2026-09-23, 19:44
Medlem
OliverCromwells avatar
S och C kommer att få som dom vill.

Det är det jag ser i min helt påhittad spåkula.

Hear me out:

Precis som Sossarna har kontakter inom Kyrkan, massmedia och myndigheter har de kontakter inom Valmyndigheten. Att det fuskas och att det sker oegentligheter i svenska val har alla med IQ över 80 förstått sedan länge.

Detta är så klart inget annat än ett koordinerat angrepp mot ett parti som nådde det största framgången i det här valet. +1,66% mest av alla i Riksdagen.

Men nu har V:s framgång blivit besudlat.

Nooshi kan inte längre komma till någon förhandlingsbord med hög svansföring. Nu blir det istället att försiktigt gå fram med mössan i hand.

V kommer att få igenom en del V-politik. Men de kommer inte att få några ministerposter, och de kommer inte att få vara med i någon regering. De kommer att få SD-behandlingen. Ett Vänster-Tidöavtal där S-MP-C-L sitter i regering med stöd av V.

Det kanske tar några talmansrundor innan vi kommer dit. Men det är där vi kommer att hamna till slut.

Vad tycker ni om min teori?
Citera
2026-09-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Hear me out:

Precis som Sossarna har kontakter inom Kyrkan, massmedia och myndigheter har de kontakter inom Valmyndigheten. Att det fuskas och att det sker oegentligheter i svenska val har alla med IQ över 80 förstått sedan länge.

Detta är så klart inget annat än ett koordinerat angrepp mot ett parti som nådde det största framgången i det här valet. +1,66% mest av alla i Riksdagen.

Nooshi kan inte längre komma till någon förhandlingsbord med hög svansföring. Nu blir det istället att försiktigt gå fram med mössan i hand.

V kommer att få igenom en del V-politik. Men de kommer inte att få några ministerposter, och de kommer inte att få vara med i någon regering. De kommer att få SD-behandlingen. Ett Vänster-Tidöavtal där S-MP-C-L sitter i regering med stöd av V.

Det kanske tar några talmansrundor innan vi kommer dit. Men det är där vi kommer att hamna till slut.

Inte alls otänkbart. Förutom att jag inte tror det var koordinerat/planerat. Och att de i en sån position inte kommer få igenom sina hjärtefrågor, i samma utsträckning som SD de facto fick igenom med Tidö.

Jag hoppas dock såklart vänstern lyckas förhandla genom sin politik. Men de är ju lite vingklippta av valfusk och antisemitiska stollar just nu. Tråkigt nog.
Citera
2026-09-23, 21:54
Medlem
DasspappretDNs avatar
Det kommer antagligen bli ett rödgrönt svar på Tidö där V likväl får igenom en del av sin symbolpolitik i utbyte mot att de inte får några ministerposter men får plats i kanslin och utskott som SD fått inom Tidö-ramen.

Och ja. Det är sex av åtta partier som drevar mot V just nu. MP sträcker inte ut så mycket av en hand heller till V för MP prioriterar att fjäska för S just nu mer.
Citera
Igår, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Det kommer antagligen bli ett rödgrönt svar på Tidö där V likväl får igenom en del av sin symbolpolitik i utbyte mot att de inte får några ministerposter men får plats i kanslin och utskott som SD fått inom Tidö-ramen.

Och ja. Det är sex av åtta partier som drevar mot V just nu. MP sträcker inte ut så mycket av en hand heller till V för MP prioriterar att fjäska för S just nu mer.

Jag tror ingen hjälper V eftersom de rödgröna tjänar på att de får skit. Det gör regeringsbildningen väldigt mycket lättare.
Citera
Igår, 07:09
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Jag tror ingen hjälper V eftersom de rödgröna tjänar på att de får skit. Det gör regeringsbildningen väldigt mycket lättare.

Hur blir det enklare menar du? S, C och MP har tillsammans bara 146 mandat.

