2026-09-24, 03:24
Medlem
Riksreptilens avatar
Antagligen ingen fara då de nog bara var sugna på mer data att lära sig av.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/open-ai-hackade-myndighetssidor-i-australien

" Premiärminister Anthony Albanese säger att AI-botar, utvecklade av Open AI, tagit sig in i Australiens sjukförsäkringssystem Medicare och kommit åt ickeoffentliga filer.

Han säger att det var i somras som botarna tog sig in i en databas som innehåller medicinsk statistik. Botarna kom åt både offentliga och ickeoffentliga filer.

– Jag uttryckte Australiens stora oro. Jag framförde också min besvikelse över att det tog företaget alldeles för lång tid att informera regeringen, säger Albanese enligt ABC news."
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-09-24 kl. 03:26. Anledning: Stav el i rubrik
Citera
2026-09-24, 06:32
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

" Premiärminister Anthony Albanese säger att AI-botar, utvecklade av Open AI, tagit sig in i Australiens sjukförsäkringssystem Medicare och kommit åt ickeoffentliga filer.

Han säger att det var i somras som botarna tog sig in i en databas som innehåller medicinsk statistik. Botarna kom åt både offentliga och ickeoffentliga filer.

– Jag uttryckte Australiens stora oro. Jag framförde också min besvikelse över att det tog företaget alldeles för lång tid att informera regeringen, säger Albanese enligt ABC news."
Det finns flera sådana hacks nu, både från USA och även Kina. Vi borde nog ha en samlingstråd om detta fenomen.
Citera
2026-09-24, 07:56
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det finns flera sådana hacks nu, både från USA och även Kina. Vi borde nog ha en samlingstråd om detta fenomen.
Det låter nog klokt för även om de utvecklande firmorna fryser/lugnar ner utvecklingen efter att allas aktier kommit in på börsen kan f d anställda och andra nyfikna "testa" företag och offentliga datasystems säkerhet.
Citera
2026-09-24, 12:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Äh. Detta är bara marknadsföring. Open AI vill till varje pris sälja fler Kriminella Neurala Nätverk. Allt går att sälja med mördande reklam.

Citera
2026-09-24, 13:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

Gamla nyheter, det rapporterade BBC (radio) igår. Löjligt att nyheter dras med en halvdags lagg i vårt uppkopplade samhälle. (Antar att svenska nyhetskällor har del i "lagget"?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in