som anklagar ts även gör annat som är mycket mer omoraliskt än så. Så de borde hålla käften.
Citera
2026-09-29, 08:51
Medlem
Citat:
Måste det stå i lagen för att du ska kunna visa respekt och hänsyn. Det faktum att du kräver det visar ju bara på att du är just en sådan människa jag beskriver.

Men visst jag kan ha fel. Om du färdas i din bil med en familj med småbarn och är i behov av familjeparkering ska du självklart kunna stå där.

Det första stycket du citerade ovan har inget med familjeparkering att göra….

Så bara för att det händer att jag väljer familjeparkering så dömer du mig, helt utan att känna mig, för att vara….

Citat:
Yep, du räknas till de som medvetet parasiterar på samhället, om du aktivt skpr dig på delar avsedda för andra. En person som nu försöker vifta bort svaret. Du har ju redan erkänt att du vet att du parkerar där på felaktiga skäl, därför vet du om vad som krävs för att stå där.

Åk du helikopter och njut av livet eller vad du nu gör, men ha med dig att du är med och skapar förfallet och det kallare klimatet i Sverige.

Hur vet du att jag inte vid samma tillfälle kan ha hjälpt gamlingar inne i butiken, kanske hjälpt dem in/ut ur butiken?
Eller hjälpt personalen om nån i butiken är stökig eller snattar?

Eller hur vet du att jag generellt sett inte skulle vara känd för att vid behov vara just väldigt hjälpsam mot mina medmänniskor, oavsett etniskt ursprung religion eller hudfärg….?

Du har ingen annan kunskap om hur jag är som person i vardagen eller på jobb, men dömer mig för att vara nåt patrask som förstör landet, enbart för att det händer att jag nyttjar familjeparkering som inte går emot någon juridik

Du dömde mig dessutom rakt av utan att klara av att läsa och förstå vad jag skrev, och utan att ens förstå vad som räknas som en familj….

Snacka om att du dömer folk utifrån dina egna fördomar…..

Hur menar du att markeringen på t ex skylt eller i aktuell P-ruta skall tolkas…?
Om det t ex står i text Familje Parkering. Vad menar du gäller då? Definitionen på familj, eller vad du tycker är en familj? Om nån annan tycker din definition på familj är fel, vem har då rätt?

Om det istället är målat en stiliserad bild av mamma pappa barn, vad menar du gäller då?
Om det t ex är två barn tecknade, får de med bara ett barn parkera där…?
Får en mor eller far parkera där med sitt barn, även om mor inte är med?
Om det är även en hund tecknad, får familj med två barn men utan hund parkera där?
Får en mor med två barn på 17 år parkera där?
Om det kommer två bilar till aktuell parkering, den ena med två barn på 8 år, och den andra med 4 barn på 4 år, vem av dem menar du ska få rutan då?

Det är idag betydligt svårare att få tillstånd för handikapparkering, så hur ställer du dig till om det en äldre ensam person utan barn och uppenbart har besvär med att röra sig och väljer en familjeparkering för att lättare t ex få ut sin rullator, eller bara mer plats och kortare väg till entrén? Kommer du att kasta skit på den personen med och hävda att de parasiter och förstör Sverige…?

Så hur strikt ska vi tolka trafikskyltar eller en butiks skyltar eller markeringar för parkering? Ska vi följa det juridiska, alltså vad lagar säger, eller ska vi följa strikt vad skyltarna visar….?
Ska vi vara så strikta att vi tolkar en varningskylt för vilt som att älgarna bara kommer från höger…?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-09-29 kl. 09:00.
Citera
2026-09-29, 09:17
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Det första stycket du citerade ovan har inget med familjeparkering att göra….

Så bara för att det händer att jag väljer familjeparkering så dömer du mig, helt utan att känna mig, för att vara….

Hur vet du att jag inte vid samma tillfälle kan ha hjälpt gamlingar inne i butiken, kanske hjälpt dem in/ut ur butiken?
Eller hjälpt personalen om nån i butiken är stökig eller snattar?

Eller hur vet du att jag generellt sett inte skulle vara känd för att vid behov vara just väldigt hjälpsam mot mina medmänniskor, oavsett etniskt ursprung religion eller hudfärg….?

Du har ingen annan kunskap om hur jag är som person i vardagen eller på jobb, men dömer mig för att vara nåt patrask som förstör landet, enbart för att det händer att jag nyttjar familjeparkering som inte går emot någon juridik

Du dömde mig dessutom rakt av utan att klara av att läsa och förstå vad jag skrev, och utan att ens förstå vad som räknas som en familj….

Snacka om att du dömer folk utifrån dina egna fördomar…..

Hur menar du att markeringen på t ex skylt eller i aktuell P-ruta skall tolkas…?
Om det t ex står i text Familje Parkering. Vad menar du gäller då? Definitionen på familj, eller vad du tycker är en familj? Om nån annan tycker din definition på familj är fel, vem har då rätt?

Om det istället är målat en stiliserad bild av mamma pappa barn, vad menar du gäller då?
Om det t ex är två barn tecknade, får de med bara ett barn parkera där…?
Får en mor eller far parkera där med sitt barn, även om mor inte är med?
Om det är även en hund tecknad, får familj med två barn men utan hund parkera där?
Får en mor med två barn på 17 år parkera där?
Om det kommer två bilar till aktuell parkering, den ena med två barn på 8 år, och den andra med 4 barn på 4 år, vem av dem menar du ska få rutan då?

