2026-09-24, 00:23
Medlem
Callebiltes avatar
En känd Tysk politiker sa ju att ju större lögn desto större chans att folk tror på den. Jag börjar fundera på om den största lögnen är att folk har chans att påverka saker genom val. Det känns som om den stora inriktningen redan är bestämd och oavsett vem som vinner valet så kommer saker som betyder något ändå att hända. För att hålla publiken trollbunden har man vissa småtricks som att parti vill höja skatt A och sänka skatt B medan motståndarna vill sänka skatt A och höja skatt B istället.. Men oavsett vem du röstar på kommer landet gå med i NATO/EU.. Införa EURO.. Starta krig mot X osv osv.. Dvs de verkligt stora inriktningarna i samhällsutvecklingen undanhålls för väljarna som bara får rösta om obetydliga saker.

Sedan har man lurat i befolkningen att de lever i en demokrati där makten utgår ifrån folket och att man under inga omständigheter får ta till politiskt våld (Vänstern undantaget då de hatar "höger extremt våld dvs allt våld som de själva inte utför.. AFA osv..). Att om man vill se en förändring måste det ske genom fredliga medel.. dvs man får rösta om det.. Samtidigt är hela systemet riggat men propaganda och vem som får synas i TV osv så att små partier som inte suger den osynlige ledarens *** får dålig exponering blir kallade bortkastade röster osv så de partierna kommer aldrig få tillräckligt med röster för att göra skillnad. SD var ju tvungna att kamma sig ordentligt och ändra ställning i många saker och tona ner andra saker innan de blev insläppta i "finrummet".

Ett parti kan lova X och Y och när de blir valda kan de skita helt i det och göra Z istället.. Visst det kan straffa sig lite i nästkommande val då oppositionen lovar P och Q men när de blir valda skiter de också i det och kör vidare på Z istället.. och de hålls aldrig ansvariga.

I vår grundlag står det att all makt skall utgå från folket men förutom några feta septumpiercade medelålders kvinnor med grava psykiska störningar har jag svårt att tro att det verkligen är folkets vilja att vi skall importera massa människor som inte delar våra värderingar, låta dem få massa bidrag utan motprestation, inte tvinga dem att integreras utan få behålla sina traditioner med barngifte osv osv.

Går det verkligen att rösta sig till förändring eller måste man ta till vapen för att få förändring på riktigt? Skulle vara intressant att veta hur ni ser på saken.
Citera
2026-09-24, 00:46
Medlem
Jo, jag kommer ihåg när de tvingade oss att gå med i EU utan någon omröstning. För jävligt. Och när vi röstade nej till Euron men de tvingade på oss det ändå.

…

Jag tycker visserligen att det borde ha skett en omröstning om Nato, men det var också ganska uppenbart att det skulle ha blivit Ja i en sådan omröstning.
Citera
2026-09-24, 01:34
Medlem
pn222jws avatar
Det anses som en sanning att ingen enskild intressent kan styra marknaden. Ekonomin är viktigare än politiken - men hela samhället består ändå inte bara av ekonomi. Nyliberalism kan alltså vara indirekt bra för samhällets välståndsförbättring - men innebär paradoxalt minimal politisk styrning. Går det att förbättra genom att formulera ett nytt politiskt alternativ? Ja, lite grann, om marknadsmekanismerna respekteras så att företagen själva anpassar sig.
Citera
2026-09-24, 01:41
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonfires_Down
Jo, jag kommer ihåg när de tvingade oss att gå med i EU utan någon omröstning. För jävligt. Och när vi röstade nej till Euron men de tvingade på oss det ändå.

…

Jag tycker visserligen att det borde ha skett en omröstning om Nato, men det var också ganska uppenbart att det skulle ha blivit Ja i en sådan omröstning.
Sverige har väl inte Euro?
Citera
2026-09-24, 03:31
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Sverige har väl inte Euro?

Vilken sällsynt viktigpetter-kommentar.

Du har väl ingen åsikt i övrigt, va?
Citera
2026-09-24, 08:04
Medlem
stilichos avatar
Givetvis går det att ändra saker genom val. Det låter mest som att du är sur för att andra inte tycker som du.

