2026-09-23, 17:58
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag försöker generera antal trovärdigt antal pizzor en person köper I pizzerian. Den vanligaste måste vara 1 men tätt följt av två. Vilken sorts modell beskriver detta bäst? Normalfördelning är den enda modell jag kan men finns det andra tänkbara kandidater.
Citera
2026-09-23, 18:16
Medlem
hippilis avatar
Nu för tiden köps det inte pizza så ofta som förr men det blir 2 åt gången, mat till 2 personer och husdjuret
Citera
2026-09-23, 18:23
Avstängd
Är det en början till en kundanalys för att se vem du ska rikta ditt varumärke till?
Citera
2026-09-23, 18:50
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdHoran
Är det en början till en kundanalys för att se vem du ska rikta ditt varumärke till?

Det är en statistikuppgift från en gammal kurs i tidsstudievetebskap jag försöker minnas tillbaka till.
Citera
2026-09-23, 18:51
Medlem
EnCartes avatar
Ibland gör ett gäng en lista och en hämtar beställningen. Kan bli mellan tre och tjugo kanske.
Men rent statistiskt behöver du väl ett underlag.
Citera
2026-09-23, 19:02
Medlem
Graavargs avatar
Det enda tillförlitliga sättet är kundunderlaget i upptagsområdet. Är det ett "familjeområde" så är det fråga om andra beställningar än om det "studerande", är det "kör via och hämta upp dinner"-område så är det en annan ruljans än "beställ hem". Dessutom spelar åldern in, både i fråga om vem som äter pizza och hur många som bor i hushållet.

Normalfördelning i sig är inget problem, men din avgörande fråga är "normalfördelning av vad". Jag skulle nog först köra en multipel linjär regression på några enkla sådana parametrar. Sen bygga modellen från det.
Citera
2026-09-23, 19:04
Medlem
FNLSs avatar
Låter giftigt
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag försöker generera antal trovärdigt antal pizzor en person köper I pizzerian. Den vanligaste måste vara 1 men tätt följt av två. Vilken sorts modell beskriver detta bäst? Normalfördelning är den enda modell jag kan men finns det andra tänkbara kandidater.
Citera
2026-09-23, 20:09
Avstängd
Citat:
Det är en statistikuppgift från en gammal kurs i tidsstudievetebskap jag försöker minnas tillbaka till.

Mer i stil med hur vi köpta pizza förr som då sågs som familjemys till att pizza blivit vardagsmat för ensamhushållet?
Citera
2026-09-23, 21:36
Medlem
Citat:

Poissonfördelning? Om köpen är oberoende vill säga.
Citera
2026-09-24, 00:02
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Poissonfördelning? Om köpen är oberoende vill säga.

Kollade! Ja den tycks ligga närmast. Fördelen där är att den inte kan föreslå -0.3 pizza likt Gauss. Den modellen blir det nog. Den kan ju också i teorin modellera att någon ibland köper väldigt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in