2026-09-23, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
1987 höll jag på med datorer också, MEN när "multimedia" runt 1997 som vi känner "till det idag" kom med när win fick massa "sladdar" med roliga grejor man kunde koppla till datorn nästan "gratis" med moderkortet, tror att det hette AC97-"systemet". Skit samma, gamla minnen är gamla minnen..
https://en.wikipedia.org/wiki/AC'97

Om det är så billigt, så hade jag inte tvekat!
(Har Google Home sedan 2016-2017, gen 1. Google uppdaterar allt fortvarande efter 10 år (!), till och med diskmaskinerna fixar den, tyvärr får vi plocka ur de själva..)

1987 var jag glad tonåring å tror mest aldrig jag pillrade på familjens datorn (en PC av något slag? Windows 1? Windows 2? Ingen aning).

Jag är ingen främling till ”smart home” sen innan, men utöver be hemmet ”släcka lampor”, ”spela radio”, ”stäng av ACn” är det inget som är min kopp te precis.

Jag har däremot hyfsat bra hifi-anläggning i mitt hobbyrum. Allt via Mac:en och externt ljudkort för att mata in och ut ljud dårå. Men klart trevligt när jag nu kan få ljud ut i övriga lägenheten utan dra massa sladdar
Citera
2026-09-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Sitter plötsligt med 5 styck smart speakers från Google och tänker det hade varit rätt trevligt att sprida ut lite runt i huset för att kunna casta till. Primärt då castande från Safari (radio, youtube), men också från mediaspelare och annat som gör ljud, är tanken.

Har googlat runt lite och lösningar jag ser är "använda chrome" och "använd AirParrot".

Fulhack med extra webläsare och känns just fulhack och funktionellt lite efter. Dvs inte aktuellt för min del.

Andra lösningen är AirParrot. Någon som har erfarenhet? Ser smidigt ut. Blir väl till gratist 3-dagar prov för att se om det duger.

Finns det andra lösningar? Funkar AirParrot dugligt?

Har läst din tråd, och min enkla fråga är, funkar det inte med vanlig Blåtand…?
Har själv MacBook Pro och flera olika trådlösa högtalare som jag beroende på situation etc kör ljud med från min MacBook Pro, iPhone eller iPad, fast de är i olika rum än högtalarna.
Idag är ju räckvidden på modern Blåtand imponerande.
Citera
2026-09-23, 11:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har själv MacBook Pro och flera olika trådlösa högtalare som jag beroende på situation etc kör ljud med från min MacBook Pro, iPhone eller iPad, fast de är i olika rum än högtalarna.

Det beror på avstånd. I ett rum, helt ok med bt, kanske närliggande rum om det är trähus.
Ena högtalaren i Göteborg, andra högaltaren i Spanien måste man ha Google Home och internet att styra.
(Av en slump kom jag på detta när jag var i Spanien och min fru i Örgryte..)

https://www.youtube.com/watch?v=-SpF6We9pDE
"Det här väster sida,", "jag befinner mig på en obestämd i Europa" - SR stereotest.
-Väldigt bra stereoseparation..
Citera
2026-09-23, 13:57
Medlem
Citat:

Jag har inte kollat efter så noga, men jag tror inte att Googles smartspeakers fungerar som bluetooth-enheter.

Hursomhelst var det enkelt löst med programvara.
Senast redigerad av asworinsbora 2026-09-23 kl. 13:59.
Citera
2026-09-24, 06:07
Medlem
Citat:

Fungerar det enkelt om du då vill casta musik till 5 bt-enheter på samma gång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in