2026-09-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
ca 2 kronor kilot kanske?
Något sånt skulle jag gissa, jag trodde att folk som stal metaller drog sin gräns vid koppar eller aluminium.
Citat:
Kan man använda virket till något användbart som motiverar stölden ur en tjuvs perspektiv?
Zigenare från Rumänien och Bulgarien kanske vill använda det för att bygga kojor i skogen?
Citera
2026-09-22, 14:57
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Om de dessutom sågar av benen för att få loss bänken så försvinner ju hela andrahandsvärdet om de inte tänkt reparera dessa i verkstad. Då återstår väl endå bara skrotvärdet som alternativ.

Jag började fundera på om det inte brukar stå "Stockholm stad" på dom där bänkarna, jag kanske får upp fel bilder i huvudet. För isåfall lär det ju vara lite renoveringsarbete om de ska säljas vidare.

Men med matematiken rör det sig ju om drygt 40 bänkar. Om de kan säljas på en andrahandsmarknad för 6000-8000 kronor st blir det ju lite pengar ändå.

Då blir ju frågan om man tänkt smuggla ut dom?

Det verkar ju inte helt smart då de borde begripa att 44 stulna bänkar rimligtvis uppmärksammas. Skulle de smugglas en och en skulle lönsamheten helt försvinna.
Citera
2026-09-22, 15:03
Medlem
Låter ju nästan otroligt delar man en miljon på 21 000 blir det 47 st
Det är väl sekund hand lastbilarna igen colli eller vad dom hette som stal och sålde utomlands
Kläder var det då iaf från återvining
Citera
2026-09-22, 15:17
Medlem
23-25-tusen styck står det i DN-artikeln. Ett jävla oskick att mitt på ljusa dan stå och lasta in parkbänkar i ett lånesläp. Men det är klart, politiker och tjänstemän kan sitta på sina jobb och sno åt sig själva betydligt större belopp än så..

Försvinner kanske snabbt ur landet på något TIR-skyltat ekipage från Baltikum eller Rumänien, tillsammans med div stulna bildelar, utombordsmotorer och annat.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-09-22 kl. 15:21.
Citera
2026-09-22, 15:41
Medlem
De tror inte att chansen att identifiera tjuvarna ökar väldigt mycket om de inte blurrar ut ansiktet på dem.
Citera
2026-09-22, 16:00
Medlem
Citat:
Svarar artikeln på vart parkbänkarna tar vägen?
Eller någon annan som vet vad som händer med bänkarna efter att de stulits?

Är jag oxå nyfiken på. Uteserveringar?
Citera
2026-09-22, 16:05
Avstängd
israelisinnocents avatar
I malmö har flera uteserveringar fått sina grythyttan utestolar permanent lånade
https://www.dagensps.se/weekend/restaurang/lyxkupp-mot-ny-krog-tjuvar-stal-utemobler-for-370-000-kronor/
Citera
2026-09-22, 16:13
Medlem
SmartSkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
I malmö har flera uteserveringar fått sina grythyttan utestolar permanent lånade
https://www.dagensps.se/weekend/restaurang/lyxkupp-mot-ny-krog-tjuvar-stal-utemobler-for-370-000-kronor/

Samma i Umeå:
https://www.vk.se/2026-09-01/stoldkupp-mot-vasterbottens-museum-f982e
Citera
2026-09-22, 16:16
Medlem
Om det är bänkar för en miljon kronor (många bänkar, många platser) i Stockholm måste dom ju fastnat på övervakningskameror flertalet gånger tillsammans med regskylt !?
Citera
2026-09-22, 16:18
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det främsta problemet här är väl att någon godkände ett köp av parkbänkar som kostade över 20 000 kr/st.
Problemet med de billigare är att de går sönder.
Citera
2026-09-22, 16:19
Medlem
Men borde man inte kunna med lite polisarbete kolla vilka som hyrt Pelikansläp?
Och, även om folk gått förbi stölderna i "god tro" så borde någon kunna ge ett signalement eller osv.
Citera
2026-09-22, 16:26
Medlem
Citat:
Svarar artikeln på vart parkbänkarna tar vägen?
Eller någon annan som vet vad som händer med bänkarna efter att de stulits?

Skrot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in