Citat:
Ursprungligen postat av
pap01
Jag menar eller tror ingenting, jag konstaterar att saknas fällande dom som fastställer vilket brott som begåtts. Juridiskt är det bara det som räknas.
Vill du diskutera historia finns säkert ett forum för det. Detta är forumet för juridik. Och juridiskt är det inte fastställt att det var ett mord. Varför är det så provocerande? Det är grundstenen i vårat rättsystem, innan en domstol utfärdat en dom är brottet inte fastställt.
Det är fastställt att en människa bragts om livet, oklart hur och av vem.
Alltså vet vi att ett brott begåtts, oklart om det är mord, dråp eller något annat, och uppenbarligen oklart av vem.
Men vi, och vårt rättssystem, vet att ett brott begåtts. Det vet dock inte vilket. Det ändrar inte det faktum att ett brott begåtts.
Det är inte så att fastställd dom är vad som avgör om ett brott begåtts, bara autister (och oskolade jurister) tycker det.
Därför ger jag dig Wiki, som en slags 'popular vetenskap' istaället för denjuridik du uppenbarligen inte riktigt hanterar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott
Citat:
I svensk juridik är brott en gärning i strid med en lagbestämmelse, en olaglig eller illegal gärning, för vilken det är föreskrivet ett straff och där ingen objektiv ansvarsfrihetsgrund föreligger.
Att skjuta en människa, t ex Olof Palme är en illegal gärning, alltså ett brott, och att han blev skjuten är ostridigt.
Dock vet vi inte av vem. Fortfarande ett brott.