Det är idag betydligt svårare att få tillstånd för handikapparkering, så hur ställer du dig till om det en äldre ensam person utan barn och uppenbart har besvär med att röra sig och väljer en familjeparkering för att lättare t ex få ut sin rullator, eller bara mer plats och kortare väg till entrén? Kommer du att kasta skit på den personen med och hävda att de parasiter och förstör Sverige…?

Så hur strikt ska vi tolka trafikskyltar eller en butiks skyltar eller markeringar för parkering? Ska vi följa det juridiska, alltså vad lagar säger, eller ska vi följa strikt vad skyltarna visar….?
Ska vi vara så strikta att vi tolkar en varningskylt för vilt som att älgarna bara kommer från höger…?

Återigen, din irritation verkar visa att jag träffat en öm punkt.

Frågan är egentligen ganska simpel. Och då du ändå verkar kunna föra någon form av resonemang borde du kunna förstå vem den avsedda platsen är till för. Ställer du dig där utan behov, är du en person som tar från de som har behov, dvs en av de som gör samhället sämre.

Om du nu inte gör det finns det ju inget problem?
Citera
2026-09-29, 09:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är så många i den här tråden som hycklar. De hoppar på ts för att han står på en familjeparkeringsruta. Men jag LOVAR att dessa personer som anklagar ts även gör annat som är mycket mer omoraliskt än så. Så de borde hålla käften.
Vet inte varför dom fått så ont i röven av detta men vi är ett par som parkerar på familjeparkeringen av andra orsaker än att ha barn i bilen

Plötsligt ömmar det där bak och vi blir genast måltavla för tillrättavisning och personangrepp men ingen av dessa ömma personer kan informera vad man ska göra istället om man har svårt att gå, stor bil, vanlig parkeringsruta som är för liten så man kan inte komma in eller ur bilen, blir bara mer tjaffs och inget hur man ska göra istället
Citera
2026-09-29, 09:37
Medlem
brianmolkos avatar
De är ju till för barnvagnar osv, mer plats?

Kanske du tjockis måste kunna komma ut ?
Citera
2026-09-29, 09:48
Medlem
Citat:
Återigen, din irritation verkar visa att jag träffat en öm punkt.

Frågan är egentligen ganska simpel. Och då du ändå verkar kunna föra någon form av resonemang borde du kunna förstå vem den avsedda platsen är till för. Ställer du dig där utan behov, är du en person som tar från de som har behov, dvs en av de som gör samhället sämre.

Om du nu inte gör det finns det ju inget problem?

Nja, nu var det väl i alla fall du som reste ragg mot mig först….? Så vem visade prov på irritation då menar du…?

Vilka behov är det krav på att man skall ha för att få nyttja en familjeparkering som ger mer utrymme och ligger närmare en entré?

Du undvek att svara på hur du skulle döma en t ex ensam äldre delvis rörelsebegränsad person som väljer familjeparkering för att det ger denne mer utrymme och trygghet, och inte som inte lyckats få H-tillstånd, eller väljer familjeparkering för att det redan är upptaget på H-platserna? Skulle du kasta skit på den personen med….?
Citera
2026-09-29, 10:01
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Nja, nu var det väl i alla fall du som reste ragg mot mig först….? Så vem visade prov på irritation då menar du…?

Vilka behov är det krav på att man skall ha för att få nyttja en familjeparkering som ger mer utrymme och ligger närmare en entré?

Du undvek att svara på hur du skulle döma en t ex ensam äldre delvis rörelsebegränsad person som väljer familjeparkering för att det ger denne mer utrymme och trygghet, och inte som inte lyckats få H-tillstånd, eller väljer familjeparkering för att det redan är upptaget på H-platserna? Skulle du kasta skit på den personen med….?

Så du kommer med bortförklaringar igen? Kan du tänka för dig själv, och har samvete är det inte en svår fråga?

Och att ställa rörelsehindrade mot barnfamiljer är ju ett jättebra sätt att flytta fokus från dig själv? Är du i behov då du är rörelsehindrad?

Det jag visar agg emot är att du aktivt verkar vilja missförstå vad skyltningen innebär. Och människor som förstår men väljer att komma med halmgubbar eller flytta fokus från problemet är ju ett bevis på att de vet om att de är något som görs fel. Och dessa människor är en del i varför samhällets tillit är på förfall.

Är det verkligen så svårt att förstå?
Citera
2026-09-29, 10:24
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
De är ju till för barnvagnar osv, mer plats?

Kanske du tjockis måste kunna komma ut ?
Jag vill stå nära ingången och jag vill inte att någon slår upp sin bildörr på min bil. Det måste väl räcka som anledning?
Citera
2026-09-29, 11:04
Medlem
Jag brukar ställa min lådcykel på familjeparkeringen, vilket leder till att folk tittar, men jag gör ju inget fel, ungarna är ju med på cykeln.
Citera
2026-09-29, 11:44
Medlem
Månsans avatar
Breda, fina platser som jag gärna parkerar på, mindre risk att få bilen kvaddad genom dörruppslag. Nära ingången, kort väg att kånka grejer, påsar och jox. ”Jag ska hämta ett knattelag i fotboll” säger man om någon beskäftig jävel kommer med synpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in