2026-09-22, 22:18
Medlem
Morgon ungdomar. Jag kan typ inget om militär eller politik men har undrat varför Ukrainas allierade Mongoliet inte går in och tar territorium jag tänker ut ett konstruktuvistiskt synsätt så måste det finnas en sådan underliggande ton inom den mongoliska folk själen något som rättfärdigar det. Mongoliet har sedan en ganska stark arme (har till och med en flotta) deras arme är tränat för krigsföring i låg försvarande stora landområden i Ryssland med ytterst liten militär närvaro jag tror Mongoliet utan problem skulle kunna genomföra en knivtångsmanöver mot Irkutsk och sedan etablera defensiva ställningar runt i Altai regionen och bergen där. Ryssland arme just nu suboptimal och jag tror dem skulle ha svårt att möta Mongoliet vilket skulle leda till förhandlingar där Mongoliet kanske skulle vinna Altai (men förlora ockuperade Irkutsk) eller avlägga så pass stor uppmärksamhet från Ryssland sida att dem måste omfördela resurser från Ukraina vilket leder till Ukrainska vinster. Vad tror ni? Borde jag skicka in denna plan till Mongoliska krigs departementet?
2026-09-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaffeDurfsson
Morgon ungdomar. Jag kan typ inget om militär eller politik men har undrat varför Ukrainas allierade Mongoliet inte går in och tar territorium jag tänker ut ett konstruktuvistiskt synsätt så måste det finnas en sådan underliggande ton inom den mongoliska folk själen något som rättfärdigar det. Mongoliet har sedan en ganska stark arme (har till och med en flotta) deras arme är tränat för krigsföring i låg försvarande stora landområden i Ryssland med ytterst liten militär närvaro jag tror Mongoliet utan problem skulle kunna genomföra en knivtångsmanöver mot Irkutsk och sedan etablera defensiva ställningar runt i Altai regionen och bergen där. Ryssland arme just nu suboptimal och jag tror dem skulle ha svårt att möta Mongoliet vilket skulle leda till förhandlingar där Mongoliet kanske skulle vinna Altai (men förlora ockuperade Irkutsk) eller avlägga så pass stor uppmärksamhet från Ryssland sida att dem måste omfördela resurser från Ukraina vilket leder till Ukrainska vinster. Vad tror ni? Borde jag skicka in denna plan till Mongoliska krigs departementet?

Men Mongoliet är väl inte Ukrainas allierade? De har nära relationer med Ryssland och är dessutom beroende av dem för bland annat bränsle. Varför skulle de då anfalla Ryssland för Ukrainas skull? Och hur tänkte du att den mongoliska flottan skulle användas? Hehe.

Men jag tycker absolut att du ska skicka in planen. Glöm bara inte att förklara hur den mongoliska flottan ska ta sig till Irkutsk.
2026-09-22, 22:26
Medlem
Är du full en tisdagkväll? Mongoliet har verkligen ingen "ganska stark armé", de har ingen armé värd namnet och skulle bli sönderbombade halvvägs till Irkutsk.

De är heller inte allierade med Ukraina, de har däremot goda relationer med Ryssland, då de är rädda för Kina.

Sämsta trollförsöket jag sett idag.
2026-09-22, 22:46
Medlem
mikaelss avatar
Du tänker att åsnor och träplogar krossar Putin?

Dumjävel.
2026-09-22, 22:55
Medlem
Stenballes avatar
Ryssarna förlorar mer manskap per månad än vad som ingår i hela Mongoliets försvar/militär, men istället för att anfalla österifrån kan ju Mongoliets imponerande flotta sätta segel mot Moskva...
2026-09-22, 23:02
Medlem
Kom på en sak till. Om vi lyckas reinkarnera Djingis khan så behöver vi nog inte ens skicka in planen. Han löser nog resten själv. Hehe.
2026-09-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ryssland måste verkligen darrar vid tanken på att behöva möta den väldiga mongoliska flottan bestående av en bogserbåt från 1930 talet med den sju manna starka besättningen där hel en(1) person faktiskt vet hur man simmar.
2026-09-22, 23:50
Medlem
Citat:
Jag kan typ inget om militär eller politik men har undrat varför Ukrainas allierade Mongoliet inte går in och tar territorium jag tänker ut ett konstruktuvistiskt synsätt så måste det finnas en sådan underliggande ton inom den mongoliska folk själen något som rättfärdigar det.
Tanken var god, för 800 år sedan.
2026-09-23, 01:16
Medlem
Trams naturligtvis men landet söder om Mongoliet kastar nog längtansfulla blickar på Sibirien och dess naturresurser ibland. Kan se en framtid den Ryssland styckas upp i den europeiska och asiatiska delen vid Ural. Rysslands position är egentligen existentiellt ohållbar på sikt. Därför man alltid strävat efter expansion ut mot naturliga geografiska hinder. Stäpp, min stäpp.
2026-09-23, 01:26
Medlem
IceEyess avatar
Till att börja med så är relationen länderna emellan väldigt god och att deras militär skulle vara nämnvärt stark stämmer inte överhuvudtaget.
2026-09-23, 08:56
Medlem
Riksreptilens avatar
De får köra samma taktik som Kina och köpa upp mark där det finns resurser de vill ha i närbelägna delar av Sibirien.
2026-09-23, 11:43
Moderator
oilslicks avatar
Nä, det här funkar inte för den här forumdelen.

*Låst

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in