2026-09-23, 13:34
Medlem
Det är ju inte som i Amerikat där poliser sitter och campar vid rödljus i hopp om att fånga nån som passerar rött. Om det faktiskt är lite trafik och du har bra sikt kan du nästan alltid, helt risk fritt passera rött utan att krocka eller bli antastad av polisen oavsett vilket fordon du kör.

Problemet med att legalisera passerande av rött ljus är att du numera bara har ett ljus som står där och kostar pengar utan att bidra med nåt, ett ljus som sattes upp efter att en cyklist blivit påkörd nån gång förr i tiden då korsningen var obevakad. Utöver det så flyttar du bara ansvaret till bilisten som nu trots att det är grönt måste ha stenkoll och troligtvis också måste sakta in kraftigt eftersom att det kan komma en cykel flygandes i 50km/h rakt över vägen.

När det redan finns ljus kan man ju lika gärna uppgradera kontrollenheten och göra dem smarta så att de slår om när de upptäcker en cyklist, för då kan du ju korsa säkert eftersom att du får grönt och bilarna får rött i stället för att behöva stanna och trycka på en knapp vilket är det faktiska problemet du har.

Vad spelar det för roll om du hade rätt när du ligger död och mosad under en bil när bilisten genuint inte förstår vad de gjorde för fel, eftersom att de hade grönt och du hade rött och en hel rättssal sitter och försöker förklara nåt som är så ologiskt att det är omöjligt att begripa.
Citera
2026-09-23, 13:39
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Bra förslag, vi behöver fler organ-donatorer.
Cyklister ta inga droger det gör att era organ inte får transplanteras!!!!
Citera
2026-09-23, 13:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag såg en pappa som cyklade på en av Stockholms största gator i innerstan. En hand på styret, mobilen i den andra, ingen hjälm och sin kanske treåriga son i cykelsitsen på pakethållaren. Jag blev så förbannad så jag var beredd att skälla ut honom, hade han inte blåst förbi mig. Visst, cykla ihjäl dig själv men ungen då?

På ämnet, cyklister är idioter. Sorry för OT.
Vänta lite, vad? Folk blippar på telefonen och aktivt cyklar samtidigt? För mig så sabbar det bara en trevlig cykeltur och en stunds trevligt mobilblippande.

Och utan hjälm med sin unge också, geez.
Citera
2026-09-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
Exempel:
https://www.youtube.com/shorts/9MmFnvWbCzQ

Alltså om det är lite trafik kan man korsa, jag anser att det kommer leda till högre säkerhet eftersom cyklister kommer läsa trafiken istället för att blint följa ljus. Kan detta bli tillåtet nån dag och skulle det leda till färre eller fler olyckor?

Jag korsar gatan både som cyklist och fotgängare om det är lite trafik och en liten gatan, vilket blir att det händer i bland, men jag står inte helt slaviskt och väntar bara för det finns ett trafikljus.
Det fallet som du länkade till så är det helt förkastligt. För det första så anser jag inte som att det var tillräckligt lite trafik. Sedan handlade det bara om en ren fuling om att slippa trafikljuset och att det inte finns något trafikljus för fotgängarna att förhålla sig till.
Citera
2026-09-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Smäller det och cyklisten dör, vems var felet? Är det grönt ljus blåser man på. Nog jävla illa som det är idag att folk cyklar mot rött.

Regeln skulle kallas "rödljus som stopp" eller liknande på svenska. (På engelska är det "red-light-as-stop".) Och innebär att cyklister får betrakta rödljus som stopplikt.

Stopp som väjningsplikt är också en intressant regel.

Båda reglerna tas upp på följande sida:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stop-as-yield
Citera
2026-09-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Såå urbota korkat!
Olyckorna kommer att ÖKA!
Alla cyklister har ögonen i mobilen för det mesta, de kommer att missa att det kommer en bil från höger också, eller att mötande trafik svänger vänster.
Inte kommer de att se gångtrafikanter, barnvagnar eller elscootrar på övergångsställena heller.

Grattis till septembers värsta hjärnsläpp hittills!

Citat:
Studies in Delaware and Idaho have shown significant decreases in crashes at stop-controlled intersections.

HAHA! hjärnsläpp på dig själv!
Citera
2026-09-23, 14:59
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin

Sjukt spännande! Måste läsa på litet om hur det funkar och vad dom hittat mer.
Citera
2026-09-23, 15:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det är ju inte som i Amerikat där poliser sitter och campar vid rödljus i hopp om att fånga nån som passerar rött. Om det faktiskt är lite trafik och du har bra sikt kan du nästan alltid, helt risk fritt passera rött utan att krocka eller bli antastad av polisen oavsett vilket fordon du kör.

Problemet med att legalisera passerande av rött ljus är att du numera bara har ett ljus som står där och kostar pengar utan att bidra med nåt, ett ljus som sattes upp efter att en cyklist blivit påkörd nån gång förr i tiden då korsningen var obevakad. Utöver det så flyttar du bara ansvaret till bilisten som nu trots att det är grönt måste ha stenkoll och troligtvis också måste sakta in kraftigt eftersom att det kan komma en cykel flygandes i 50km/h rakt över vägen.

När det redan finns ljus kan man ju lika gärna uppgradera kontrollenheten och göra dem smarta så att de slår om när de upptäcker en cyklist, för då kan du ju korsa säkert eftersom att du får grönt och bilarna får rött i stället för att behöva stanna och trycka på en knapp vilket är det faktiska problemet du har.

Vad spelar det för roll om du hade rätt när du ligger död och mosad under en bil när bilisten genuint inte förstår vad de gjorde för fel, eftersom att de hade grönt och du hade rött och en hel rättssal sitter och försöker förklara nåt som är så ologiskt att det är omöjligt att begripa.

Jag är för det om man som cyklist ska svänga höger eller vid rödljus utan korsande biltrafik. Väjningsplikt mot gående ska dock såklart fortfarande gälla.
Citera
2026-09-23, 15:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Cykelöverfarter ffs, lär er dom. Mängden gånger man nästan blir klippt av en bilist som inte riktigt förstår vad som händer eller tittar på vägen ens är litet för ofta.

Visa en sån cykelöverfart tack där cyklister har "förkörsrätt". De är väldigt ovanliga.
Citera
2026-09-23, 16:24
Medlem
Cyklister är idioter i trafiken.
De ska absolut inte få några fler rättigheter.

Rent människomässigt tror jag cyklister är väldigt bra då de värnar om ditt och datt, men för bilister är de dumma i huvudet.
Citera
2026-09-23, 17:09
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det fallet som du länkade till så är det helt förkastligt. För det första så anser jag inte som att det var tillräckligt lite trafik. Sedan handlade det bara om en ren fuling om att slippa trafikljuset och att det inte finns något trafikljus för fotgängarna att förhålla sig till.

Proffcyklisten står vid lyset som en duktig apparatchik, medan gubben, som antagligen själv var på lyset på sin väg hem från den lokala puben till en väntande arg fru, helt förståeligt gör en helt annan riskvärdering.

Fram för den fria viljan och ut med kommunismen!
Citera
2026-09-23, 18:27
Medlem
Cyklister skall hålla sig i velodromen inget annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här