2026-09-21, 09:10
Medlem
Sitter plötsligt med 5 styck smart speakers från Google och tänker det hade varit rätt trevligt att sprida ut lite runt i huset för att kunna casta till. Primärt då castande från Safari (radio, youtube), men också från mediaspelare och annat som gör ljud, är tanken.

Har googlat runt lite och lösningar jag ser är "använda chrome" och "använd AirParrot".

Fulhack med extra webläsare och känns just fulhack och funktionellt lite efter. Dvs inte aktuellt för min del.

Andra lösningen är AirParrot. Någon som har erfarenhet? Ser smidigt ut. Blir väl till gratist 3-dagar prov för att se om det duger.

Finns det andra lösningar? Funkar AirParrot dugligt?
Citera
2026-09-21, 11:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Sitter plötsligt med 5 styck smart speakers från Google och tänker det hade varit rätt trevligt att sprida ut lite runt i huset för att kunna casta till. Primärt då castande från Safari (radio, youtube), men också från mediaspelare och annat som gör ljud, är tanken.

Har googlat runt lite och lösningar jag ser är "använda chrome" och "använd AirParrot".

Fulhack med extra webläsare och känns just fulhack och funktionellt lite efter. Dvs inte aktuellt för min del.

Andra lösningen är AirParrot. Någon som har erfarenhet? Ser smidigt ut. Blir väl till gratist 3-dagar prov för att se om det duger.

Finns det andra lösningar? Funkar AirParrot dugligt?

TuneIn funkar för Googe Home. Casta till flera enheter samtidigt.
Konstigt nog så funkar nätverket mellan Spanien och Göteborg. (Kom på det av en händelse när jag streamade i Spanien P4 Göteborg, och min fru i Örgryte ringde mig och sa att "är det du som har radion på?"..
Citera
2026-09-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Konstigt nog så funkar nätverket mellan Spanien och Göteborg. (Kom på det av en händelse när jag streamade i Spanien P4 Göteborg, och min fru i Örgryte ringde mig och sa att "är det du som har radion på?"..

Jaaao tackar för svar, men jag vill som styra allt ljud ut från datorn till casting, inte bara enstaka app.
Citera
2026-09-21, 16:15
Medlem
kraftfoders avatar
Det här då:
https://citizenside.com/technology/how-to-cast-to-google-home-from-computer/
Citera
2026-09-22, 08:49
Medlem
Citat:

Jag satt å pulade i TuneIn igen. Hittar ingen cast-knapp öht. Men kan som kvitta, var ändå inte precis vad jag behövde.

Citat:
Det här då:
https://citizenside.com/technology/how-to-cast-to-google-home-from-computer/

Det här är just då en fulhack med att casta via google chrome. Krävs jag trycker in en helt ny webläsare och mest förefaller den kunna casta från då chrome-tabbar eller "hela desktop" eller så.

Kör nu prov-version av AirParrot. Helt smidigt ärligt talat. Jag kan välja input fritt (audio-in från vinylspelaren, app, eller hel skärm), samt välja output fritt (audio outs via ljudkortet, TVn, chromecast-enheter, skärm, etc).
Citera
2026-09-22, 11:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag satt å pulade i TuneIn igen. Hittar ingen cast-knapp öht. Men kan som kvitta, var ändå inte precis vad jag behövde.

Det här är just då en fulhack med att casta via google chrome. Krävs jag trycker in en helt ny webläsare och mest förefaller den kunna casta från då chrome-tabbar eller "hela desktop" eller så.

Kör nu prov-version av AirParrot. Helt smidigt ärligt talat. Jag kan välja input fritt (audio-in från vinylspelaren, app, eller hel skärm), samt välja output fritt (audio outs via ljudkortet, TVn, chromecast-enheter, skärm, etc).

Sorry, jag tänkte inte på att vissa funktioner inte finns i MacOS X, Google Home är mera kompatibel med Win och android än med MacOS.
Citera
2026-09-22, 12:53
Medlem
Citat:
Sorry, jag tänkte inte på att vissa funktioner inte finns i MacOS X, Google Home är mera kompatibel med Win och android än med MacOS.

Korrekt. Men känns inte relevant att köpa ny dator och nedgraderat till Windows enbart för kunna använda högtalarna som skön ut-enhet.

På iPhone kan jag mycket väl casta från TuneIn, men då från just telefonen så hjälper mig inte alls 😂

Löste sig oavsett galant.
Citera
2026-09-22, 13:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Korrekt. Men känns inte relevant att köpa ny dator och nedgraderat till Windows enbart för kunna använda högtalarna som skön ut-enhet.

På iPhone kan jag mycket väl casta från TuneIn, men då från just telefonen så hjälper mig inte alls 😂

Löste sig oavsett galant.

Bra att det löste sig.
TuneIn är gratis, bara att installera på Google Home-högtalare och "glömma".
(Om man gör det på en android-lur).
"Streama Flashback Hit Radio", så gör Google Home-högtalarna det.. Nu så är det är "We going to Ibiza".. Haha.

Om man har en Mac så har du tydligen hittat rätt "plug-in".
Citera
2026-09-22, 13:54
Medlem
Citat:
Bra att det löste sig.
TuneIn är gratis, bara att installera på Google Home-högtalare och "glömma".
(Om man gör det på en android-lur).
"Streama Flashback Hit Radio", så gör Google Home-högtalarna det.. Nu så är det är "We going to Ibiza".. Haha.

Om man har en Mac så har du tydligen hittat rätt "plug-in".

Poängen är att jag vill ha ljud ut från datorn till högtalarna. Inte köra specifika appar i högtalaren.
Citera
2026-09-22, 14:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Poängen är att jag vill ha ljud ut från datorn till högtalarna. Inte köra specifika appar i högtalaren.

Du vill ha Google-högtalarna som om det var 1997 "igen" inkopplade till datorn med "tråd" men utan tråd...
Det förstår jag.
"Parott" verkar vara "appen för dig då". Men det kostar väl löpande licenspengar antar jag?
Citera
2026-09-22, 15:02
Medlem
Citat:
Du vill ha Google-högtalarna som om det var 1997 "igen" inkopplade till datorn med "tråd" men utan tråd...
Det förstår jag.
"Parott" verkar vara "appen för dig då". Men det kostar väl löpande licenspengar antar jag?

Exakt så. Kanske 1987 dock? Jag har en vinylspelare som löper in till Mac:en. 👍

Plus ok bonus om jag kan från å till stream musik från mobilen, eller be högtalarna släcka mina lampor.

Ser ut vara €30 engångskostnad.
Citera
2026-09-22, 17:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Exakt så. Kanske 1987 dock? Jag har en vinylspelare som löper in till Mac:en. 👍

Plus ok bonus om jag kan från å till stream musik från mobilen, eller be högtalarna släcka mina lampor.

Ser ut vara €30 engångskostnad.

1987 höll jag på med datorer också, MEN när "multimedia" runt 1997 som vi känner "till det idag" kom med när win fick massa "sladdar" med roliga grejor man kunde koppla till datorn nästan "gratis" med moderkortet, tror att det hette AC97-"systemet". Skit samma, gamla minnen är gamla minnen..
https://en.wikipedia.org/wiki/AC'97

Om det är så billigt, så hade jag inte tvekat!
(Har Google Home sedan 2016-2017, gen 1. Google uppdaterar allt fortvarande efter 10 år (!), till och med diskmaskinerna fixar den, tyvärr får vi plocka ur de själva..)
Senast redigerad av kraftfoder 2026-09-22 kl. 17:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in