2026-09-22, 16:51
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Vi befinner oss i hälsokällan i Bergslagen. Från början fanns bara smaken Naturell men sen tillkom några få tråkiga som Citron på 1990-talet. Någonstans runt 2010 blev det poppis med dubbla och gärna oväntade smaker. Det sammanfaller i tid med den arabiska våren, Tahirtorget, glasnost, friskluft. In med det nya! Obama lovar change. Under parollen Loka likes Africa sålde man 2010 mer exotiska smaker inspirerade av afrikansk frukt som ingen hört talas om.
  • Mango och marula
  • Rooibos och citron
  • Melon och baobab
  • Banan och kiwano
Dubbelsmakerna var på allas läppar och i allas munnar.

Exempel på fler udda smakkombinationer från guldåren för kul smak på Loka 2010–2014:
  • Frozen yoghurt och hallon
  • Chokladboll
  • Sweet citrus bubble gum
  • Mango pannacotta
  • Hallon- och lakritsskalle
  • Rosa svampar
  • Pineapple Crush

I regel möts revolutioner av kontrarevolutioner så också vad gäller Loka. Backlash talar man om i den anglosaxiska världen. En nationalistisk och reaktionär våg sveper över västvärlden. Globaliseringens förlorare gör uppror osv. Loka slutar experimentera så vilt, samtidigt har man flyttat Overton-fönstret och utmanat föreställningarna om smaksatt vatten. På GAL-TAN-skalan står GAL för Pineapple mushroom bubble gum medan TAN är mer Loka Päron. Sorry...

I dagsläget dominerar de fantasilösa smakerna päron citron och icke-smaken naturell Lokas sortiment. Nu undrar jag när vi som kultur är redo för trippla smaker? Det vågade inte Loka under Loka likes- eran.

Varför har genierna i hälsokällan i Bergslagen tänkt på tre smaker? Exempelvis Loka melon-hallon-kanel? Upplys mig! Loka Tomat-mozarella-basilika?
Citera
2026-09-22, 17:03
Medlem
Fantens avatar
Redo och redo. Det handlar nog mest om att dom flesta smaker på vatten, förutom citrus i olika varianter, fucking suger. Jag kan inte vara den enda som minns Loka Chokladboll till exempel.

Kan inte vatten få vara vatten?
Citera
2026-09-22, 17:04
Avstängd
Jag tror vi återgår till något mer enkelt och ouppnåeligt när man ser det på håll.
Loka Kissimurra
Loka Café au lait
Loka Böna
Citera
2026-09-22, 17:15
Medlem
sommarlovs avatar
Vatten ska inte vara smaksatt.
Problemet är att ni inte lär er att dricka vatten som det är, ni förväntar er att allt ska smaka godis.
Citera
2026-09-22, 17:47
Medlem
Kan sträcka mig citron, övrigt smaksatt vatten smakar skit.

Men låt gå,
Mitt förslag på 3 smaker,
Snus-kaffe-cognac
Citera
2026-09-22, 18:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vatten ska inte vara smaksatt.
Problemet är att ni inte lär er att dricka vatten som det är, ni förväntar er att allt ska smaka godis.

Man dricker det ju inte hela tiden. Brukar köpa det som resedryck istället för att ta med vatten. Som en bonus.

Jag saknar Ramlösa Smultron. Jag är inte så mycket för Loka om det inte är Loka Crush och det är ju mer en läsk. Men de sorterna jag gillar har de ändå slutat med.

Smakerna blir mindre och mindre distinkta, de hittar på smaken först och namnet sedan. Det är därför det blir två namn för inget smakar så ensamt. Smaken är ju inte naturlig. De använder sk naturliga aromer men det betyder inte alls att det finns jordgubb i jordgubbssmak, kan likagärna vara från en nedgrävd kodynga som råkar smaka så.
Citera
2026-09-22, 19:29
Medlem
pn222jws avatar
Varför inte Loka Porla och Loka Ramlösa? För Stureplanssnobben Loka Evian.
Citera
2026-09-22, 20:26
Medlem
Fishy75s avatar
Kan vi inte ha lite exklusiva miljövänliga alternativ nu när vi kommer få en rödgrön regering? Loka brännässlor eller Loka Ormbunke?
Citera
2026-09-22, 21:00
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag gillar allt som är drickbart och som saluförs.
Kör hårt med vilka kombinationer som helst.
Jag kommer att köpa det och antagligen tycka om det
Citera
2026-09-23, 01:18
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Kan vi inte ha lite exklusiva miljövänliga alternativ nu när vi kommer få en rödgrön regering? Loka brännässlor eller Loka Ormbunke?

Loka Vänsterdiket, tror jag skulle passa.
Eller Loka Skrikvatten, för er som inte vill ha smaker.
Citera
2026-09-23, 11:00
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Haha, nässelvatten! Det gjorde ett ex till mig som gödsel till rabatterna. Helvete vad det stank!

Citat:
Nässelvatten är läskigt. Det luktar skunk. I flera dagar. Det gäller att välja tidpunkt för hanteringen med omsorg. Bäst är att sikta på några mulna dagar, gärna med regn. Bäst är om det har regnat innan gödselvattnet ska ut i jorden, för då är jorden fuktig och vattnet sipprar ner med lätthet.

https://sarabackmo.se/godsla-med-nasselvatten/
Citera
2026-09-23, 19:39
Medlem
Peikkomaailmas avatar
Citat:
Jag hade faktiskt velat pröva en Loka med älgört eller tallsmak.

Loka Lakrits, Loka Mynta och Loka Tjära borde täcka de mest eftertraktade smakerna för Finland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in