2026-09-23, 23:05
Medlem
bithaxs avatar
Jag är lite sur på att vi kastade vår gamla familjedator för 20 år sedan. Det var en compaq presario (misstänker modell 5050) med cdrom, iomega zip och diskett.

Pentium II, 32 mb ram, och 8 Gb hdd.
Grafikkortet var ett ATI Rage med 8 Mb vram.
Har för mig att jag uppgraderade ram till 128 Mb och uppgraderade grafikkortet till ett Nvidia med 32 Mb vram som jag köpte på claes ohlsson. Och det var för att GTA 3 krävde minst 16 Mb vram.

Jag är sugen på att återskapa denna setup.
Men vet inte om det är värt att ge dig ut och jaga gamla trasiga compaq datorer på nätet. De är ganska bulkiga.

Jag vet att för äldre retro datorer, typ amiga osv så finna det moderna moderkort med FPGA emulering som man kan köpa. Men jag vet inte om det finns något liknande för Win98 eran av datorer?
Senast redigerad av bithax 2026-09-23 kl. 23:28.
Citera
2026-09-23, 23:12
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är lite sur på att vi kastade vår gamla familjedator för 20 år sedan. Det var en compaq presario (misstänker modell 5050) med cdrom, iomega zip och diskett.

Har för mig att jag uppgraderade ram till 128 Mb och uppgraderade grafikkortet till ett Nvidia med 32 Mb vram som jag köpte på claes ohlsson. Och det var för att GTA 3 krävde minst 16 Mb vram.

Men vet inte om det är värt att ge dig ut och jaga gamla trasiga compaq datorer på nätet. De är ganska bulkiga.

Jag vet att för äldre retro datorer, typ amiga osv så finna det moderna moderkort med FPGA emulering som man kan köpa. Men jag vet inte om det finns något liknande för Win98 eran av datorer?

Åfan, låter som en riktigt cool hemmadator. Själv hade jag en Compaq som var allt i ett och som hade windows 98 (95?) med återkommande blåruta och som man bäst kunde spamma aftonbladets chat med i mitten av 90-talet. Hade många coola mIRC-scripts också på den. Good times
Senast redigerad av Full-Retard 2026-09-23 kl. 23:15.
Citera
2026-09-24, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Till me about it..

När jag flyttade hemifrån hade vi ett extra sovrum över som jag kunde använda som datorrum. Där inne hade jag fyra datorer sparade som jag lekte med:

1. Vår första dator, en Pentium MMX 166mhz med ett Voodoo 3 2000 kort i.
2. Ett eget bygge med en Celeron 400mhz
3. Föräldrarnas Pentium II-dator
4. Mitt egna bygge med en Athlon K6-2

När jag flyttade hemifrån så orkade jag inte släpa med mig dem så de körde föräldrarna till tippen Mycket fin datorhistoria som försvann.

Kul idé att köpa ett retrobygge! Tror nog du får söka med ljus och lykta för att hitta något begagnat. Finns ju nya DOS-datorer att köpa (386/486 eran) men inte Windows95 vad jag vet?
Citera
2026-09-24, 08:51
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Till me about it..

När jag flyttade hemifrån hade vi ett extra sovrum över som jag kunde använda som datorrum. Där inne hade jag fyra datorer sparade som jag lekte med:

1. Vår första dator, en Pentium MMX 166mhz med ett Voodoo 3 2000 kort i.
2. Ett eget bygge med en Celeron 400mhz
3. Föräldrarnas Pentium II-dator
4. Mitt egna bygge med en Athlon K6-2

När jag flyttade hemifrån så orkade jag inte släpa med mig dem så de körde föräldrarna till tippen Mycket fin datorhistoria som försvann.

Kul idé att köpa ett retrobygge! Tror nog du får söka med ljus och lykta för att hitta något begagnat. Finns ju nya DOS-datorer att köpa (386/486 eran) men inte Windows95 vad jag vet?
Ett Voodoo 3, i en P1-dator?
But why?

Det är som att sätta ett 5080 i en i3 gen1.
Citera
2026-09-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ett Voodoo 3, i en P1-dator?
But why?

Det är som att sätta ett 5080 i en i3 gen1.
Ville spela Half-Life såklart!
Kan ha varit ett Voodoo 2 3000 också?
Citera
2026-09-24, 08:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ville spela Half-Life såklart!
Kan ha varit ett Voodoo 2 3000 också?
Det jag menar är att det är ett kort från 1999 - i en dator från 1993. Ett Voodoo 2 är rimligare.
Citera
2026-09-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det jag menar är att det är ett kort från 1999 - i en dator från 1993. Ett Voodoo 2 är rimligare.
Då var det nog ett Voodoo 2!

Mina föräldrar var, hur ska jag uttrycka mig.. inte speciellt intresserade av att man spelade på datorn. Den var ett "arbetsredskap och ingen leksak!". Men jag tjatade och tjatade. Någon ny dator var naturligtvis inte tänkbart, men däremot ett dedikerat grafikkort. Kommer så väl ihåg skillnaden, från att knappt kunnat starta HL och spela med typ 10 fps på hårdvaruacceleration (genom att minska storleken på spelfönstret till 1/4 av skärmen) till att allt flöt på och såg så mycket bättre ut!

En till rolig anekdot: Datorn hade från början en Cyrix-processor. Men jag hittade en datorn på skolan med en Pentium MMX-processor i, så en dag så gjorde jag ett litet "byte"
Senast redigerad av ladicius 2026-09-24 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in