2026-09-21, 16:34
Medlem
nonameds avatar
Bra vänner är en viktig del i livet. Hur ser du på en bra vän? Själv ser jag det som någon som står vid min sida även när livet är tungt. Säger sanningen. Någon som man kan berätta dåliga nyheter för och dom kommer inte med något värre som hänt dom. Man berättar bra nyheter och dom blir glada för din skull. Har skrattat och festa men många men väldigt få nära vänner. Kanske för att vi inte hjälps åt när livet har varit tufft. Faktiskt ingen av mina vänner som riktigt öppnat upp sig framför mig. Inte för att dom är hårda såklart. Utan dom har vänt sig till andra. Så även min bror.
Citera
2026-09-21, 16:40
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Man har olika vänner till olika saker, vissa duger till väldigt lite medans andra får dra större last.
Du verkar ha hamnat i kategorin som inte duger.
Har du öppnat dig för dom, har du frågat hur det går, har du intresserat dig tillräckligt mycket?
Citera
2026-09-21, 16:47
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Vänskap handlar om ömsesidigt utnyttjande.

Någon kanske är duktig på bilar, den andra duktig på datorer, då kan man bli vänner. Ömsesidigt utnyttjande.

Någon kanske är tuff, och någon kanske är rik, då kan de bli vänner. Ömsesidigt utnyttjande.

Sedan kan man känna folk som inte har något att erbjuda. Då kan man snacka skit, man kan dra skämt och skratta. Fair weather friends kallas de på engelska.
Citera
2026-09-21, 17:10
Medlem
Vitiss avatar
Det finns olika typer av vänner.
Dels de med vilka man inte har några som helst hemligheter för, som känner en utan och innan, som man kan prata med om allt.
Sedan finns de praktiska vännerna; de som kommer och hjälper en med praktiska saker (lagar bilen, kopplar el m.m).
De behöver inte vara särskilt "själsdjupa", men är guld värda.
Citera
2026-09-21, 17:23
Medlem
J.Doessons avatar
Jag delar upp dom som vänner, kompisar och bekanta. Några vänder jag mig till och pratar om det allra svåraste sakerna och några av dom har även vänt sig till mig. Finns dom som jag har glidit ifrån och nån som jag märkt med tiden att jag inte vill ha dom i mitt liv och det har varit vice versa att folk har tagit bort mig. En bra vän enligt mig är lyhörd, lojal, trygg och finns där även i dom värsta tiderna.
Citera
2026-09-21, 17:30
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2026-09-21, 17:36
Medlem
laughingducks avatar
Har olika sorters vänskap
1 kollegor 2 kompisar / nära kollegor 3 bekanta 4 vänner .

Kraven ökar med nivåerna .
Men empati , god lyssnare samt respekt
Är en grund för kunna komma upp sig nivå mässigt
Citera
2026-09-21, 17:59
Medlem
Link04s avatar
Lojala gubbar och gummor är det som gäller i mitt stall.
Citera
2026-09-21, 18:02
Medlem
Jag har två vänner som under många år bevisat att de är mina vänner. De har på olika sätt stöttat och varit till hjälp när jag behövt det.
Citera
2026-09-21, 18:10
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Bra vänner är en viktig del i livet. Hur ser du på en bra vän?
Var med i en bilolycka där jag bröt bägge händerna så några av mina vänner turade om att runka av mig i över en månads tid. Det är fan klass!
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Har olika sorters vänskap
2 kompisar 4 vänner . Kraven ökar med nivåerna .
Är det stor skillnad på dina kompisar och dina vänner?
Citera
2026-09-21, 18:32
Medlem
Ballcancers avatar
En riktigt bra ride or die vän är någon du kan ringa 3 på natten och be dem infinna sig med spade och handskar utan att det blir något tjafs.
Citera
2026-09-21, 20:00
Medlem
En vän med god karaktär är en bra vän.

Ärlig – talar sanning och lurar inte andra.
Respektfull – behandlar människor värdigt.
Ansvarsfull – tar ansvar för sina handlingar och misstag.
Omtänksam – bryr sig om hur andra mår.
Pålitlig – håller sina löften.
Ödmjuk – kan erkänna att man har fel.
Modig – vågar stå upp för det man tycker är rätt.
Rättvis – försöker behandla människor rättvist.

God karaktär betyder inte att man är perfekt. Det handlar snarare om hur man agerar över tid och hur man hanterar sina misstag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in