2026-09-22, 06:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nya testamentet skrevs på 300-talet. Innan dess hade ingen hört talas om Jesus.
Paulus hade hört talas om honom, åtminstone strax efter korsfästelsen.
Citera
2026-09-22, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Paulus hade hört talas om honom, åtminstone strax efter korsfästelsen.

Cirkelresonemang.
Citera
2026-09-22, 08:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Cirkelresonemang.
Nej, tusentals människor visste vem Jesus var innan han korsfästes men tvivlare kräver bevis, skriftliga bevis. Alla forskare anser att Paulus skrev sina brev strax efter år 50 och han nämner både Jesus och hans anhängare.
Citera
2026-09-22, 10:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Finns det någon som helst likhet mellan mannen som vandrade omkring i Israel och predikade och de olika kyrkornas verksamhet? Liknar Jesus budskap ens det kristna budskapet?

Även om vi här bortser från det förtryck och de missgärningar som skett och sker i kyrkornas namn?

Den riktigt intressanta frågan är snarare om beteendet hos de människor som säger följa Jesus liknar vad Jesus uppmanade folk att göra (Spoiler: Likheten är minimal).

T ex finner man ofta en stark korrelation mellan "Jag älskar Jesus" och "Beskattning/välfärd/omfördelning av resurser är stöld" vilket går i princip rakt emot vad Jesus stod för.
Citera
2026-09-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Den riktigt intressanta frågan är snarare om beteendet hos de människor som säger följa Jesus liknar vad Jesus uppmanade folk att göra (Spoiler: Likheten är minimal).

T ex finner man ofta en stark korrelation mellan "Jag älskar Jesus" och "Beskattning/välfärd/omfördelning av resurser är stöld" vilket går i princip rakt emot vad Jesus stod för.

Kristna amerikaner är även i högre grad för dödsstraff och att tortyr ska vara tillåtet som förhörsmetod av misstänkta terrorister osv.
Citera
2026-09-22, 10:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Kristna amerikaner är även i högre grad för dödsstraff och att tortyr ska vara tillåtet som förhörsmetod av misstänkta terrorister osv.

Japp.
Citera
2026-09-22, 12:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Att avstå/offra av sin välfärd för att hjälpa andra är rätt, t.ex att gärna betala skatt för att ekonomiskt svaga ska få hjälp.

Men att stjäla är inte rätt och beskattning var ursprungligen överhetens sätt att plundra de produktiva. Och att äga är inte alls orätt, särskilt inte när det handlar om duktig förvaltning. Gud är en otroligt förmögen förvaltare.

Vad Gud är emot är att människor förlitar sig på rikedomens makt och att människor är obarmhärtiga.
Citera
2026-09-22, 12:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att avstå/offra av sin välfärd för att hjälpa andra är rätt, t.ex att gärna betala skatt för att ekonomiskt svaga ska få hjälp.

Men att stjäla är inte rätt och beskattning var ursprungligen överhetens sätt att plundra de produktiva. Och att äga är inte alls orätt, särskilt inte när det handlar om duktig förvaltning. Gud är en otroligt förmögen förvaltare.

Vad Gud är emot är att människor förlitar sig på rikedomens makt och att människor är obarmhärtiga.

Goddag, yxskaft. Förstod du ens vad jag skrev?
Citera
2026-09-22, 12:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Goddag, yxskaft. Förstod du ens vad jag skrev?
Absolut, herr Yxskaft!

Att organisera välstånd med skattepengar är inte fel men, för att hålla mig till ämnet, det är ingenting som Jesus någonsin förordade.

Vi människor vill leva länge och vara lyckliga, men det är inte i Guds intresse, utan Gud vill att vi ska leva för alltid och leva ett fullkomligt liv.
Citera
2026-09-22, 12:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Absolut

Jag är inte så säker på det.

Citat:
Att organisera välstånd med skattepengar är inte fel men, för att hålla mig till ämnet, det är ingenting som Jesus någonsin förordade.

Svårt förorda något som inte ens är nära att existera ännu.

Om vi säger såhär: Om Jesus kom tillbaka idag och berättade för oss hur vi skulle organisera samhället, är det då inte ganska uppenbart att han skulle positiv till att de bättre bemedlade försörjde samhällets svaga?
Citera
2026-09-22, 13:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är hypotetiskt till det absurda, men jo du har lite rätt, men framför allt skulle han vilja att vi aktivt och inte bara via skatten hjälpte varandra, inte för att visa oss duktiga men av hjärtat. För det eviga livet är givandet det som är viktigt medan gåvan är viktigt för det tillfälliga livet.

Men som du tror jag inte att han skulle rättfärdiga girighet, självgodhet och mamondyrkan.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-09-22 kl. 13:10.
Citera
2026-09-22, 13:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om vi säger såhär: Om Jesus kom tillbaka idag och berättade för oss hur vi skulle organisera samhället, är det då inte ganska uppenbart att han skulle positiv till att de bättre bemedlade försörjde samhällets svaga?
Kanske inte med tvång. Han sa "ge till de fattiga", inte "tvinga andra att ge till de fattiga".
Jag tror inte jesus hade varit kommunist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in