Sedan är det nuvarande demokratiska systemet givetvis gravt dysfunktionellt. Men det är en annan fråga. Och det motsäger inte att systemet är i grunden demokratiskt.
Citera
2026-09-24, 08:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Nej.
Gjorde det det genom val skulle vi inte få rösta.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2026-09-24 kl. 08:15.
Citera
2026-09-24, 09:35
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Vilken sällsynt viktigpetter-kommentar.

Du har väl ingen åsikt i övrigt, va?
Jag tycker att man ska veta vilken slags pengar man använder i landet man bor. Du tycker att det är viktig-petter?
Det får stå för dej då.
Citera
2026-09-24, 20:01
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonfires_Down

…

Jag anar din sarkasm och jag antar att du förstår att jag vet att vi inte har euro.. jag tog bara upp det som exempel på större saker som vi inte får rösta om..sedan kom jag på att vi faktiskt röstade om euron och nej sidan vann lol.. nåja..

Det med NATO är också ett exempel.. media körde en ordentlig skrämselkampanj.. Hade det varit omröstning idag är jag inte säker på att ja sidan hade vunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Givetvis går det att ändra saker genom val. Det låter mest som att du är sur för att andra inte tycker som du.

Sedan är det nuvarande demokratiska systemet givetvis gravt dysfunktionellt. Men det är en annan fråga. Och det motsäger inte att systemet är i grunden demokratiskt.
Tror många europeer känner att de inte fick rösta om massinvandringen tex. Extremt mycket i vår vardag bestäms från Bryssel idag och det får vi inte rösta om. Jag tror inte gemene man fattar hur mycket lagar de skiter ur sig där som påverkar vår vardag som i förlängningen leder till tex dyrare varor osv...

Nej jag är inte sur, jag är mest förundrad faktiskt. Vi gillar tydligen skjutningar o sprängningar o okontrollerad invandring, att dalta med kriminella och håna brottsoffer samt ber om ökade bränslepriser som naturligtvis inte bara drabbar de som pendlar till jobben utan det drabbar alla i form av dyrare varor här i Sverige. Folket har sagt sitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej.
Gjorde det det genom val skulle vi inte få rösta.
Lite så jag känner... Vi får rösta om skitsaker.. de gör hönor av fjädrar som de sedan står o tjafsar om i tv men saker som verkligen spelar roll får vi inte chans att rösta om.
Citera
2026-09-24, 20:04
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Tror många europeer känner att de inte fick rösta om massinvandringen tex. Extremt mycket i vår vardag bestäms från Bryssel idag och det får vi inte rösta om. Jag tror inte gemene man fattar hur mycket lagar de skiter ur sig där som påverkar vår vardag som i förlängningen leder till tex dyrare varor osv...

Nej jag är inte sur, jag är mest förundrad faktiskt. Vi gillar tydligen skjutningar o sprängningar o okontrollerad invandring, att dalta med kriminella och håna brottsoffer samt ber om ökade bränslepriser som naturligtvis inte bara drabbar de som pendlar till jobben utan det drabbar alla i form av dyrare varor här i Sverige. Folket har sagt sitt.

Klart man kan förundras över hur korkade människor är. Men det är inte odemokratiskt att populasen är idioter.

Vi har ett representativt demokratiskt system. Det är inte meningen att du eller någon annan ska få rösta om massinvandringen (hur nu en sådan omröstning skulle gå till). Det är dina valda representanter som sköter om sådana saker. Precis som det är dina valda representanter som utser EU-kommissionärer. Det är inte ett idealiskt system men det är inte odemokratiskt.
Citera
2026-09-24, 20:52
Medlem
HipToBeSquares avatar
Bara läs lite historia så har ni svaret direkt om det går att få till en riktig förändring med fredliga medel.
Citera
2026-09-24, 20:54
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Klart man kan förundras över hur korkade människor är. Men det är inte odemokratiskt att populasen är idioter.

Vi har ett representativt demokratiskt system. Det är inte meningen att du eller någon annan ska få rösta om massinvandringen (hur nu en sådan omröstning skulle gå till). Det är dina valda representanter som sköter om sådana saker. Precis som det är dina valda representanter som utser EU-kommissionärer. Det är inte ett idealiskt system men det är inte odemokratiskt.
På sätt och vis är det det.. För att bli vald representant behöver du typ 10000 röster som röstar på dig för att du säger att du ska göra A.. Sedan räcker det med en lobbyist och en pengapåse på 5000 för att du gör B istället när det kommer till kritan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in