Igår, 18:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Håller med trådstartaren. Cyklister kör mot rött för att så många rödljus är helt feljusterade för dem eftersom de är anpassade för bilisterna. Man skulle också kunna vända på det, låta cyklisterna ha grön våg eller vad det heter och bilisterna skall stanna, luta sig ut trycka knapp och att det aldrig slår om - så får vi se om inte också de kommer börja köra mot rött. Bäst för diskussionen vore med ett flertal exempel, mer meningsfulla än det konstiga hittills.
Citera
Igår, 19:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Cyklar ju dagligen till och från jobb och ärenden... errrr känner mig litet uthängd i tråden här

Men on topic: tror inte det är en bra idé. En person som inte kan speja runt om det finns en polisbil i närheten innan man cyklar över en tom gata trots rödljus är nog inte en person som noterar ankommande bilar heller.
Nej låt det vara som det är, bryt mot lagen när det funkar istället för att hitta på komplexa regler som eventuellt gör cyklandet farligare.

Och eftersom situationen kräver det: FU bilister! Ni suger på att köra bil det är därför cyklister nojjar er! (vill bara passa in i stämningen! )

EDIT: men mer seriöst. Cykelöverfarter ffs, lär er dom. Mängden gånger man nästan blir klippt av en bilist som inte riktigt förstår vad som händer eller tittar på vägen ens är litet för ofta.
Vi är rätt många som både cyklar och kör bil. En rödljuskörning tappar man körkortet för om farbror blå ser det, oavsett cykel eller bil. Så jag undviker det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Regeln skulle kallas "rödljus som stopp" eller liknande på svenska. (På engelska är det "red-light-as-stop".) Och innebär att cyklister får betrakta rödljus som stopplikt.

Stopp som väjningsplikt är också en intressant regel.

Båda reglerna tas upp på följande sida:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stop-as-yield
Det där röstar jag för handlöst, så länge det bara gäller cyklister. Bilar kan komma rätt snabbt och det finns alltid de som chansar att de hinner över. En av de två krockar jag varit i var just så, men inte rödljus. Han hade väjningsplikt pg jag var på huvudled och han kom från vänster. Dubbelfel enligt försäkringsbolagen.
Citera
Igår, 22:44
Medlem
tomatlarss avatar
Vansinne cyklister redan nu tittar sig inte för det här skulle förvärra det. Jag tänker tvärt om var hårdare med att cyklar ska ledas över gatan det gör att de måste stanna vilket minska risken för att de blir påkörda.
Citera
Idag, 09:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det är lite skillnad om man diskuterar vanliga trafikljus som i klippet eller cykelsignaler.

De sistnämnda borde definitivt vara tillåtna att cykla mot rött mot givet att det inte kommer någon biltrafik.
Citera
Idag, 13:02
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Cyklister, läsa trafiken?

Kamikazedårar utan någon som helst koll på sin omgivning, de cyklar redan alltid mot rött och kastar sig ut i korsningar framför bilar som får tvärnita.
Bor du i Lund? Du beskrev iaf den typiske lundacyklisten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in