2026-09-22, 21:18
Medlem
kungenslillapigas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-mp-c-och-v-har-bildat-kartell-i-riksdagen/

De röd gröna har kommit överens och bildat en kartell där de utsett vissa personer till viktiga poster. Allt för att hindra Tidö för att få tunga poster i utskotten.
Nyss publicerat i Expressen och finns inte så mycket mer uppgifter i nuläget.

Hur mår C väljarna nu efter att ha sett partiet gå samman med V? Allt var bara ett spel med dessa röda linjer.
Vad tycks?
Senast redigerad av kungenslillapiga 2026-09-22 kl. 21:22.
Citera
2026-09-22, 21:24
Medlem
Hoppas företagare och annat pack som röstade på C blir rejält överkörda.
Citera
2026-09-22, 21:28
Medlem
kungenslillapigas avatar
Man trodde ju att Nooshi krupit under en sten och gömt sig men så verkar inte vara fallet.
Haggan Maggan trodde jag hade fullt upp med att tömma vindunken men hon har tydligen varit upptagen med annat.
Citera
2026-09-22, 21:29
Medlem
DasspappretDNs avatar
Precis som jag trodde. De kommer kompromissa bara för att hålla ansiktet.
Citera
2026-09-22, 21:31
Medlem
oligarkss avatar
Kartell

Vilket trams.

Citera
2026-09-22, 21:34
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Precis som jag trodde. De kommer kompromissa bara för att hålla ansiktet.
C har ljugit sina väljare rakt upp i facet från början. Nu blir det inte roligt för företagen och säkert inte fler arbetstillfällen heller.

De verkar helt sopa skandalerna om V under mattan. Dessutom är 2 av 3 tydligen helt nya på riksdagslistan. 20 av 30 ledamöter är alltså helt oerfarna och ska nu skolas.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/nya-v-ledamoterna-far-utbildning-mitt-i-krisen/
Senast redigerad av kungenslillapiga 2026-09-22 kl. 21:45.
Citera
2026-09-22, 21:37
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
C har ljugit sina väljare rakt upp i facet från början. Nu blir det inte roligt för företagen och säkert inte fler arbetstillfällen heller.

De verkar helt sopa skandalerna om V under mattan. Dessutom är 2 av 3 tydligen helt nya på riksdagslistan.

Jag tror du är lite väl alarmistisk dock.

Frågan om V-ministrar kvarstår dock fortfarande. V har gett sig fan på att ha ministrar. C har get sig fan på att det inte ska bli V-ministrar.

Men som sagt. De kommer kompromissa bara för att hålla ett ansikte utåt.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-22 kl. 21:39.
Citera
2026-09-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell-
Hoppas företagare och annat pack som röstade på C blir rejält överkörda.

Verkar redan som att nästan alla svenska aktier sjunkit påtagligt sen val-natten.
Citera
2026-09-22, 21:47
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Jag tror du är lite väl alarmistisk dock.

Frågan om V-ministrar kvarstår dock fortfarande. V har gett sig fan på att ha ministrar. C har get sig fan på att det inte ska bli V-ministrar.

Men som sagt. De kommer kompromissa bara för att hålla ett ansikte utåt.
Jag hoppas själv att jag har fel men det ser inte ut så.

C kommer ge vika det är jag säker på. Det har nog ingått i deras spel från början och Tanden har inget vidare pokerface
Citera
2026-09-22, 21:51
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Jag hoppas själv att jag har fel men det ser inte ut så.

C kommer ge vika det är jag säker på. Det har nog ingått i deras spel från början och Tanden har inget vidare pokerface

Jag tror fortfarande inte V får ministrar. Konstigare saker har hänt dock.

Jag tror inte MP får ministerposter heller. Maggan kastade Miljöpartiet ur sin förra regering. Tvivlar på att C får ministrar också.

Det blir nog en ren S-minoritetsregering med V, MP och C alla tre på läktaren med V och C på behörigt avstånd från varandra men alla tre möts halvvägs och backar Maggan när det gäller i åtminstone socialpolitiska flumgrejer alla fyra rödgröna partier enas kring.
Citera
2026-09-22, 22:56
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Jag tror fortfarande inte V får ministrar. Konstigare saker har hänt dock.

Jag tror inte MP får ministerposter heller. Maggan kastade Miljöpartiet ur sin förra regering. Tvivlar på att C får ministrar också.

Det blir nog en ren S-minoritetsregering med V, MP och C alla tre på läktaren med V och C på behörigt avstånd från varandra men alla tre möts halvvägs och backar Maggan när det gäller i åtminstone socialpolitiska flumgrejer alla fyra rödgröna partier enas kring.
Det blir intressant hur de olika kommer ställa sig om karensavdrag och förkortad arbetstid. C har ju sagt blankt nej till det och det är ju S vallöfte.
Alla löften verkar kunna brytas utan större problem. Om 4 år är det väl glömt som vanligt
Citera
2026-09-22, 22:57
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Det blir intressant hur de olika kommer ställa sig om karensavdrag och förkortad arbetstid. C har ju sagt blankt nej till det och det är ju S vallöfte.
Alla löften verkar kunna brytas utan större problem. Om 4 år är det väl glömt som vanligt

Ja vilka som kommer bli "tvungna" att bryta flest löften återstår fortfarande att se.

Men jag tror att en mur av propaganda och poptimism kommer sättas upp för att försöka sälja in de rödgröna som ett sammansvetsat gäng som jobbar tillsammans och att ingen blir besviken minsann. Jag misstänker att det kan komma att bli väldigt påklistrat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in