2026-09-22, 21:05
Medlem
Ja, man kan till exempel få ut försäkringspengar på grund av brott även om det inte finns någon som dömts för brottet.
Citera
2026-09-22, 21:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Men har man konstaterat att det delats ut pengar då?

Sen har väl kanske inte du nämnt det men han har ju iaf fått rösterna genom att engagera sig. Vet inte varför folk gnäller så förbaskat egentligen. Här har vi en somalier som lyckats ordna sig ett schysst jobb med arbetsvillkor dom flesta bara kan drömma om förutom mängder med generösa förmåner och en ersättning på knappt 90 000 kr i månaden.

Han har ju uppenbart lyckats bättre än de flesta svenskar som bott här hela sitt liv. Troligtvis för att han har vett att inte sparka nedåt.

Enda som gör mig lite fundersam är kompanjonskapet med moderaten. Det hela skulle kunna vara en set-up från första början. Förena nytta med nöje liksom.

Egentligen borde vi vara stolta som är så demokratiska att vem som helst näst intill kan bli ledamot av vår högsta beslutande församling, bara man har folkets förtroende

Jag vet inte exakt vad som framkommit exakt ännu i fallet som Ts refererar till, men jag antar att det är det specifikt han vill diskutera. Annars är det ju självklart som du säger.

Tycker det ser svårt ut att bevisa valfusk genom att någon fått oväntat många kryss, särskilt då det samtidigt visat sig att det inte krävs så många kryss. Vad ska man hävda att uppsåtet är?

Uppsåt är väl kanske inte heller det största problemet, hur ska något kunna bevisas?

Enda gångbara är som jag ser det att släppa det hela eller gå till nyval, kan ju dock bli riktigt jobbigt om resultatet skulle bestå.

Det blir ju lite som med Palme, man pekar ut nån stackare som inte kan försvara sig och sedan är allt löst. Eller tvärtom. 🙃

💖🌈
Ja, polisen har sett folk dela ut förkryssade valsedlar och pengar till somalier.
Och nej, ingen är dömd för Palmemordet.

Att du är så engagerad när du uppenbarligen inget vet är märkligt.
Citera
2026-09-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Tänker lite på det valfusk som begåtts i Dalarna.

Kan polisen, nu NOA, komma fram till att det begåtts valfusk utan att någon döms för brottet?
Tar partiet smällen eller rinner det bara ut i sanden, som det brukar göra?

Tråd endast till för att diskutera om valfusk kan bevisas utan att någon misstänkt döms

Det beror lite på vad du menar med "komma fram till".
Det kan konstateras som valfusk eller vilket brott det nu råkar vara utan att man hittar eller kan lagföra GM.

Men det kan inte tas till domstol och slås fast som ett bevisat brott utan det kommer ju då vara misstänkt brott fram tills dess att någon dömts även om det är 100% solklart att det är ett brott begånget.

När det gäller att konstatera om valfusk eller annat fel begåtts så det krävs omval eller andra åtgärder så är det en fråga för Valprövningsnämnden.
Och detta är helt oberoende av vad polis och åklagare anser. Polisen kan anse att det är valfusk men Valprövningsnämnden anser att det inte är det och vice versa.
När det gäller beslut om omval och andra åtgärder är det 100% Valprövningsnämnden som beslutar.
Senast redigerad av Aramir2 2026-09-22 kl. 21:19.
Citera
2026-09-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Tänker lite på det valfusk som begåtts i Dalarna.

Kan polisen, nu NOA, komma fram till att det begåtts valfusk utan att någon döms för brottet?
Tar partiet smällen eller rinner det bara ut i sanden, som det brukar göra?

Tråd endast till för att diskutera om valfusk kan bevisas utan att någon misstänkt döms

Ja, på precis samma vis som polisen kan komma fram till att ett mord har begåtts utan att någon döms för brottet, så kan polisen komma fram till att valfusk har begåtts utan att någon döms för brottet.
Citera
2026-09-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast i dina två exempel finns det ju två officiellt identifierade mördare.

