Citat:
Ursprungligen postat av
LasseFranGnesta
Hej, ja det är ingen dum ide förutsatt att man kan EL vilket jag tyvärr inte kan (kanske låter konstigt jag vet) jobbade mest med BMS / PLC programmering och lättare driftsättning. Jag vill lära mig EL.
Kan tillägga att jag har kommit in på El konstruktion. Skall jag ta annat får jag antingen vänta i bästa fall till VT 2027 alternativt som de allra flesta utb, HT-2027..
Har du bra kunskaper inom PLC-programmering så är du redan där eftertraktad på marknaden då det just nu är brist på dessa. Mer och mer PLC-programmering binds nu också ihop med högnivåspråk som C++, phyton, JAVA eller liknande så har du även kunskap där så är du riktigt rätt ute.
Skulle inte säga att du behöver ha full koll på hur elen ska kopplas om du jobbar som programmerare men klart det underlättar då du säkerligen kommer tillfällen då du behöver göra vissa ändringar, koppla om saker och ting osv.
Viktigt också att du förstår processer och hur maskiner funkar men det är också något du lär dig, lite logiskt tänkande bara.
El-konstruktion är absolut inte fel att ha i baken heller.
Men som sagt, jag skulle sikta in mig mot industrin så slipper du både vindar och PRIVATPERSONER.