2026-09-23, 19:51
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Staden kanske har betalat 1 mille för 20 bankär genom en korrupt upphandling.
Det betyder inte att värdet ens är i närheten.

Ärligt talat. Vad kan en bänk kosta?
Prefab stål samt några bultar och 4 målade plank.
2000?

Har dom snott 500 bänkar eller?

Med tid att sätta dit det a 500/h på 2 timmar så kostar det fortf 3000 plus moms.
Dvs 3750:-
Det blir 266 bänkar.

Nåt stämmer inte här.

De hade betlat runt 23000 per bänk.
Gerdmans kostar väl upp mot de beloppen, men de har nog lyckats hitta något dyrare alternativ.
Det måste vara fint i den kungliga hufvudstaden.
Citera
2026-09-23, 19:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Reservdelar till en bänk? En vagsbult, en 195a å lite färg?
Näe, det finns ju inte tillgängligt i varenda jävla bygghandel i Sverige?

Vad tror du? Vad tror du en prefab ram som görs i 500 ex åt gången kostar?

Vad tror du 5m impad 195x45 kostar?

Hur mkt färg tror du går åt till nämda virke?

Langa ett pris.

Japp, så enkelt är det att bygga en parkbänk som håller för tiotusentals rövar i flera tiotalet år - bara att åka till närmaste bygghandel och köpa material. Som Stiffinger så ställs det helt andra krav på saker och ting som ska hålla för offentligt bruk.

Går det att få motsvarande parkbänkar till ett lägre pris? Förmodligen. Men nånting säger mig att Stockholms parkbänkar till exempel är tillverkade i Sverige, av svenskt trä. Bland annat.
Citera
2026-09-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Svarar artikeln på vart parkbänkarna tar vägen?
Eller någon annan som vet vad som händer med bänkarna efter att de stulits?

Muhammedanien?

Från tält, matta, trumma o kamel till förort,iPhone,Airbus o BMW/elspark

Bänkarna behövs utanför tälten
Citera
2026-09-23, 22:49
Medlem
Kan vi inte få hårdare kontroll vid våra gränser ?? Polisen borde kontrollera fler fordon på vägarna !
Polisen måste bli tuffare mot de kriminella.Sätt på spårbarhet, så ser man vart de tar vägen.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2026-09-23 kl. 22:52.
Citera
2026-09-23, 23:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Något år vet jag studenterna gjorde något sånt här som studentspex.
De köpte en parkbänk och sen gick två stycken klädda i studentoveraller runt bärandes på den. När de blivit stoppade av polisen ett antal gånger och varje gång kunnat visa upp kvitto på bänken så gick det ut på polisradion att de kunde skita i detta.
Då skickades mängder med nya studenter ut på stan klädda i samma kläder och snodde bänkar.
Polisen trodde hela tiden att det var de som köpt bänken de såg.

Lite kul spex men mycke jobb. Tror de sen bar tillbaka alla bänkarna igen.

Denna gång tycks det inte vara spex då de kapat benen för att få loss bänkarna. Låter som öststatsfolk gissar jag.
Citera
2026-09-23, 23:58
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Något år vet jag studenterna gjorde något sånt här som studentspex.
De köpte en parkbänk och sen gick två stycken klädda i studentoveraller runt bärandes på den. När de blivit stoppade av polisen ett antal gånger och varje gång kunnat visa upp kvitto på bänken så gick det ut på polisradion att de kunde skita i detta.
Då skickades mängder med nya studenter ut på stan klädda i samma kläder och snodde bänkar.
Polisen trodde hela tiden att det var de som köpt bänken de såg.

Lite kul spex men mycke jobb. Tror de sen bar tillbaka alla bänkarna igen.

Denna gång tycks det inte vara spex då de kapat benen för att få loss bänkarna. Låter som öststatsfolk gissar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Fyfan vad efterblivna. Såga av benen, istället för att lossa på muttrarna?? Dessa borde få Gulag-liknande fängelse, där de fått jobba av sin mat.

Alla sätt är bra utom detta att såga av benen. Borra upp muttern i så fall är bättre än såga av benen.
Jag sågar allas påståenden att de sågat benen. Om alla ids LÄSA så lossade de muttar med maskin. Och man kan förmoda att sågning användes bara när de mutttrande fick konstatera muttern var trilsken.
Citera
Igår, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag sågar allas påståenden att de sågat benen. Om alla ids LÄSA så lossade de muttar med maskin. Och man kan förmoda att sågning användes bara när de mutttrande fick konstatera muttern var trilsken.
Kan tyvärr inte läsa artikeln bakom betalvägg. Däremot kunde jag se filmen, och där finns en sekvens med ett avsågat ben.
Citera
Igår, 08:37
Medlem
Man borde dra 220-voltssladdar genom varje ben så att den som försöker dem får sig en kyss.
Citera
Igår, 09:28
Medlem
En kanske långsökt tanke. Men kandet vara företaget som säljer bänkarna som har gjort något?

Kanske finns ett avtal och nu måste staden köpa nya bänkar för en rejäl summa vilket leder till att lönsamheten ökar avsevärt?
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Varför har de täckt deras ansikten?
Citera
Igår, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueSeraSera
En kanske långsökt tanke. Men kandet vara företaget som säljer bänkarna som har gjort något?

Kanske finns ett avtal och nu måste staden köpa nya bänkar för en rejäl summa vilket leder till att lönsamheten ökar avsevärt?
Just det!

Minns den där glasmästaren som såg till att busskurer med glas gick sönder. Han fick en massa jobb efter det - tills det uppdagades.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in