Jag tänker att Ts exempel mer motsvarar en försvunnen mördad person som man inte vet har mördats. 🥹

Vad betyder "officiellt identifierade"? Ledning: av polisen misstänkt eller av YouTube utpekad betyder inte att personen varken är skyldig eller att brott är styrkt.
Citera
2026-09-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, inte i Palmefallet. Det finns en identifierad mördad, men ingen mördare. Ingen har fällts i domstol.

Ska vi vara extremt petiga så finns ingen identifierad mördad. Det finns en identifierad som bragts om livet med dödligt våld. Huruvida det handlade om brott är inte fastställt.

Citat:
Vad gäller JFK är ju Oswald fälld, men det är väl ingen som tror på.

Ska vi igen vara petnoga så är Oswald inte fälld, han sköts till döds till döds innan rättegången. Warren kommissionen som i efterhand utredde mordet och i sin rapport lade ansvaret på ensamt på Oswald var enbart en utredning och saknade juridisk makt att faktiskt utfärda en dom. Oswald är inte en mördare enligt lagen och det finns ingen dom som fastställer att brott begåtts. Dock är USAs officiella ståndpunkt att JFK mördades av Oswald, trots att ingen dom finns.

Hela den soppan är ett utmärkt exempel på hur kladdigt det blir när staten utser och bemyndigar extra-judiciära kommissioner att utreda rena brott.
Citera
2026-09-23, 22:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Ska vi vara extremt petiga så finns ingen identifierad mördad. Det finns en identifierad som bragts om livet med dödligt våld. Huruvida det handlade om brott är inte fastställt.

Brott vet vi väl ändå att det är, men inte om det är mord eller dråp. Eller menar du att det kan ha varit självförsvar eller en olyckshändelse? Eller tror du inte det var annans handaverkan? Palme kan ju ha fått en hjärtattack också, men det förklarar inte skottsåren riktigt ...
Citera
2026-09-23, 23:24
Medlem
Citat:

Vilken planet bor du på? Det finns en identifierad mördad, detta offer hette Olof Palme och han mördades på öppen gata den 28e februari 1986. Att ingen dömts för mordet förändrar inte det faktum att det är fastställt att det skett ett mord.

Ditt inlägg var det mest historielösa jag sett på det här forumet, någonsin, tror jag bestämt.
Citera
2026-09-24, 20:19
Medlem
Citat:
Brott vet vi väl ändå att det är, men inte om det är mord eller dråp. Eller menar du att det kan ha varit självförsvar eller en olyckshändelse? Eller tror du inte det var annans handaverkan? Palme kan ju ha fått en hjärtattack också, men det förklarar inte skottsåren riktigt ...

Jag menar eller tror ingenting, jag konstaterar att saknas fällande dom som fastställer vilket brott som begåtts. Juridiskt är det bara det som räknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vilken planet bor du på? Det finns en identifierad mördad, detta offer hette Olof Palme och han mördades på öppen gata den 28e februari 1986. Att ingen dömts för mordet förändrar inte det faktum att det är fastställt att det skett ett mord.

Ditt inlägg var det mest historielösa jag sett på det här forumet, någonsin, tror jag bestämt.

Vill du diskutera historia finns säkert ett forum för det. Detta är forumet för juridik. Och juridiskt är det inte fastställt att det var ett mord. Varför är det så provocerande? Det är grundstenen i vårat rättsystem, innan en domstol utfärdat en dom är brottet inte fastställt.
Citera
2026-09-24, 21:10
Medlem
Citat:
Jag menar eller tror ingenting, jag konstaterar att saknas fällande dom som fastställer vilket brott som begåtts. Juridiskt är det bara det som räknas.

Vill du diskutera historia finns säkert ett forum för det. Detta är forumet för juridik. Och juridiskt är det inte fastställt att det var ett mord. Varför är det så provocerande? Det är grundstenen i vårat rättsystem, innan en domstol utfärdat en dom är brottet inte fastställt.

Du borde inte hänga i juridikforumet om du inte kan något om juridik. Du har fel. Polis och åklagaren fastslår dagligen att olika brott begåtts. Domstolarna dömer åtalade gärningsmän för de fall åklagaren kan bevisa att de begått de brott för vilka de åtalats. Varför är det så provocerande för dig?

