2026-09-24, 13:26
Medlem
Ajogens avatar
EU removes two oligarchs reputedly close to Putin from sanctions list

The sanctions will now be renewable every three years, rather than every six months, as had been the case since the full-scale invasion of Ukraine started in February 2022.

However, two names were missing from the list. European officials decided to remove the oligarchs Alisher Usmanov and Mikhail Fridman from their sanctioned persons list. Both are reputedly close to Russian leader Vladimir Putin, though they have consistently denied it. Since the start of the war, both have worked hard to escape these restrictions. Now that their names are off the list, they will be able to access their assets again and should also regain the ability to travel within Europe.

Ukraina är självfallet missnöjda med det här. Vad är skälet att man skonar dessa två från sanktioner?

EU skickade nyss ett enormt ekonomiskt paket till Ukraina för att hjälpa dem i kriget.

Ukraine support: Council approves payment of nearly €3 billion and welcomes Norway’s financial contribution

Det känns väldigt kontraproduktivt att föra ett ekonomiskt krig mot Ryssland samtidigt som man släpper in pengar till landet.

Jag vet inte särskilt mycket om dessa två men det man skummat igenom pekar tydligt på att de är väldigt nära Putin och sanktionerna som lyfts för dem kommer hjälpa Ryssland att finansiera kriget i Ukraina.

Hur kommer det sig att EU tar denna handling? EU har utlovat att knäcka den ryska krigsmaskinen med ekonomiska medel, att lyfta sanktionerna på dessa två tycks gå stick i stäv med det.

- Är det energibrist som tryter, EU har ett beroende av rysk olja och gas?

- Korruption eller kompromat av ledare i EU?

- Är det EUs mål att hålla kriget vid liv av något skäl?
Senast redigerad av Ajogen 2026-09-24 kl. 13:36.
Citera
2026-09-24, 13:30
Medlem
BombaySaphires avatar
En Swexit börjar bli mer och mer akut.
Citera
2026-09-25, 00:57
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad är skälet att man skonar dessa två från sanktioner?

Det var en deal för att frige Franska medborgare och en från Azerbaijan. Det var alltså Frankrike som pushade för det här.

Jag tycker det ser mera ut som att judar i Frankrike hjälper judar i Ryssland. Det är alltså Ryssland som blir lurad här.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-09-25 kl. 01:08.
Citera
2026-09-25, 11:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det var en deal för att frige Franska medborgare och en från Azerbaijan. Det var alltså Frankrike som pushade för det här.

Jag tycker det ser mera ut som att judar i Frankrike hjälper judar i Ryssland. Det är alltså Ryssland som blir lurad här.
Vad är det för folk som suttit fängslade? Jag har svårt att föreställa mig att man gör en sådan deal över brottslingar.
Citera
2026-09-25, 13:14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad är det för folk som suttit fängslade? Jag har svårt att föreställa mig att man gör en sådan deal över brottslingar.

En av dessa är Martin Ryan.

https://www.bbc.com/news/articles/cwp84rrrymd0o

som suttit inne Azerbaijan, alltså inte Ryssland. Martin Ryan åkte dit på 10 år för spioneri.

Detta är konstigt så jag misstänker att dessa personer är av en speciell börd eller har starka band till dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in