Alla fyra rödgröna måste hålla ett ansikte utåt om att de är ett lag. Annars kraschar deras lövtunna majoritet. Att "oberoende socialdemokratiska" Aftonbladet kör krigsrubriker om kryssraketerna i Dalarna just nu hjälper inte precis.

V har satsat stenhårt mer än någonsin på att få ministerposter den här gången. Om nu V viker sig för storasyster S och sätter sig på läktaren igen som vanligt så kommer det stå V dyrt vid nyval eller 2030.
Senast redigerad av DasspappretDN Igår kl. 07:11.
Citera
Igår, 07:13
Medlem
Vad är det rimligaste scenariot som kommer hända närmaste dagarna?

Kommer Noshi avgå?
Citera
Igår, 07:17
Medlem
Citat:
Hur blir det enklare menar du? S, C och MP har tillsammans bara 146 mandat.

Alla fyra rödgröna måste hålla ett ansikte utåt om att de är ett lag. Annars kraschar deras lövtunna majoritet. Att "oberoende socialdemokratiska" Aftonbladet kör krigsrubriker om kryssraketerna i Dalarna just nu hjälper inte precis.

V har satsat stenhårt mer än någonsin på att få ministerposter den här gången. Om nu V viker sig för storasyster S och sätter sig på läktaren igen som vanligt så kommer det stå V dyrt vid nyval eller 2030.

Det enda sättet för dem att bilda regering är att någon av V och C viker sig. Och därför har de övriga partierna inget emot att kasta V under bussen.

Det kommer i slutändan göra att V kommer vika sig.
Citera
Igår, 07:19
Medlem
Drevet mot V handlar om rasism. En mörkhyad har kryssat sig förbi toppnamnen, de svenska lintottarna.
Citera
Igår, 07:21
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Det enda sättet för dem att bilda regering är att någon av V och C viker sig. Och därför har de övriga partierna inget emot att kasta V under bussen.

Det kommer i slutändan göra att V kommer vika sig.

Lutar åt det ja. Sedan blir det borgerliga budgetar men å andra sidan mycket flummig social vänsterpolitik som drivs igenom som under Löfven-åren igen. Det är vad det lutar åt just nu ja.

Om det nu inte blir extraval nu för första gången sedan 1958.
Citera
Igår, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Vad är det rimligaste scenariot som kommer hända närmaste dagarna?

Kommer Noshi avgå?
Tror att (C) kommer att bli argare och argare när det blir uppenbart att (VPK) skiter fullständigt i deras krav. Samtidigt kommer högern göra klart att varje regering där kommer att ha med (SD).

Tror det slutar med att Thanden avgår för att slippa skiten och medans (C) bråkar om en efterträdare så Kan en högerregering tillträda då (C) folket avstår från att rösta. Sedan får vi se vad som händer något år in i framtiden när Bonbdeförbundet åter samlat sig men den dagen den sporgen...
Citera
Igår, 07:23
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Hear me out:

Jag tror du har rätt, det är rätt uppenbart med den intensitet aftonbladet håller på. Fast jag tror inte L får vara med. Det blir S, C och MP i regering, och V får sitta och rösta för allting som C vill och S säger att de måste.
Citera
Igår, 07:26
Medlem
Citat:
Lutar åt det ja. Sedan blir det borgerliga budgetar men å andra sidan mycket flummig social vänsterpolitik som drivs igenom som under Löfven-åren igen. Det är vad det lutar åt just nu ja.

Om det nu inte blir extraval nu för första gången sedan 1958.

Jag såg att du skrev i ett att inlägg att det finns en borgerlig majoritet i riksdagen… Absolut, men det spelar ju egentligen roll för C förhandlar ju bara med sitt regeringsunderlag. Och därför kan det nog bli rätt radikal vänsterpolitik i och med att C utgör en liten del av underlaget.

Det här kan bli ett rent helvete, tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in