Vad gäller just Olof Palme så har en dom utfärdats. Så där har du dubbelfel. Som sagt, häng inte i juridikforumet och sprid en massa galna killgissningar om saker du inte förstår.
Citera
2026-09-24, 21:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Det är fastställt att en människa bragts om livet, oklart hur och av vem.
Alltså vet vi att ett brott begåtts, oklart om det är mord, dråp eller något annat, och uppenbarligen oklart av vem.
Men vi, och vårt rättssystem, vet att ett brott begåtts. Det vet dock inte vilket. Det ändrar inte det faktum att ett brott begåtts.

Det är inte så att fastställd dom är vad som avgör om ett brott begåtts, bara autister (och oskolade jurister) tycker det.
Därför ger jag dig Wiki, som en slags 'popular vetenskap' istaället för denjuridik du uppenbarligen inte riktigt hanterar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott

Citat:
I svensk juridik är brott en gärning i strid med en lagbestämmelse, en olaglig eller illegal gärning, för vilken det är föreskrivet ett straff och där ingen objektiv ansvarsfrihetsgrund föreligger.
Att skjuta en människa, t ex Olof Palme är en illegal gärning, alltså ett brott, och att han blev skjuten är ostridigt.
Dock vet vi inte av vem. Fortfarande ett brott.
Citera
2026-09-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du borde inte hänga i juridikforumet om du inte kan något om juridik. Du har fel. Polis och åklagaren fastslår dagligen att olika brott begåtts. Domstolarna dömer åtalade gärningsmän för de fall åklagaren kan bevisa att de begått de brott för vilka de åtalats. Varför är det så provocerande för dig?

Vad gäller just Olof Palme så har en dom utfärdats. Så där har du dubbelfel. Som sagt, häng inte i juridikforumet och sprid en massa galna killgissningar om saker du inte förstår.

Polis och åklagare utreder, misstänker och åtalar. De fastslår ingenting, en stor skillnad som de förstår och du inte. Och om det ändå skulle vara otydligt så har lagstiftaren för säkerhets skull påmint åklagare och polis i rättegångsbalken att deras uppdrag är att vara objektiva under såväl förundersökning som rättegång (se 4 § 23 kap, 3 § 45 kap).

Domen emot Christer Pettersson i fallet Palme överklagades och ogillades så nej, det finns ingen fällande dom med laga kraft.

Citat:
Det är fastställt att en människa bragts om livet, oklart hur och av vem.
Alltså vet vi att ett brott begåtts, oklart om det är mord, dråp eller något annat, och uppenbarligen oklart av vem.
Men vi, och vårt rättssystem, vet att ett brott begåtts. Det vet dock inte vilket. Det ändrar inte det faktum att ett brott begåtts.

Det är inte så att fastställd dom är vad som avgör om ett brott begåtts, bara autister (och oskolade jurister) tycker det.
Därför ger jag dig Wiki, som en slags 'popular vetenskap' istaället för denjuridik du uppenbarligen inte riktigt hanterar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott

Att skjuta en människa, t ex Olof Palme är en illegal gärning, alltså ett brott, och att han blev skjuten är ostridigt.
Dock vet vi inte av vem. Fortfarande ett brott.

Brott kräver, som även kan läsas i den wikipedia-artikel du så hjälpsamt delade med dig av, både uppfyllandet av objektiva rekvisit och uppsåt eller i vissa fall oaktsamhet. Att någon blir skjuten till döds kan, som du själv säger, innebära olika brott beroende på dessa omständigheter. Eller inget brott alls, i de fall där någon av dessa saknas eller där grund för ansvarsfrihet föreligger.

Personligen anser jag att det är bortom allt tvivel att Olof Palme blev skjuten, att rekvisiten för mord är uppfyllda med råge och att det är bortom allt rimligt tvivel att det kunnat finnas grund för ansvarsfrihet eller avsaknad av uppsåt. Min egna uppfattning är även att det var Christer Pettersson som var skyldig till mordet. Allt det är och förblir dock min personliga uppfattning och oavsett hur många som delar den så blir den inte juridisk sanning. Den juridiska sanningen är att brott ännu inte är fastställt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in