Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Cyklar ju dagligen till och från jobb och ärenden...
errrr känner mig litet uthängd i tråden här
Men on topic: tror inte det är en bra idé. En person som inte kan speja runt om det finns en polisbil i närheten innan man cyklar över en tom gata trots rödljus är nog inte en person som noterar ankommande bilar heller.
Nej låt det vara som det är, bryt mot lagen när det funkar istället för att hitta på komplexa regler som eventuellt gör cyklandet farligare.
Och eftersom situationen kräver det: FU bilister! Ni suger på att köra bil det är därför cyklister nojjar er! (vill bara passa in i stämningen!

)
EDIT: men mer seriöst. Cykelöverfarter ffs, lär er dom. Mängden gånger man nästan blir klippt av en bilist som inte riktigt förstår vad som händer eller tittar på vägen ens är litet för ofta.
Vi är rätt många som både cyklar och kör bil. En rödljuskörning tappar man körkortet för om farbror blå ser det, oavsett cykel eller bil. Så jag undviker det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
Regeln skulle kallas "rödljus som stopp" eller liknande på svenska. (På engelska är det "red-light-as-stop".) Och innebär att cyklister får betrakta rödljus som stopplikt.
Stopp som väjningsplikt är också en intressant regel.
Båda reglerna tas upp på följande sida:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stop-as-yield
Det där röstar jag för handlöst, så länge det bara gäller cyklister. Bilar kan komma rätt snabbt och det finns alltid de som chansar att de hinner över. En av de två krockar jag varit i var just så, men inte rödljus. Han hade väjningsplikt pg jag var på huvudled och han kom från vänster. Dubbelfel enligt försäkringsbolagen.