Citat:
Att detta kommer kritiseras av JO, eller att Statens ansvarsnämnd kanske utdelar en varning, ser jag som högst troligt. Men att han skulle avskedas ser jag som helt uteslutet.
För att illustrera detta kan jag nämna den gamla lagmannen i Värmlands Tingsrätt. Han åkte dit för grovt rattfylleri efter att ha kört med 0,15 promille i blodet. Han blev inte avskedad, utan omplacerades till annan tingsrätt. Där slutade det med att en stor rättegång fick tas om då den nämnda domaren misstänktes ha varit berusad. Inte heller efter detta avskedades lagmannen, utan har nyligen arbetat på Hovrätten över Skåne och Blekinge.
Det finns en dom från 2014 där både Högsta Domstolen, och Statens ansvarsnämnd, ansåg det befogat att avskeda en rådman på Ångermanlands Tingsrätt. Detta efter att rådmannen begått 14(!) tjänstefel då han expedierat/avkunnat domar för sent. Utöver detta hade han även negligerat flera arbetsuppgifter och brustit i närvaro på arbetsplatsen. Åren innan detta hade han dessutom under flera tillfällen kritiserats av JO p.g.a bristande handläggning, samt fått en varning från Statens ansvarsnämnd p.g.a att han stått för allvarliga brister i handläggningen av 16 mål.
/Vad drar du för slutsats av detta? Tror/tycker du fortfarande han skall avskedas, givet ovan nämnda?
För att illustrera detta kan jag nämna den gamla lagmannen i Värmlands Tingsrätt. Han åkte dit för grovt rattfylleri efter att ha kört med 0,15 promille i blodet. Han blev inte avskedad, utan omplacerades till annan tingsrätt. Där slutade det med att en stor rättegång fick tas om då den nämnda domaren misstänktes ha varit berusad. Inte heller efter detta avskedades lagmannen, utan har nyligen arbetat på Hovrätten över Skåne och Blekinge.
Det finns en dom från 2014 där både Högsta Domstolen, och Statens ansvarsnämnd, ansåg det befogat att avskeda en rådman på Ångermanlands Tingsrätt. Detta efter att rådmannen begått 14(!) tjänstefel då han expedierat/avkunnat domar för sent. Utöver detta hade han även negligerat flera arbetsuppgifter och brustit i närvaro på arbetsplatsen. Åren innan detta hade han dessutom under flera tillfällen kritiserats av JO p.g.a bristande handläggning, samt fått en varning från Statens ansvarsnämnd p.g.a att han stått för allvarliga brister i handläggningen av 16 mål.
/Vad drar du för slutsats av detta? Tror/tycker du fortfarande han skall avskedas, givet ovan nämnda?
Ja, utan tvekan med motiveringen från mitt förra inlägg.
Lagmannen från TR i Karlstad åkte dessutom dit för rattfylleri på väg till Uddevalla för att hjälpa till där och det hände på väg dit för första arbetsdagen. Om det stämmer att han arbetat på HovRn nyligen är det en smärre katastrof utifrån hur illa TRn i Karlstad skött sig med ärenden som Kevinfallet i Arvika, domaren som tog med sig en kvinna från krogen till fikarummet och diskuterade sextjänster där han tidigare dömt i ett fall där kvinnan sålt sex och naturligtvis rattfyllan men ibland har även domare personer som skyddar domarna trots att regelverket säger något annat. Ett väldigt tydligt exempel på skyddande av varandra inom rättsväsendet är hur advokatsamfundet under senare år blundat för hur advokater till gängkriminella förmedlat information från de till närstående trots förbud men det är någonting som vi kan diskutera i en annan tråd MEN visar hur man skyddar varandra.